info:eu-repo/semantics/article
educational researcher role in their pedagogical task
rol del docente investigador en su quehacer pedagógico
Autor
Nieto R., Jenniffer C.
Resumen
Education as a social, human, thoughtful and comprehensive process in different emotional, physical, spiritual and intellectual areas of the student involves conceptual aspects (knowledge), procedural (do), attitudinal (be) and participation (live), by analogy, the role that we fulfill as mediators teachers in teaching and learning involved to practice multiple roles within the Venezuelan Educational context, there are various activities implicit with it such as planning, evaluating, guiding and investigate among others, and it is precisely this last function that requires current teachers appropriate of a set of evidential skills in abilities and skills focused in knowing research. The Organic Law of Education (2009) and the Curriculum Design of Bolivarian Education System (2007) emanated by the People's Ministry for Education suggest that teacher must be a leader and promoter of scientific research as a fundamental process to educate. Therefore, it is vital that we consider learning environments as an area where countless experiences emerge from our daily experiences characterized by being dynamic, complex and interpersonal relationships between the characters that make life in educational institutions. Hence, the pedagogical task as social action permanently constructed and imbued with individual perceptions worthy of being studied, known, understood and interpreted, this scenario allows us to approach everyday life to reveal the reality from the own voices of social actors. Finally, the transcendental function of venezuelan universities as a space for training in scientific and developmentresearch, rooted in the consolidation of paradigmatic, epistemological and methodological axes that allow us to consolidate our heuristic ability to develop the science of discovery based on a thought, critical, creative and innovative, with the intention to appropriate evident problems in educational environments and provide possible solutions to these problems. La educación como proceso social, humano, reflexivo e integral en distintas áreas emocionales, corporales, espirituales e intelectuales del estudiante involucran aspectos conceptual (saber), procedimental (hacer), actitudinal (ser) y participación (convivir), analógicamente, el papel que cumplimos como docentes mediadores en la enseñanza y aprendizaje nos conlleva a ejercer múltiple roles dentro del contexto educativo venezolano, en él se hallan implícitas diversas actividades como planificar, evaluar, orientar e investigar entre otras, y es precisamente, esta última función que exige que los docentes en la actualidad nos apropiemos de un conjunto de competencias evidenciadas en habilidades y destrezas enfocadas al saber investigar. La ley Orgánica de Educación (2009) y el Diseño Curricular del Sistema Educativo Bolivariano (2007) emanados por el Ministerio Popular para la Educación plantean que el docente debe ser un agente líder y promotor de la investigación científica como proceso fundamental para educar. Por ello, es vital que consideremos los ambientes de aprendizaje como un ámbito donde emergen un sinnúmero de experiencias que afloran desde nuestras vivencias cotidianas caracterizadas por ser relaciones dinámicas, complejas e interpersonales entre los protagonistas que hacemos vida en las instituciones educativas. De allí, que el quehacer pedagógico como acción social construido permanentemente e impregnado de percepciones individuales dignas de ser estudiadas, conocidas, comprendidas e interpretadas, este panorama nos permite acercarnos a lo cotidiano para develar la realidad desde las propias voces de los actores sociales. Por último, la transcendental función de las universidades venezolanas como espacio para la formación en investigación y desarrollo científico, enraizados en la consolidación de ejes paradigmáticos, epistemológico y metodológico elementos que nos permiten consolidar nuestra capacidad heurística para desarrollar la ciencia del descubrimiento basado en un pensamiento, crítico, creativo e innovador, con la intencionalidad de apropiarnos de problemáticas evidenciadas en los ambientes educativos y brindar posibles soluciones a estos problemas.