info:eu-repo/semantics/article
Theoretical architecture based on emotional management
Arquitectura teórica cimentada en la gerencia emocional
Registro en:
10.5281/zenodo.6481786
Autor
Berdugo, Gladys Nubia
Resumen
ABSTRACT
The management of university institutions faces great challenges motivated by a highly complex environment that is difficult to predict, which demands the consolidation of solid managerial competencies. In this sense, the present doctoral thesis was based on the interpretive paradigm under a qualitative approach, in the modality of the phenomenological-hermeneutical method with an emergent and flexible design, therefore, the study was developed in three (3) stages: descriptive, structural and exponential. The purpose of the study was to generate a theoretical architecture about managerial competencies in the university context based on emotional intelligence. The reality under study was assumed from the ontological foundation of intersubjective relativism with the social interaction of the actors, in addition to guiding the epistemological position from social constructionism. The social actors were represented by three (3) managers from the Francisco de Paula Santander University in Cúcuta, Colombia; The information gathering technique was the in-depth interview and categorization, coding and triangulation for its interpretation. The findings presented as a result of the understanding and interpretation of the discourse of the actors reflect the theoretical architecture, structured in introductory precision, propositional schemes, integral contribution, some macro-concepts such as: specific competencies to understand others and oneself, open management from potentiality of being by delegating functions, self-control of emotions for the manager's relational harmony and the creation of a positive atmosphere that, integrated into the ontological, epistemological and praxological pedestal, builds the construction of knowledge. La gestión de las instituciones universitarias enfrenta grandes desafíos motivados a un entorno altamente complejo y de difícil predicción, lo cual demanda la consolidación de sólidas competencias gerenciales. En tal sentido, la presente tesis doctoral se sustentó en el paradigma interpretativo bajo un enfoque cualitativo, en la modalidad del método fenomenológico-hermenéutico con un diseño emergente y flexible, por lo cual, el estudio se desarrolló en tres (3) etapas: descriptiva, estructural y exponencial. El estudio tuvo como intencionalidad, generar una arquitectura teórica acerca de las competencias gerenciales en el contexto universitario cimentadas en la inteligencia emocional. Se asumió la realidad objeto de estudio desde el cimiento ontológico del relativismo intersubjetivo con la interacción social de los actores, además de orientar la postura epistemológica desde el construccionismo social. Los actores sociales estuvieron representados por tres (3) gerentes de la Universidad Francisco de Paula Santander de Cúcuta, Colombia; como técnica de recolección de la información se utilizó la entrevista en profundidad y para su interpretación, la categorización, codificación y triangulación. Los hallazgos presentados producto de la comprensión e interpretación del discurso de los actores reflejan la arquitectura teórica, estructurada en la precisión introductoria, esquemas propositivos, contribución integral, algunos macroconceptos como: competencias específicas para entender a otros y a sí mismo, gerencia abierta desde la potencialidad del ser al delegar funciones, autocontrol de emociones para la armonía relacional del gerente y la creación de atmósfera positivas que, integrados al pedestal ontológico, epistemológico y praxológico, edifican la construcción del conocimiento.