info:eu-repo/semantics/article
CENTERED LEARNING APPROACHES IN THE USE OF MOBILE-LEARNING DEVICES IN TEACHING PRACTICE IN INDUSTRIAL TECHNICAL INSTITUTIONS OF THE MUNICIPALITY SINCELEJO, SUCRE DEPARTMENT. COLOMBIA
ENFOQUES DE APRENDIZAJE CENTRADOS EN EL USO DE LOS DISPOSITIVOS MOBILE-LEARNING EN LA PRÁCTICA DOCENTE EN LAS INSTITUCIONES TÉCNICAS INDUSTRIALES DEL MUNICIPIO SINCELEJO, DEPARTAMENTO SUCRE. COLOMBIA
Autor
Sequera, Didier
Resumen
ABSTRACT
The purpose of this research was to analyze learning approaches focused on the use of mobile-learning devices in teaching in the Municipality industrial technical institutions Sincelejo, Sucre Department, Colombia. The research is based on theoretical postulates Herrera and Fennema (2011), among others; and it is framed as a descriptive field with traseccional and non-experimental design. The population consisted of one hundred thirty four (134) teachers and two (2) support staff (psicorientadores) of industrial technical institutions Municipal Sincelejo, Sucre Department. Colombia. Observation technique used by survey, an instrument comprised thirty-nine (39) items. For data analysis, descriptive statistics were used, indicating the frequency responses and the arithmetic mean by dimension and indicators. Among the findings, it was concluded that a large percentage of teachers of the institution in context, identify highly suitable learning approaches focused on the use of the Mobile-learning devices. However, a relatively small group of teachers identify it properly, while an inadequate minority does not identify these approaches. Recommending raise all teachers of institutions in context, through the use of different approaches that focus on the student, in his collaborative work and situational which are reflected in the use of the Mobile-learning devices in the school environment. El propósito de este artículo fue analizar los enfoques de aprendizaje centrados en el uso de los dispositivos mobile-learning en la práctica docente en las instituciones técnicas industriales del municipio Sincelejo, Departamento Sucre, Colombia. La investigación se sustentó en los postulados teóricos de Herrera y Fennema (2011), entre otros; y se enmarca como descriptiva de campo, con un diseño traseccional y no experimental. La población estuvo conformada por ciento treinta y cuatro (134) docentes y dos (2) personal de apoyo (psicorientadores) de las instituciones técnicas industriales del municipio Sincelejo, Departamento Sucre. Colombia. Se utilizó la técnica de la observación mediante encuesta, con un instrumento conformado por treinta y nueve (39) ítems. Para el análisis de los datos, se utilizó la estadística descriptiva, indicando la frecuencia en las respuestas y la media aritmética por dimensión e indicadores. Entre los hallazgos se concluyó que gran porcentaje los docentes de la institución en contexto, identifican altamente adecuado los enfoques de aprendizaje centrados en el uso de los dispositivos mobile-learning. Sin embargo, un grupo relativamente pequeño de docentes lo identifican adecuadamente, mientras que una minoría poco adecuada no identifica estos enfoques. Recomendando sensibilizar a todos los docentes de las instituciones en contexto, a través de la utilización de los diferentes enfoques centrados en el estudiante, en su trabajo colaborativo y situacional los cuales van reflejados en el uso de los dispositivos mobile-learning en el ambiente escolar.