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critical analysis of enviromental education course views from undergraduate students Educational Institute of Caracas
análisis crítico del curso de educación ambiental desde las opiniones de estudiantes de pregrado del Instituto Pedagógico de Caracas
Autor
Hidalgo, Carelia
Veiga, Antonio
Matos, Rebeca
Resumen
A critical analysis of the undergraduate course “Environmental Education” (EE) in base of opinions of the Caracas Pedagogic Institute undergraduate students was carried out. The Inference Stair of Argyris and Schön was used as a tool for theorizing the process. The facts came out from four interviews with open questions. The final inference was based on the knowledge and experiences of researchers, as well as in the program overview of the course. Three categories and three sub-categories arose addressing the cognitive, educational and current transformers from the course. The value of the course to create environmental awareness and to increase knowledge was recognized. The educational strategies applied depend on the willingness of teachers, and the field works are the most valuated. It is necessary strengthening the design of the EE future professors’ profiles, their role in social transformation and their contribution for solvent environmental problems. Se realizó un análisis crítico del curso de Educación Ambiental (EA) desde opiniones de estudiantes de pregrado del Instituto Pedagógico de Caracas, que lo hubiesen cursado y se encontraran en los últimos semestres. Se usó como herramienta para la teorización la Escalera de Inferencia de Argyris y Schön. Los hechos surgieron de cuatro entrevistas de preguntas abiertas, la inferencia final se fundamentó en los conocimientos y experiencias de los investigadores, así como en el programa sinóptico del curso. Emergieron tres categorías y tres subcategorías, abordando los elementos cognitivos, didácticos y transformadores del curso. Se reconoció el valor del curso para crear consciencia ambiental e incrementar conocimientos. Las estrategias didácticas aplicadas dependen de la disposición del docente, siendo los trabajos de campo los más valorados. Se requiere, fortalecer la concepción del futuro docente sobre la EA, su rol en la transformación social y su aporte a solucionar los problemas ambientales.