info:eu-repo/semantics/article
education in values, an approach to strategies as a way for the collective construction of knowledge
educación en valores, una aproximación a las estrategias como camino para la construcción colectiva de saberes
Autor
León-Sanabria, Gisela Del Valle
Resumen
The purpose of this research was to reveal the theoretical-practical meanings that the teachers of the University Centroccidental "Lisandro Alvarado" (UCLA) give to education in values. In the study I used as input assumptions the formative models on education in values and teaching practice. I did the methodological from the qualitative approach, using ethnography as a research method, with the support of the techniques: participant observation and in-depth interviews. The selection of key informants was made intentionally considering their experience in the subject and of access to their subjectivity. The information gathered from the interviews and observations was recorded and organized in matrices. With the use of hermeneutics, I interpreted, reflected and reorganized, thus emerging the category Meanings built about university teaching and as a sub category various strategies as a way for the collective construction of knowledge. Among the most important findings I obtained, that these teachers promote the pedagogy of understanding, that is, contextualize the contents and use strategies for the collective construction of knowledge such as: group discussions in the classroom, expository type, such as lectures or the exhibitions by the students, the construction and elaboration, such as the ethnographies in classes and the relational or dynamic that seek to catch the attention of students through motivation, such as videos, songs, jokes, and other much deeper like anecdotes, the use of fables to interpret or read text and poetry books. La presente investigación tuvo como propósito develar los significados teórico-prácticos que los y las docentes del Decanato de Administración y Contaduría de la Universidad Centroccidental “Lisandro Alvarado” (UCLA) le otorgan a la educación en valores. En el estudio empleé como supuestos de entrada los modelos formativos sobre educación en valores y la práctica docente. El abordaje metodológico lo realicé desde el enfoque cualitativo, empleando como método de investigación la etnografía, con el apoyo de las técnicas: observación participante y entrevistas a profundidad. La selección de los informantes claves la hice de manera intencional considerando su experiencia en la temática y la facilidad de acceso a su subjetividad. La información recopilada de las entrevistas y las observaciones la registré y organicé en matrices. Con el uso de la hermenéutica, interpreté, reflexioné y reorganicé, emergiendo así la categoría Significados construidos acerca de la docencia universitaria y como sub categoría diversas estrategias como camino para la construcción colectiva de saberes. Entre los hallazgos más resaltantes obtuve, que estos profesores fomentan la pedagogía de la comprensión, es decir, contextualizan los contenidos y emplean estrategias para la construcción colectiva de saberes tales como: las discusiones grupales en el aula ,las tipo expositiva, como las magistrales o las exposiciones por parte de los estudiantes, la de construcción y elaboración, tales como las etnografías en clases y las relacionales o dinamizadoras que buscan atrapar la atención de los estudiantes mediante la motivación, como son videos, canciones, chistes, y otras mucho más profundas como las anécdotas, el uso de las fábulas para interpretar o la lectura de texto y libros de poesías.