info:eu-repo/semantics/article
to educate in values … to who?
educar en valores… ¿a quién?
Autor
Ordóñez, Belkys
Resumen
The investigation is related to the question: to whom to educate in values? To answer it, we start with the analysis of the meaning of the construct: educate in values, and then arrive from a very personal perspective, to a conclusion about this controversy. By virtue of this order, the dissertation begins with the affirmation that it is inadmissible to think about educating without considering the values and that the label, Education in Values, mentions an awareness about the main actors involved in the realization of this task. Among which, the relative to the subject that teaches, is one of the most important. In the end the aspect referred to the raising of consciousness by the teacher develops. For the treatment of this, the word conscience is understood as the capacity of the human spirit to recognize the truth in its essential attributes and since such recognition is related to the education in values, it follows that the teacher's awareness will depend on the reflective process that makes, because it will allow, in addition to pose diverse and important questions, sustain their performance from a humanist perspective, which values the person as an individual, as a social being and as a moral being. As a conclusion it is deduced that the dilemma to specify who to educate in values, is related to our identity as teachers and to diversity, because it is certain that education in values only acquires practical meaning, when the abstract and general character that it possesses, can to be confronted with the concrete content of lived reality, and this is where such education is inherent to the work of the teacher, because even if it is not proposed, it educates in values and demands such truth: critical thinking, strength of character, self-reflection and constant dedication La investigación está relacionada con la interrogante: ¿a quién educar en valores? Para darle respuesta, se parte del análisis del significado del constructo: educar en valores, para luego, arribar desde una perspectiva muy personal, a una conclusión acerca de esta controversia. En virtud de este orden, la disertación se inicia con la afirmación de que es inadmisible pensar en educar sin considerar los valores y que la etiqueta, Educación en Valores, hace mención a una toma de conciencia acerca de los actores principales que participan en la realización de esta tarea. Entre los cuales, el relativo al sujeto que enseña, es uno de los más importantes. A la postre se desarrolla el aspecto referido a la toma de conciencia por parte del docente. Para el tratamiento de esto, el vocablo conciencia es entendido como la capacidad del espíritu humano de reconocer la verdad en sus atributos esenciales y puesto que tal reconocimiento, está relacionado con la educación en valores, se deduce que la toma de conciencia del docente dependerá del proceso reflexivo que realice, pues éste le permitirá, además de plantearse diversos e importantes cuestionamientos, sustentar su actuación desde una perspectiva humanista, que valore a la persona como ser individual, como ser social y como ser moral. Como conclusión se deduce que la disyuntiva para precisar a quién educar en valores, está relacionada con nuestra identidad como docentes y con la diversidad, pues es seguro que la educación en valores sólo adquiere significado práctico, cuando el carácter abstracto y general que posee, puede ser confrontado con el contenido concreto de la realidad vivida, y aquí es donde es inherente tal educación, a la labor del docente, pues aunque no se lo proponga, educa en valores y tal verdad demanda: pensamiento crítico, fortaleza de carácter, autoreflexión y dedicación constante.