info:eu-repo/semantics/article
Do women researchers cite other women more than men?
¿Citan las mujeres investigadoras más a las otras mujeres que a los hombres?
Registro en:
10.36390/telos233.05
Autor
Dinu, Nicoleta-Roxana
Resumen
The objective of the research presented in this article is to analyze possible citation biases between scientific articles due to the gender of the authors. Various researchers, such as Maliniak, Powers, and Walter (2013); Beaudry and Larivière (2016); Ghiasi et al. (2018); Huang et al. (2019); Potthoff and Zimmermann (2017); and Thelwall (2020), have highlighted the existing gender gap in university careers, and also in scientific publication, a reflection of what happens in society in general. The starting hypothesis of this research is that due to the discrimination they are subjected to, women could react by citing other female authors more. The methodology used has been 1) conducting a bibliographic search on the subject. The search results that express negative situations for women serve as a preamble to the reasoning that is carried out about possible reactions of women to such situations, and the approach of this research, asking us if consciously or out of sensitivity and affinity, women have some tendency to cite the work of their peers more than those of male colleagues. 2) Articles from two complete issues of four journals have been selected, and citations from men to men, men to women, women to women, and women to men have been counted. The results obtained show a difference in behavior according to gender: women are more balanced 40% cite women, and 60% cite men. In contrast, men show more homophilia, sending only 25% of citations to women and 75% to their peers. It is concluded that the gender gap persists and that a detrimental situation continues for women who, by not receiving the deserved accreditation for their work, are unable to reach the higher levels of academic careers.
Keywords: gender gap; men; women; academic career; scientific publication; scholarly publication; journals; cites; citations; habits; male homophilia; accreditation. El objetivo de la investigación presentada en este artículo es analizar posibles sesgos de citación entre artículos científicos debidos al género de los autores. Diversos investigadores, como Maliniak, Powers y Walter (2013); Beaudry y Larivière (2016); Ghiasi et al. (2018); Huang et al. (2019); Potthoff y Zimmermann (2017); y Thelwall (2020), han puesto de relieve la brecha de género existente en las carreras universitarias, y también en la publicación científica, reflejo de lo que ocurre en la Sociedad en general. La hipótesis de partida de esta investigación es que debido a la discriminación de que son objeto, las mujeres podrían reaccionar citando más a otras autoras. La metodología usada ha sido 1) la realización de una búsqueda bibliográfica sobre el tema. Los resultados de la búsqueda, que expresan situaciones negativas para las mujeres, sirven como preámbulo del razonamiento que se lleva a cabo sobre posibles reacciones de las mujeres ante tales situaciones, y del planteamiento de esta investigación, preguntándonos si de forma consciente o por sensibilidad y afinidad las mujeres tienen alguna tendencia a citar más los trabajos de sus congéneres que los de los colegas masculinos. 2) Se han seleccionado los artículos de dos números completos de cuatro revistas, y se han contabilizado las citas de hombres a hombres, hombres a mujeres, mujeres a mujeres y mujeres a hombres. Los resultados obtenidos muestran una diferencia de comportamiento según el género: las mujeres son más equilibradas: citan un 40% a mujeres y un 60% a hombres. En cambio, los hombres demuestran más homofilia enviando solo un 25% de citas a las mujeres y un 75% a sus congéneres. Se concluye que perdura la brecha de género y que continúa una situación perjudicial para las mujeres que, al no recibir la merecida acreditación por sus trabajos, no consiguen alcanzar los niveles superiores de las carreras académicas.
Palabras clave: Brecha de género; Hombres; Mujeres; Carrera académica; Publicación científica; Revistas; Citas; Citaciones; Hábitos; Homofilia masculina; Acreditación.