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STYLES OF HANDLING OF CONFLICT LIKE STRATEGY OF MANAGEMENT IN THE EXECUTIVE PERSONNEL IN IRON AND STEEL COMPANIES AT NACIONAL LEVEL
ESTILOS DE MANEJO DE CONFLICTO COMO ESTRATEGIA DE GERENCIA EN EL PERSONAL EJECUTIVO EN EMPRESAS SIDERÚRGICAS A NIVEL NACIONAL
Autor
Pérez, María
Resumen
The objective of the investigation is to determine the styles of handling of conflict likestrategy of management in the executive personnel of the iron and steel sector at nationallevel. The theoretical support foundation in the contributions of Daft (1997), Robbins yDecenzo (2009), Kinicki y Kreitner (2003), Newstrom (2011), among others.Methodologically focused in the positivista epistemologic tendency of descriptive, withdesign of field, nonexperimental, transeccional type. The population was conformed bysixty and six (66) executives. I am used an instrument to determine the profile of handlingof conflict elaborated and validated by the center of mediation of the school of laws of theuniversity of Harvard: made up of 36 items with 2 alternatives of answer by each item,where they would be scored in a scale from the 1 to the 3 being 1 never, 2 not very often and 3 always, he himself was applied in a single opportunity soon to be codified accordingto indicates the manual of correction and behavior to design the profiles of handling ofconflict for each subject, once made east step was come to classify according to style ofhandling of predominant conflict, throwing like conclusion that although is certain is no amore or less correct style that another one, being propitious to have tools of all the stylesaccording to the situation, the predominant style of conflict handling he was thecollaborator being present in little more of 21% of the population study object El objetivo de la investigación es determinar los estilos de manejo de conflicto comoestrategia de gerencia en el personal ejecutivo del sector siderúrgico a nivel nacional. Elsoporte teórico se fundamentó en los aportes de Daft (1997), Robbins y Decenzo (2009),Kinicki y Kreitner (2003), Newstrom (2011), entre otros. Metodológicamente, secontextualizo en la tendencia epistemológica positivista de tipo descriptivo, con diseño decampo, no experimental, transeccional. La población estuvo conformada por sesenta yseis (66) ejecutivos. Se utilizó un instrumento para determinar el perfil de manejo deconflicto elaborado y validado por el centro de mediación de la escuela de leyes de launiversidad de Harvard: compuesto por 36 ítems con 2 alternativas de respuesta por cadaítem, donde estarían puntuadas en una escala del 1 al 3 siendo 1 nunca, 2 pocas veces y3 siempre, el mismo fue aplicado en una sola oportunidad para luego ser codificadosegún lo indica el manual de corrección y proceder a diseñar los perfiles de manejo deconflicto para cada sujeto, una vez realizado este paso se procedió a clasificar segúnestilo de manejo de conflicto predominante, arrojando como conclusión que si bien escierto no hay un estilo más o menos correcto que otro, siendo propicio poseerherramientas de todos los estilos según la situación lo amerite, el estilo predominante demanejo de conflicto fue el colaborador estando presente en poco más del 21% de lapoblación objeto de estudio.