info:eu-repo/semantics/article
Sensory characterization of a ready-to-drink beverage based on coconut water (Cocos nucifera L.)
Caracterización sensorial de una bebida “ready to drink” a base de agua de coco (Cocos nucifera L.)
Autor
Gallardo, Gabriela
Roberti, Daniel
Resumen
Alcoholic beverages have a consolidated market, with a shallow category such as the "Ready to drink" beverage that has a low alcohol content. Coconut water is a derivative that represents a niche market, for its pleasant moisturizing and sensory qualities it offers. In this sense, it was proposed to sensorially characterize a RTD beverage based on coconut water (Cocos nucifera L.) applying the CATA methodology ("check all that apply"). Carrying out a market study, to select the most accepted flavoring, a CATA test with 30 descriptors was applied to know the characteristics that can improve the drink. The product was prepared with pasteurized coconut water and clarified with unflavored gelatin, extra neutral ethyl alcohol, sugar, flavoring and preservative. The proportion of sugar and alcohol was varied to obtain four different formulations. Fifty consumers were used to measure the acceptability of the beverage with a 9-points structured hedonic scale and to describe the product and ideal drink by the CATA methodology using 14 sensory descriptors. The acceptability of the product evaluated was 6.04 to 6.76 where the highest value was assigned to the beverage with the highest sugar and alcohol content. The ideal drink was described with coconut water flavor, pineapple flavor, pineapple aroma, sweet, corpulent and acidic. It is possible to prepare pleasant coconut water RTD beverage using a proportion of 10° G.L and 3% sugar. Las bebidas alcohólicas tienen un mercado consolidado, existiendo una categoría poco profundizada como las bebidas “Ready To Drink” que poseen bajo grado de alcohol. El agua de coco es un derivado que representa un nicho de mercado, por sus cualidades hidratantes y sensoriales agradables que ofrece. En este sentido, se planteó caracterizar sensorialmente una bebida RTD a base de agua de coco (Cocos nucifera L.) aplicando la metodología CATA (siglas en ingles de “marque todo lo que aplica”). Realizando un estudio de mercado, para seleccionar el saborizante más aceptado, se aplicó una prueba CATA con 30 descriptores para conocer las características que pudiesen mejorar la bebida. El producto se elaboró con agua de coco pasteurizada y clarificada con gelatina sin sabor, alcohol etílico extra neutro, azúcar, saborizante y conservante. La proporción de azúcar y alcohol se varió para obtener 4 formulaciones diferentes. Se utilizaron 50 consumidores para medir la aceptabilidad de la bebida con una escala hedónica estructurada de 9 puntos y para describir el producto y bebida ideal mediante la metodología CATA utilizando 14 descriptores sensoriales. La aceptabilidad del producto evaluado fue de 6,04 a 6,76 donde el valor más elevado fue asignado a la bebida con mayor contenido de azúcar y alcohol. La bebida ideal fue descrita con sabor a agua de coco, sabor a piña, aroma a piña, dulce, corpulento y ácido. Es posible elaborar una bebida RTD a base de agua de coco agradable al consumidor utilizando una proporción de 10° G.L y 3% de azúcar.