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Emotion management: a determining factor of teaching performance in institutions of university education
Manejo de emociones: un factor determinante del desempeño docente en las instituciones de educación universitaria
Autor
Pérez Villegas, Nereida Carolina
Peña Sánchez, Omaira Rosa
Resumen
Organizations today are increasingly concerned with finding methods and strategies aimed at developing competencies in their collaborators that facilitate successful performance. Proper handling of emotions allows people to take charge of their lives and find their personal balance. The present study aimed to analyze the management of emotions as a determinant of educational performance in university education institutions, taking as an illustration the Department of Basic and Social Studies of the Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado (UCLA). The work is framed in a field research with a non-experimental design of descriptive level. The technique used for data collection was the survey, for which a questionnaire-type instrument was developed based on a Likert Scale, validated through expert judgment and reliability was measured with Cronbach's alpha coefficient. The study population consisted of thirty (30) teachers, which were selected in their entirety. For the tabulation and analysis of the data, descriptive statistics were used, the results were presented in tables that included absolute and percentage frequencies for alternative answers, which were illustrated by means of bar graphs. The main findings indicate that the teacher must learn to manage his emotions, be aware of the needs of others, knowing how to develop attention should not only be attentive to your inner reactions, but also to your own reactions. In short, teachers' knowledge in their area of expertise, pedagogical knowledge and social and emotional skills will result in a teacher with a more effective performance, capable of creating a positive environment for learning. Las organizaciones en la actualidad, se preocupan cada día más por encontrar métodos y estrategias orientadas a desarrollar competencias en sus colaboradores que faciliten un desempeño exitoso, por cuanto son los conocimientos de las personas, sus capacidades y destrezas, parte de los activos intangibles que le permiten generar valor presente y futuro. Por tanto, la gestión gerencial debe orientar esfuerzos para consolidar en las personas que integran el equipo de trabajo, actitudes positivas que contribuyan con el crecimiento de la organización. El manejo adecuado de emociones brinda a los individuos la posibilidad de tomar las riendas de sus vidas y encontrar su equilibrio personal. El presente estudio, pretendió analizar el manejo de emociones como factor determinante del desempeño docente en las instituciones de educación universitaria. El trabajo se encuentra enmarcado en una investigación de campo con un diseño no experimental de nivel descriptivo. La población estudio estuvo conformada por treinta (30) docentes, para el análisis de los datos se utilizó la estadística descriptiva, se presentaron en cuadros que incluyeron frecuencias absolutas y porcentuales por alternativas de respuestas, se ilustraron por medio de gráficos de barras. Los principales hallazgos indican que el docente debe aprender a manejar sus emociones, ser consciente de las necesidades de los demás; saber cómo desarrollar la atención, no sólo debe estar atento a sus reacciones internas, también a las de su clase. En suma, los conocimientos del docente en su área de especialidad, los conocimientos pedagógicos y las competencias sociales y emocionales, tendrán como resultado un docente con un desempeño más eficaz, capaz de crear un ambiente positivo para el aprendizaje.