info:eu-repo/semantics/article
ORGANIZATIONAL LEARNING AND SUSTAINABLE TECHNOLOGICAL CULTURE IN BANKING INSTITUTIONS
APRENDIZAJE ORGANIZACIONAL Y CULTURA TECNOLÓGICA SOSTENIBLE EN EL SECTOR DE BANCA UNIVERSAL
Autor
Martínez, Freddy
Resumen
The present study focused on the determination of the relationship between OrganizationalLearning and Sustainable Technological Culture in banking institutions categorized asmembers of the universal banking sector, located in Maracaibo Estado Zulia. From thetheoretical perspective, It has been based on the work of Lapré (2011), Marchant (2007), Palacios (2008), Senge (2011), Zacher (2007), for the Organizational Learning variable.For the second variable, Sustainable Technological Culture, conceptual foundation wasbuilt on the work of Fernández y Finol (2010), Olivé (2007), Palacio (2007), among others.The type of investigation was descriptive, field-type, correlational, transactional, and nonexperimental. The population consisted of 44 subjects, taken as intentional, deliberate,casual, incidental sample of the selected financial institutions. Observation throughsurveys by means of a questionnaire was used as data collection technique. Thequestionnaire, validated by ten (10) subject matter experts, was applied to managers andmid-level executives, designed and structured with five alternatives for answer: Always,Almost always, Sometimes, Almost never, Never. Instrument reliability was calculated bymeans of the Cronbach index, which resulted in a statistically significant value of 0.96.Descriptive statistics were used for the analysis of questionnaire response frequencies. Itwas concluded that there is a weak positive relationship between Organizational Learningand Sustainable Technological Culture, meaning that an increase on the proportion on thefirst variable will most probably result also in an increase on the second variable, that is,any development on the organizational Learning will most likely result on the developmentof Sustainable Technological Culture concepts in the financial institutions studied. Finally,aligned to the specific objectives of this investigation, recommendations were offered tomanagers of these institutions with regard to the learning organization approach, and tothe equally balanced management of financial, social and environmental factors as key forsustainable corporate growth. La presente investigación tuvo como objetivo analizar el Aprendizaje Organizacional yCultura Tecnológica Sostenible en entidades del sector de banca universal ubicadas en elmunicipio Maracaibo, estado Zulia. La misma se sustentó en los postulados teóricos deLapré (2011), Marchant (2007), Palacios (2008), Senge (2011), Zacher (2007), en cuantoa la variable Aprendizaje Organizacional. Asimismo, en cuanto a la variable CulturaTecnológica Sostenible se fundamentó en los postulados de Fernández y Finol (2010),Olivé (2007), Palacio (2007), entre otros. El tipo de investigación fue descriptiva,correlacional, de campo, con un diseño no experimental, transeccional. La poblaciónestuvo conformada por 44 sujetos, tomados como muestra intencional, casual e incidentalde las entidades bancarias seleccionadas. La técnica de recolección de datos fue laobservación por encuesta, a través de un instrumento tipo cuestionario, validado por 10expertos, dirigido a directivos y gerentes, estructurado con cinco alternativas derespuesta: Siempre, Casi siempre, A veces, Casi Nunca, Nunca; asimismo, se determinóla confiabilidad a través de la fórmula Alfa de Cronbach, obteniéndose un valorsignificativo de 0.96. La técnica se centró en la estadística descriptiva, mediante elanálisis de frecuencias de las respuestas. Se concluyó que existe una relación positivadébil entre el Aprendizaje Organizacional y la Cultura Tecnológica Sostenible, lo cualimplica que a mayor proporción de la primera variable, mayor proporción en la segundavariable, es decir, en la medida que aumente el Aprendizaje Organizacional, en esamedida aumenta el desarrollo de la Cultura Tecnológica Sostenible en las entidadesestudiadas. Asimismo, en las conclusiones, realizadas de acuerdo a los objetivosespecíficos formulados, se recomendó al personal de las entidades bancarias promover elconcepto de la organización inteligente, e incorporar al compromiso de crecimiento de laempresa la gestión equilibrada de los factores financieros, sociales y ambientales.