info:eu-repo/semantics/article
virtual metaphorical classrooms as tools to promote learning in university students
aulas virtuales metafóricas como herramientas para promover el aprendizaje en los estudiantes universitarios
Autor
Santaella, Sullin
Resumen
The constant transformations that education has undergone have contributed to the emergence of different educational models to adapt learning environments centered on the learner and the teacher goes on to play a role of accompaniment, facilitator and mediator of experiences. Innovative environments are generated, taking advantage of technological advances promoting the virtual teaching modality, which stimulates students and promotes collaborative, decentralized and plural learning. The present work is based on the positivist paradigm with a quantitative approach, framed in the special project modality, supported by a descriptive field research. Its main objective was to design a metaphorical virtual classroom as a support to promote the learning of Algorithmic and Programming in the students of the National Computer Training Program of the Territorial Polytechnic University of Lara State "Andrés Eloy Blanco". For the purposes of this article, the virtual classroom design cycle is presented in the Moodle platform, following the instructional design methodology that includes the stages of Presence, Scope, Training, Interaction and Elearning. The results confirm that metaphorical virtual classrooms are an alternative to complement classroom classes and it is recommended to activate the awareness and promotion plan for the use of these training spaces. Las constantes transformaciones que ha sufrido la educación han contribuido a que surjan distintos modelos educativos para adaptar ambientes de aprendizajes centrados en el que aprende y el docente pasa a cumplir un rol de acompañamiento, facilitador y mediador de experiencias. Se generan entornos innovadores, aprovechando los avances tecnológicos impulsando la modalidad de enseñanza virtual, que permite estimular a los estudiantes y promover el aprendizaje colaborativo, descentralizado y plural. El presente trabajo se fundamenta en el paradigma positivista con enfoque cuantitativo, enmarcado en la modalidad de proyecto especial, apoyado en una investigación de campo de carácter descriptivo, tuvo como objetivo principal diseñar un aula virtual metafórica como apoyo para promover el aprendizaje de Algorítmica y Programación en los estudiantes del Programa Nacional de Formación en Informática de la Universidad Politécnica Territorial del estado Lara “Andrés Eloy Blanco” (UPTAEB). Para efectos de este artículo, se presenta el ciclo de diseño del aula virtual en la plataforma Moodle, siguiendo la metodología de diseño instruccional que contempla las etapas de Presencia, Alcance, Capacitación, Interacción y Elearning, (PACIE). Los resultados confirman que las aulas virtuales metafóricas son una alternativa para complementar las clases presenciales y se recomienda activar el plan de sensibilización y promoción para el uso de estos espacios de formación.