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Social responsibility and public policy management in Zuliastate government: Social responsibility and public policy management in Zulia state government
Responsabilidad social como gestión de política pública en el gobierno del estado Zulia: Social responsibility and public policy management in Zulia state government
Autor
Villasmil Suarez, Yaritza del Rosario
Battle, Francisco
Resumen
The research was conducted in order to evaluate the social responsibility as public policy management in Zulia State Government. These postulates were reviewed Marzá Garcia (2004), Mattio (2006), Mayntz (2003), Calderón (2008), the Constitution of the Bolivarian Republic of Venezuela (1999) and the Public Contracting Law (2010). The study was descriptive with a field design, experimental and not transactional. The population consisted of 23 members of the Cabinet of the Governor of Zulia state. For data collection, we applied an instrument of 31 closed questions, with 03 Likert type frequency scale response alternatives: always, sometimes, never. The questionnaire was subjected to content validity through the judgment of 05 experts. Reliability was measured using Cronbach's alpha coefficient to the results of a pilot test, being very high (0.82). The results were analyzed according to a previously established scale allowing to conclude that elements of social responsibility as participation and social control must be considered when managing regional public policy, guaranteeing not only regulatory compliance but also the principles of reason public as citizen participation, communication, reciprocity and transparency through dialogue and consensus processes that enable the formulation, implementation and evaluation of public policies as a process of responsibility between all actors of the triad society-state company. La investigación se realizó con el propósito de evaluar la responsabilidad social como gestión de política pública en el Gobierno del Estado Zulia. Para ello se revisaron los postulados de García-Marzá (2004), Mattio (2006), Mayntz (2003), Calderón (2008), la Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999) y la Ley de Contrataciones Públicas (2010). El estudio fue de tipo descriptivo con un diseño de campo, no experimental y transeccional. La población estuvo constituida por 23 miembros del Gabinete de la Gobernación del Estado Zulia. Para la recolección de información, se aplicó un instrumento de 31 preguntas cerradas, con escala frecuencial tipo Likert de 03 alternativas de respuesta: siempre, algunas veces, nunca. El cuestionario fue sometido a la validez de contenido a través del juicio de 05 expertos. La confiabilidad se midió aplicando el coeficiente alfa cronbach a los resultados de una prueba piloto, siendo muy alta (0.82). Los resultados se analizaron según un baremo previamente establecido permitiendo concluir que elementos de la responsabilidad social como la participación y la contraloría social deben ser considerados al momento de gestionar las políticas públicas regionales, garantizando no sólo el cumplimiento del marco regulatorio sino también los principios de razón pública como la participación ciudadana, la comunicación, la reciprocidad y la transparencia a través de procesos de diálogo y consenso que viabilicen la formulación, implementación y evaluación de las políticas públicas como un proceso de corresponsabilidad entre todos los actores de la tríada sociedad-Estado-empresa.