info:eu-repo/semantics/article
Internal strategic marketing for the optimization of the quality of customer service in the national air transportation
Marketing estratégico interno para la optimización de la calidad de servicio al cliente en el sector del transporte aéreo nacional
Autor
González, Gabriela
Resumen
The purpose of this work is to determine the internal strategic marketing for the optimization of the customer service quality in the national air transportation. Theoretical basis were supported with authors like Setó (2004), Serna (2008), Kotler y Keller (2006), among others, with regard to the same methodological framework was built with an descriptive research, with non-experimental transectional design. The population consisted of twelve (12) executives and managers, twenty-eight (28) employees from the sector and three hundred and eighty two (382) users. The data collection technique was conducted through a questionnaire designed for the Executives and managers with fifty (50) items with multiple alternatives answers, a questionnaire designed for the employees composed of thirty-six (36) items with multiple alternative answers, and a questionnaire designed for users with fourteen (14) items with multiple alternative answers. Results evidenced that there are weaknesses in each one of the aspects treated through the specific objectives proposed in reference to the strategic plan, strategies of internal communication, needs of the internal customer, expectations about the quality of service and external customer satisfaction. It was concluded that Internal Strategic Marketing guidelines should be included to optimize the internal quality of customer service as part of the organizational philosophy, to stimulate the continuous improvement of processes and procedures.
El objetivo del presente artículo se enfoca en determinar los lineamientos de marketing estratégico interno para la optimización de la calidad de servicio al cliente en el sector del transporte aéreo nacional. Sus reflexiones teóricas se sustentan con autores como Setó (2004), Serna (2008), Kotler y Keller (2006), entre otros. Por ello, se realizó una investigación descriptiva con diseño no experimental transeccional de campo. La población estuvo conformada por doce (12) directivos y gerentes, veintiocho (28) empleados del sector y trescientos ochenta y dos (382) usuarios. La técnica de recolección de datos se realizó a través de una encuesta diseñada para los directivos y gerentes, conformada por cincuenta (50) ítems con múltiples alternativas de respuestas; otra establecida para los empleados, conformada por treinta y seis (36) ítems con múltiples alternativas de respuestas, y una para los usuarios conformada por catorce (14) ítems con múltiples alternativas de respuestas. Los resultados mostraron que existen debilidades en cada uno de los aspectos tratados a través de los objetivos específicos propuestos en referencia al plan estratégico, estrategias de comunicación interna, necesidades del cliente interno, expectativas sobre la calidad de servicio y la satisfacción del cliente externo. Se concluyó que deben incluirse lineamientos de marketing estratégico interno para optimizar la calidad de servicio al cliente como parte de la filosofía organizacional, en pro de estimular la mejora continua de los procesos y procedimientos.