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(Transculturation in the loss of the tribal identity in young people of municipalities Mara and Páez)
Transculturación en la pérdida de la identidad indígena en jóvenes de los municipios mara y Páez del estado Zulia
Autor
Chávez, Sila
Parra, Chinco
Villasmil, Gina
Resumen
The purpose of this research was to analyze the incidence of transculturation in the loss of indigenous identity in young people from the municipalities of Mara and Páez of Zulia State. The theoretical basis relied on the postulates of Sales (2004), Amodio (2005) and Mosonyi (2006), among others. The study focuses on a mixed methodology because approach of qualitative and quantitative factors according to de Pelekais and col. (2010), among others, in the light of his theories. In effect for the analysis of the incidence of transculturation in the loss of identity in the indigenous population addressed, research is analytical developed in two phases: Exploratory with a bibliographic design for the information of secondary data from a logical and coherent way, citing them as relevant to the study and descriptive benchmarks: with a design field, where primary data through a survey to study indigenous youth were collected. Statistical, on the basis of the posed research hypothesis processing threw a moderate level of effective incidence of transculturation as a result in the loss of indigenous identity. Accordingly, it was recommended to implement intercultural nature educational strategies integrating education with the work they do these communities, aimed at a better system of social, labor and educational life, guaranteeing the future of their children.
El propósito de la presente investigación fue analizar la incidencia de la transculturación en la pérdida de identidad indígena en jóvenes de los municipios Mara y Páez del estado Zulia. El sustento teórico se apoyó en los postulados de Sales (2004), Amodio (2005) y Mosonyi (2006), entre otros. El estudio se enfoca en una metodología mixta debido al abordaje de factores cualitativos y cuantitativos de acuerdo con de Pelekais y col. (2010), entre otros, a la luz de sus teorías. A efecto de establecer el análisis de la incidencia de la transculturación en la pérdida de identidad en la población indígena abordada, la investigación es de tipo analítica desarrollada en dos fases: exploratoria, con un diseñobibliográfico para obtener la información de datos secundarios de forma lógica y coherente, citándolos como puntos de referencia pertinentes al estudio y descriptiva, con un diseño de campo puesto que se recolectaron datos primarios a través de una encuesta dirigida a la juventud indígena objeto de estudio. El procesamiento estadístico, partiendo de la hipótesis de investigación planteada arrojó como resultado un nivel moderado de incidencia efectiva de la transculturación en la pérdida de identidad indígena. En tal sentido, se recomendó implementar estrategias socioeducativas de índole intercultural integrando la educación con el trabajo que realizan estas comunidades, orientadas a un mejor sistema de vida social, laboral y educativa, garantizando el futuro de sus hijos.