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Self-esteem and academic stress in students of the Bachelor's Program in Desarrollo Humano of the Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado
Autoestima y estrés académico en estudiantes del Programa de Licenciatura en Desarrollo Humano de la Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado
Autor
Guerra Sotillo, Alexandra
Resumen
This research explored the relationship between academic stress and self -esteem in the Human Development Bachelor program of the UniversityCentroccidental Lisandro Alvarado(Barquisimeto-Venezuela). It’s assumed that both factors affect the behavior of individuals directly and, therefore, according to the purposes of higher education, this Institution cannot ignore them in the process of comprehensive training of future professionals. This is a bibliographic, descriptive, non-experimental, field and cross-sectional documentary study. We used the Coopersmith Self-Esteem Inventory (Format C, for adults) and the university academic stress assessment questionnaire, which were applied to an intentional sample represented by students of the VIII and IX semesters, belonging to the 201 6- II. The results indicate that, in general, the scientific community is increasingly concerned about the study of both phenomena in the university field. In the selected institutional context, students have a high average of self-esteem of 47.9% and a high average of 37.5 %; in the stress case, students have a medium low level of 29.1 7%, and a25% low level; on the other hand, the completion of the Bachelor's degree in the stipulated term represents the most frequent stressor. The correlation between both variables, according to Pearson's index, was negative. La presente investigación exploró la relación entre el estrés académico y la autoestima en la Licenciatura en Desarrollo Humano de la Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado (Venezuela). Se asume que ambos factores inciden directamente en el comportamiento de los individuos y, por lo tanto, de acuerdo con los fines de la educación superior, esta institución no puede obviarlos, en el proceso de formación integral de los futuros profesionales. Se trata de un estudio documental bibliográfico, descriptivo, no experimental, de campo y transversal. Se utilizó el Inventario de Autoestima de Coopersmith (Formato C, para adultos) y el cuestionario para la evaluación de estrés académico universitario, los cuales fueron aplicados a una muestra intencional representada por estudiantes del VIII y del IX semestres, pertenecientes a la cohorte 201 6- II. Los resultados obtenidos indican que, en general, en la comunidad científica es cada vez mayor la preocupación por el estudio de ambos fenómenos en el ámbito universitario. En el contexto institucional seleccionado, los estudiantes presentan un nivel de autoestima medio alto de 47,9% y alto de 37,5; y en el caso del estrés, el 29,1 7% nivel medio bajo, el 25% nivel bajo; y la culminación de la Licenciatura en el plazo estipulado representa el estresor de mayor frecuencia. La correlación entre ambas variables, según el índice de Pearson, resultó inversa.