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Knowledge society versus the neoliberalist model
Sociedad del conocimiento frente al modelo neoliberalista
Autor
Bárbara Rodríguez, Fernando Jafer
Resumen
In the educational system it is essential to exchange and share knowledge, for this, the introduction of Information and Communication Technologies (ICT) such as the internet; They play an important role, since the digital divide between people who have similar interests is reduced and that in turn give effective use to develop this knowledge. In this argumentative essay, it is pondered how knowledge societies are built based on an educated population, with knowledge-producing institutions, without the influence of neoliberalism, because both are two very dissimilar spheres. UNESCO's mission is to develop education as an essential right, improve the quality of education and stimulate innovation and political dialogue, hence, educational institutions are producers and generators of knowledge, becoming the most important capital where the success of a society resides in its benefit. There is no doubt that knowledge has become the center of political, cultural and economic challenges, where the societies whose prospects are beginning to be perceived can be classified as knowledge societies. En el sistema educativo es primordial intercambiar y compartir conocimientos, para ello, la introducción de las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) como el internet; juegan un papel importante, ya que se disminuye la brecha digital entre las personas que poseen intereses similares y que a su vez le dan utilidad eficaz para desarrollar este conocimiento. En este ensayo argumentativo, se cavila como las sociedades del conocimiento se construyen con base en una población educada, con instituciones productoras de conocimiento, sin influencia del neoliberalismo, debido a que ambos son dos esferas bien disímiles. Es misión de la UNESCO el desarrollo de la educación como un derecho esencial, perfeccionar la calidad de la educación y estimular la innovación y el diálogo político, de allí, las instituciones educativas son productoras y generadoras de conocimiento, transformándose en el capital más importante donde el éxito de una sociedad reside en su beneficio. No cabe duda, que el conocimiento se ha transformado en el centro de retos políticos, culturales y económicos, donde las sociedades cuyas prospectivas se comienzan a percibir, se pueden calificar como sociedades del conocimiento.