info:eu-repo/semantics/article
civic and citizen formation of the child (and adolescent): social responsibility of the venezuelan basic school
formación ciudadana del niño y adolescente: responsabilidad social de la escuela básica venezolana
Autor
Ceballos Freitez, Danilo Ramón
Resumen
The school trains people who can live together in a climate of respect, tolerance, participation and freedom, capable of integrating knowledge and ethical and moral valuation, who are citizens respectful of the legal norms that will strengthen their social participation, a primary challenge for the countries with democratic systems. The objective of this research is to interpret the implications of the social responsibility of the school in the construction of citizenship. It is based on the theoretical approaches on morals, ethics and social responsibility of the Venezuelan researchers Gómez (2005, 2008) and Guédez (2002, 2006); on principles and leadership of Covey (2002) and Senge (1993); on education by Berguer, Luckman (1968) and Morín (2002). The methodology is approached from an ethnographic orientation within the interpretive approach. Unstructured, open and flexible interviews were conducted with teachers and directors of Basic Education of the National Education Unit "Tomás Liscano" of Quíbor, Jiménez Municipality of Lara State. From the analysis of the stories emerge the categories of analysis: Student Socialization, Teacher Ethics, School Social Participation. As a final non-final reflection I infer: the school is the center of socialization par excellence, students are the object of the processes of internalization, objectification and legitimization of the social order, from which the norms and values of their culture are transmitted, in accordance to individual and collective interests; the crisis of values of the current Venezuelan society provokes an ethical rupture in the teachers: inconsistency between saying and doing, under commitment with the school and lack of responsibility with the community; Many have declined in their role as educators of citizens based on universal values, an obligation of the Venezuelan State. La escuela forma personas que puedan convivir en un clima de respeto, tolerancia, participación y libertad, capaces de integrar el conocimiento y la valoración ética y moral, que sean ciudadanos respetuosos de las normas jurídicas que fortalecerán su participación social, desafío primordial de los países con sistemas democráticos. El objetivo de esta investigación es interpretar las implicaciones de la responsabilidad social de la escuela en la construcción de ciudadanía. Se fundamenta en los enfoques teóricos sobre moral, ética y responsabilidad social, de los investigadores venezolanos Gómez (2005, 2008) y Guédez (2002, 2006); sobre principios y liderazgo de Covey (2002) y Senge (1993); sobre educación de Berguer, Luckman (1968) y Morín (2002). La metodología se aborda desde una orientación etnográfica dentro del enfoque interpretativo. Se realizaron entrevistas no estructuradas, abiertas y flexibles a docentes y directivos de Educación Básica de la Unidad Educativa Nacional “Tomás Liscano” de Quíbor, Municipio Jiménez del estado Lara. Del análisis de los relatos emergen las categorías de análisis: Socialización del Estudiante, Ética del Docente, Participación Social de la Escuela. Como reflexión final no definitiva infiero: la escuela es el centro de socialización por excelencia, los estudiantes son objeto de los procesos de internalización, objetivación y legitimación del orden social, desde el cual se transmiten las normas y los valores de su cultura, de acuerdo a intereses individuales y colectivos; la crisis de valores de la sociedad venezolana actual provoca una ruptura ética en los docentes: inconsistencia entre el decir y el hacer, bajo compromiso con la escuela y falta de responsabilidad con la comunidad; muchos han decaído en su papel de formadores de ciudadanos fundamentados en valores universales, obligación del Estado venezolano.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
The Use of Social Media in Malnacidos’ Social Protests in Hermosillo Sonora, 2013
PALAZUELOS ROJO, ISAAC DE JESUS; 588860; Palazuelos Rojo, Isaac de Jesús -
The relationship between social responsibility and accountability from the perception of entrepreneurs in the Imbabura province of Ecuador
Arias Collaguazo, Wilmer Medardo -
Aspectos teóricos e conceituais do financiamento das políticas de saúde
Medici, André Cezar