info:eu-repo/semantics/article
The Otheness as A Bridge for the Ethic Trascendence
La alteridad como puente para la trascendencia ética
Autor
Solla, Rosalía
Graterol, Nilsa
Resumen
This actual essay has as objective to auscultate the otherness as a bridge for the ethic trascendence. The work is developed as a documentary study of expositive type, so that many works are exposed different reserches in which the other is visualizad as an important basement for the development of the human being in the educational environment, seen this a being that must do human through the relationship with other students, that is, from the own interrelationship.The researches of Heidegger (1967), Pérez Sánchez y Poveda-Serra (2008), Kusch (2007), Rich Harris (1999), Lévinas (2000), Merleau-Ponty (1962), Valles (2004), Buber (1980), Delors (1996), Salmerón (2010), Savater (1997), Dominique (2008), (Hobbes, 1967), Wojtyla (1976), Gadamer (1998), Cabenellas y Eslava (2001), Morín (2007) and Nietzsche (1979) are used as theoretical antecedents to the study of the other and its ethic trascendence.Each part of this essayis identified with titles as: Opening of the being in the horizont, Meeting to the other, The Other’s senses in us, The individual in the social citizenship competence of the other i te educational environment, The trascendence of the other and Ethical trascendencethat guide the reader to comprenhend the other througt the relationships that the human being develops with his pair. Finally, it’s presented as corollary that coexisting in otherness contributes to the trascendence of ethical and human ideas despite the breaking caused by the distancing from the departure or death. El presente ensayo tiene como objetivo auscultar la alteridad como puente para la trascendencia ética. El trabajo se desarrolla como un estudio documental de tipo expositivo, ya que en él se exponen diferentes investigaciones en las cuales se visualiza al otro como pilar importante para el desarrollo del ser humano en el campo educativo, visto éste como un ser que debe hacerse humano en su relación con los otros estudiantes, es decir en la propia interrelación cotidiana. Sirven las investigaciones de Heidegger (1967), Pérez Sánchez y Poveda-Serra (2008), Kusch (2007), Rich Harris (1999), Lévinas (2000), Merleau-Ponty (1962), Valles (2004), Buber (1980), Delors (1996), Salmerón (2010), Savater (1997), Dominique (2008), Hobbes (1967), Wojtyla (1976), Gadamer (1998), Cabenellas y Eslava (2001), Morín (2007) y Nietzsche (1979) como antecedentes teóricos al estudio del otro y su trascendencia ética. Cada parte de este ensayo está identificado con títulos como: Apertura del ser en el horizonte, Encuentro con el otro, Los sentidos del otro en nosotros, El individuo en la competencia social ciudadana del otro en el entorno educativo, La Trascendencia del otro y Trascendencia ética los cuales llevan al lector a comprender a su semejante a través de las relaciones que desarrolla con su par. Finalmente, se presenta como corolario que el convivir en alteridad coadyuva a la trascendencia de las ideas éticas-humanas a pesar del rompimiento causado por el distanciamiento de la partida o muerte.