info:eu-repo/semantics/article
competences required by graduates of the medicine program according to the thought of authorities and teachers
competencias requeridas por los egresados del programa de medicina según el pensamiento de autoridades y docentes
Autor
Ramos de Fernández, Isabel Cristina
Teppa, Sonia
Fernández, María Cristina
Resumen
The gone away one(graduated one) from the university and specifically of the program of medicine of the UCLA, must rely on competitions that they should qualify it to exercise successfully this profession. The present investigation was realized to know the thought of authorities and teachers in relation with the competitions needed for gone away (graduated) from the Program of Medicine of the University Centroccidental "Lisandro Alvarado" (UCLA). It was developed by base in the qualitative paradigm and an approach interpretativista, by currents hermeneutics and fenomenología. The information was tried by means of the comparative constant method proposed by Glaser and Strauss (9). The key informants were constituted by an intentional sample of authorities and teachers of the Program of Medicine of the UCLA, who were approached by means of the interview in depth. The obtained information was analyzed, labelled, categorized and interpreted with the intention of achieving a process of conceptualization and theoretical propositions like synthesis. There was generated a theory that allowed to understand and to describe the competitions that there must exhibit the graduated one from medicine of the UCLA, according to the expressed for the informants. El egresado de la universidad y específicamente del programa de medicina de la UCLA, debe contar con competencias que lo capaciten para ejercer exitosamente esta profesión. Se realizó la presente investigación para conocer el pensamiento de autoridades y docentes en relación con las competencias requeridas por egresados del Programa de Medicina de la Universidad Centroccidental “Lisandro Alvarado” (UCLA). Fue desarrollado con base en el paradigma cualitativo y un enfoque interpretativista, con sus corrientes hermenéutica y fenomenología. Se procesó la información mediante el método comparativo constante propuesto por Glaser y Strauss (9). Los informantes clave estuvieron constituidos por una muestra intencional de autoridades y docentes del Programa de Medicina de la UCLA, quienes fueron abordados mediante la técnica de la entrevista en profundidad. La información obtenida fue analizada, rotulada, categorizada e interpretada con el propósito de lograr un proceso de conceptualización y proposiciones teóricas a manera de síntesis. Se generó una teoría que permitió comprender y describir las competencias que debe exhibir el egresado de medicina de la UCLA, según lo expresado por los informantes