info:eu-repo/semantics/article
Promotion of environmental education in the papelón community
Promoción de la educación ambiental en la comunidad de papelón
Autor
Hernández, Wilmer Orlando
Contreras Olmos, Jorge Luis
Mendoza, Betty
Acevedo Pons, Ingrid
Resumen
Conventional agroproductive practices cause ecological deep crisis on a planetary scale, creating that new challenges is facing for scientific, like necessity of evaluate ecologically, the efficiency of systems of agricultural production, in an sustainability context. Agroecology like ecological approach of agricultural process, not only include food production, but keep in mind cultural, social and economic aspects. In this regard, it statement like objectives promote the environment education by technology transfer of agroecologycal production in Papelón community, Lara state. Counted with the participation of 10 families, in elaborating of a demonstrative garden and organic waste recycling. Teachers and workers personal of Unidad Educativa “Escuela Bolivariana Omaira Mendoza de Escobar” were involved in activities in a school garden with de children that belong to the school. In the technology transfer cooperate students of community service of Programme Agronomy Engineering, Agronomy and Veterinary School (UCLA). Was achieved to promote environment education through technology transfer of agroecologycal production, in topics like demonstrative families garden and scholar, as well as organic solids waste recycling in order to reduce costs due chemistry fertilization and mitigate environment impact due to excessive use nitrogen and phosphate fertilizer that pollutes soils and water. University has important role in promoting environment education through agroecologycal technology transfer in line with sustainable development of rural community. Las prácticas agroproductivas convencionales provocan una profunda crisis ecológica a escala planetaria, generando que los científicos se enfrenten a nuevos retos, como la necesidad de evaluar ecológicamente, la eficiencia de sistemas de producción agrícola, en un contexto de sustentabilidad. En este sentido, la transferencia de tecnología agroecología, como enfoque ecológico del proceso agrícola, resulta una alternativa, que puede propiciar el incremento de la educación ambiental. En este sentido se planteó como objetivo promover la educación ambiental mediante la transferencia de tecnología en la producción agroecológica en la comunidad de Papelón, municipio Palavecino, estado Lara. Se contó con la participación de 10 familias, en la elaboración de un huerto demostrativo y reciclaje de desechos orgánicos. Así como el compromiso del personal docente y obrero que labora en la Unidad Educativa “Escuela Bolivariana Omaira Mendoza de Escobar”, en actividades en el área del huerto escolar conjuntamente con los niños y niñas que estudian en la institución educativa. Se logró promover la educación ambiental mediante la transferencia de tecnologías de producción agroecológica, en las áreas de elaboración de huerto demostrativo familiares y escolares, así como en el reciclaje de desechos sólidos orgánicos, con el fin de reducir costos a causa de la fertilización química y mitigar los impactos ambientales causados por el uso excesivo de fertilizantes nitrogenados y fosfatados que contaminan suelos y agua. La universidad cumple un importante papel en la promoción de la educación ambiental mediante la transferencia de tecnologías agroecológicas cónsonas con el desarrollo sustentable de las comunidades rurales.