info:eu-repo/semantics/article
THE ROLE OF MEDIATOR AND THE ATTITUDE OF STUDENTS TOWARD COLLABORATIVE WORK IN A VIRTUAL COURSE
ROL DEL MEDIADOR Y LA ACTITUD DE ESTUDIANTES HACIA EL TRABAJO COLABORATIVO EN UN CURSO VIRTUAL
Autor
Castro Molinares, Suly
Resumen
This paper reports on a study carried out with the objective of determining the influence of the role of the mediator in the attitude of university students toward collaborative work in a virtual course. Were taken into account the contributions of Garrison and others (2000), Gros and others (2006), Salinas (2011) and Leal (2013). In this quantitative research and of quasi-experimental design, were selected 60 students, randomly divided into two groups. During one academic period, one group received tutorial accompaniment with significant presence of the mediator (group 1: experimental) and the other with limited accompaniment group 2: control). An instrument of 21 items with Likert response options was applied to determine the attitude of students toward collaborative work, before and after the intervention tutorial. The data obtained were analyzed using descriptive statistics and nonparametric tests. In the pre-test, the highest mean values in both groups were obtained in Self-Regulation and Planning and the lowest in motivation and satisfaction, no significant differences between the two groups were found in terms of attitude towards collaborative work; in the post-test, the results favored group 1, specifically in self-regulation and planning, readiness for teamwork and motivation and satisfaction. It is concluded that the mediator may favor the student's attitude towards collaborative work, which may affect academic performance, critical for retention and retention of students. El presente documento da cuenta de un estudio realizado con el objetivo de determinar la influencia del rol del mediador en la actitud de estudiantes universitarios hacia el trabajo colaborativo en un curso virtual. Se tomaron en cuenta los aportes de Garrison y otros (2000), Gros y otros (2006), Salinas (2011) y Leal (2013). En esta investigación de tipo cuantitativa y de diseño cuasi-experimental, se seleccionaron 60 estudiantes, distribuidos aleatoriamente en dos grupos. Durante un período académico, un grupo recibió acompañamiento tutorial con presencia significativa del mediador (grupo 1: experimental) y el otro con acompañamiento limitado (grupo 2: control). Se aplicó un instrumento de 21 ítems con opciones de respuesta Likert para determinar la actitud de los estudiantes hacia el trabajo colaborativo, antes y después de la intervención tutorial. Los datos obtenidos se analizaron mediante estadística descriptiva y pruebas no paramétricas. En la pre-prueba los valores más altos de la media, en ambos grupos, se obtuvieron en Autorregulación y Planeación y los más bajos en Motivación y Satisfacción, no se encontraron diferencias significativas entre los dos grupos en cuanto a la actitud hacia el trabajo colaborativo; en la post-prueba, los resultados favorecieron el grupo 1, específicamente en autorregulación y planeación, disposición para el trabajo en equipo, motivación y satisfacción. Se concluye que el mediador puede favorecer la actitud del estudiante hacia el trabajo colaborativo, lo que puede repercutir en el rendimiento académico, aspecto fundamental para la retención y permanencia de los estudiantes.