info:eu-repo/semantics/article
Art, culture, society and aesthetic imaginary: Redimensions from Historical Time and Space notions
Arte, cultura, sociedad e imaginario estético: redimensiones desde las nociones de espacio y tiempo históricos
Autor
Rodríguez Álvarez, Ada
Rodríguez Martínez, Pedro
Resumen
The objective of this essay is to present an exercise of reflection on the notions of art and culture and their relationship with the historical categories of time and space. This argumentative exercise is important and necessary for the study of art products in the field of cultural studies that are in vogue in Latin America and in recent projection in Venezuela, especially in the Central West area of the country. This is a reflection that is organized from a system of authority argumentation based on the debate of some ideas such as those presented by Castoriadis (1997 and 2004), Cassirer (1999), Jameson and Žižek (1998) and Hauser (1975). Methodologically, this essay is organized as a discursive construct based on the hermeneutic approach from which the exegetical technique is used to reach ideas and theoretical argumentative inputs. Among the most distinguished arguments highlight: a) art and culture must be studied in a particular and contextualized way; b) the time and space categories are both indispensable for the study of culture and for research in art products; c) the religious, the historical, the social, the political and the economic can be contained in the products of art and, therefore, they are an expression not only of the individuality of its creators but also of a culturally shared thought; that is, of a collective thought and d) art is the specular reflection of man, his culture, his society, his space and his time. El presente ensayo tiene como objetivo presentar un ejercicio de reflexión sobre las nociones arte y cultura y su relación con las categorías históricas tiempo y espacio; este ejercicio argumentativo resulta importante y necesario para el estudio de los productos del arte en el campo de los estudios culturales tan en boga en Latinoamérica y de reciente proyección en Venezuela, especialmente en el Centroccidente del país. Esta es una reflexión que se organiza desde un sistema de argumentación de autoridad basado en el debate de algunas ideas como las expuestas por Castoriadis (1997 y 2004), Cassirer (1999), Jameson y Žižek (1998) y Hauser (1975); metodológicamente, este ensayo se organiza como un constructo discursivo que se apoya en el enfoque hermenéutico desde el cual se emplea la técnica exegética para el abordaje de las ideas e insumos teórico argumentativos. Entre los argumentos mas destacados resaltan: a) arte y cultura deben ser estudiadas de forma particular y contextualizada; b) las categorías tiempo y espacio son indispensables tanto para el estudio de la cultura como para la investigación en productos del arte; c) lo religioso, lo histórico, lo social, lo político y lo económico pueden estar contenidos en los productos del arte y por ello, estos son expresión no solo de la individualidad de sus creadores sino también de un pensamiento culturalmente compartido, es decir, de un pensamiento colectivo y d) el arte es el reflejo especular del hombre, su cultura, su sociedad, su espacio y su tiempo.