info:eu-repo/semantics/article
recreation in the orientation of the behavior adolescent: meanings and senses granted by the faculty
recreación en la orientación del comportamiento adolescente: significados y sentidos otorgados por el profesorado
Autor
Sarcos, Dilsa
Andrades, Francisco
Torrealba, Mairelys
Resumen
This qualitative research general objective was uncovering the meanings and senses that pay primary school teachers to recreation in the orientation of the behavior of adolescents. The study was addressed from the paradigm of interpretive, using the ethnographic method. On the other hand, the stakeholders of the study were five teachers of primary education in the educational unit "Vicente Salias", located in the municipality of Iribarren, parish Cathedral of Barquisimeto, Lara state. For its part, the corpus of information was collected by means of techniques of interview and participant observation in depth, being interpreted by the process of coding and categorizing suggested by the model Glater. The categories that emerged were committed teaching strategies for transformation, regulating empathy and reformulation of judgments about itself. Among them finds more significant is revealed that for them teachers, the recreation represents a strategy that enables the compliance of their roles as guiding, its use is linked with them beliefs that have on the duty be of the teaching. In that order of ideas, for them actors social cobra sense it recreation, since starting from she, can promote the training integral of them adolescents, modifying the behavior aggressive through the progressive consolidation of skills personal and social that you contribute to establish an interaction respectful and empathic. La presente investigación cualitativa tuvo como objetivo general develar los significados y sentidos que le adjudican los profesores de primaria a la recreación en la orientación del comportamiento de los adolescentes. El estudio se abordó desde el paradigma interpretativo, empleándose el método etnográfico. Por otra parte, los actores sociales del estudio fueron cinco docentes de educación primaria de la Unidad Educativa “Vicente Salias”, ubicada en el municipio Iribarren, parroquia Catedral de Barquisimeto, estado Lara. Por su parte, el corpus de información se recopiló por medio de las técnicas de observación participante y entrevista en profundidad, siendo interpretadas mediante el proceso de codificación y categorización sugerido por el modelo Glater. Las categorías que emergieron fueron docencia comprometida, estrategias para la transformación, empatía reguladora y reformulación de juicios sobre sí mismo. Entre los hallazgos más significativos se reveló que para los profesores, la recreación representa una estrategia que posibilita el cumplimiento de sus roles como orientadores, su utilización está vinculada con las creencias que poseen sobre el deber ser del docente. En ese orden de ideas, para los actores sociales cobra sentido la recreación, ya que a partir de ella, pueden promover la formación integral de los adolescentes, modificando el comportamiento agresivo a través de la progresiva consolidación de habilidades personales y sociales que le coadyuvan a establecer una interacción respetuosa y empática.