info:eu-repo/semantics/article
Virtual organizations as corporate citizens of the 21st century
Organizaciones virtuales como ciudadanos corporativos del siglo xxi
Autor
Martínez, Freddy
Jerez, María
Resumen
This paper aims to generate reflections on strategies for virtual organizations as corporate citizens of the 21st century. The research addressed principles of corporate social responsibility as means to face the realities arising from market developments, including the increasing pressure for business sustainability. The study outlines the strategic trend oriented towards organizations ability to reinvent how they participate in business, incorporating in that effort the criteria of ethics and respect to its corporate philosophy, so that as global corporate citizens, contribute in a more broad sense to the community of economic, social and environmental stakeholders. Under a qualitative paradigm, the research was documentary with bibliographic design. The technique used was the documentary observation, through the revision of textbooks and other documents necessary to conceptualize the categories under study, including electronic sources. The theoretical approach rested upon the principles of Fernandez (2011), Ferrer and Martinez (2006), Gonzalez (2006), Hawkins (2006), Martinez (2013), Saavedra (2011), among others. The theoretical contrast showed, among other things, that the capture of the potential value of virtual organizations is largely dependent upon relationships as an essential element of success. From this perspective, one of the crucial aspects to be considered in the virtual world is the impact of the trust subject to be established among the interest groups that make up the business.
El presente artículo tiene como propósito generar reflexiones sobre las estrategias de las organizaciones virtuales como ciudadanos corporativos del siglo XXI. En la investigación se abordan los principios de responsabilidad social corporativa como medio para afrontar las realidades derivadas de la evolución de los mercados, entre ellas la creciente presión por la sustentabilidad de los negocios. El estudio esboza la tendencia estratégica orientada a la capacidad de las organizaciones para reinventar su manera de participar en los negocios incorporando a su filosofía corporativa en tal esfuerzo los criterios de ética y respeto, de manera tal que como ciudadanos corporativos globales, contribuyan en sentido más amplio a la comunidad de interesados económicos, sociales y ambientales. Bajo un paradigma cualitativo, la investigación fue documental con un diseño bibliográfico. La técnica fue la observación documental, a través de la revisión de textos y otros documentos necesarios para conceptualizar las categorías objeto de estudio; asimismo, fuentes electrónicas. La aproximación teórica se trabajó de acuerdo a los postulados de Fernández (2011), Ferrer y Martínez (2006), González (2006), Hawkins (2006), Martínez (2013), Saavedra (2011), entre otros. La contrastación teórica realizada dejó en evidencia, entre otros aspectos, que la captura del valor potencial de las organizaciones virtuales resulta fundamentalmente dependiente de las relaciones como elemento esencial de éxito. Desde esta perspectiva, uno de los aspectos cruciales a considerar en el mundo virtual es el impacto de la confianza que alcance a establecerse entre los grupos de interés que conforman el negocio.