info:eu-repo/semantics/article
Pedagogical Competitions of the Democratic Educational One in the Basic Education
Competencias pedagógicas del docente democrático en la educación básica
Autor
Riera, Lisney
Sansevero, Idania
Resumen
In Venezuela, the educational one of Basic Education in its pedagogical task has to be compromised with the construction of the democracy as life style. In such sense, this study had as objective to characterize the pedagogical competitions of the democratic educational one in the II stage of Basic Education. Within the framework of the methodology it responds to a mixed approach (qualitative - quantitative), with case study design. The direct Nonparticipant observation and a written registry of actions, pedagogical processes and scenes, developed pedagogical competitions broken ties with democratic values, to respond to a memoirist, superficial and fragmented learning devoid of democratic procedures based on the socio-cultural experience, also demonstrated a dominant attitude by the exaggerated use of the power, combined to the presence of injustices and inequalities in the learning process. In conclusion, it is necessary to reinforce in the educational one the pedagogical competitions indispensable for the promotion of democratic values as basic directions to fulfill its roll successfully and to act based on constructing the democracy, with a high sense of freedom, solidarity, justice and participation. En Venezuela, el docente de Educación Básica en su quehacer pedagógico ha de estar comprometido con la construcción de la democracia como estilo de vida. En tal sentido, este estudio tuvo como objetivo caracterizar las competencias pedagógicas del docente democrático en la II etapa de Educación Básica. En el marco de la metodología responde a un enfoque mixto (cualitativo–cuantitativo), con diseño de estudio de caso. La observación directa no participante y un registro escrito de acciones, procesos y escenarios pedagógicos, desvelaron competencias pedagógicas desvinculadas de valores democráticos, por responder a un aprendizaje memorístico, superficial y fragmentado carente de procedimientos democráticos basados en la experiencia sociocultural, igualmente se evidenció una actitud dominante por el exagerado uso del poder, aunado a la presencia de injusticias y desigualdades en el proceso de aprendizaje. En conclusión, es necesario reforzar en el docente las competencias pedagógicas indispensables para la promoción de valores democráticos como orientaciones básicas para cumplir con éxito su rol y actuar en función de construir la democracia, con un alto sentido de libertad, solidaridad, justicia y participación.