info:eu-repo/semantics/article
Reading Circle for verbal reasoning and critical thinking at UCLA
Círculo de Lectura para el razonamiento verbal y el pensamiento crítico en la UCLA
Autor
Quero Castillo, Clarisa de Lourdes
Antiche, Edwin
Ballestas, Mauricio
Resumen
Critical thinking is part of the generic competences that an university student must possess, for their effective inclusion in the professional field; hence, the interest of this research in analyzing the experience of the Reading circle, for the development of critical thinking in university students with the purpose of strengthening academic learning, focusing on the ability of verbal reasoning and arguments analysis. The research is based on a qualitative approach, its methodology is hermeneutics of a literary nature. The participant observation, the semistructured interview and the focal groups were used as collection techniques of data. The actors of the investigation were students from the 1st semester of the Degree in Human Development of the university called: Universidad Centroocidental Lisandro Alvarado during the period (2013- 2) The method applied to the interpretation of the results corresponded to discourse analysis (Casalmilgia and Tuson, 2001). In our research context, the dimensions addressed were verbal ability, handling of arguments and the relevance of the strategy. The dimensions of discourse analysis oral discourse were also taken into account, these are: thematic dimension and enunciative dimension. Among the final considerations, it is emphasized that the "reading circle" is an experience that allows the development of verbal and written reasoning skills as dimensions of students' critical thinking, since the phases of reading and the high degrees of abstraction and reflection that it allows are being taken into account. El pensamiento critico forma parte de las competencias genéricas que debe poseer un estudiante universitario para su efectiva inclusión en el ámbito profesional, de allí surge el interés de esta investigación, en analizar la experiencia del Circulo de Lectura, para el desarrollo del pensamiento critico en los educandos universitarios, con el propósito de fortalecer el aprendizaje académico, centrándonos en la habilidad de razonamiento verbal y análisis de argumentos. La investigación esta basada en un enfoque cualitativo, su metodología es hermenéutica de corte literario, y se utilizaron como técnicas de recolección de datos la observación participante, la entrevista semiestructurada y los grupos focales, los actores de la investigación fueron estudiantes del 1er semestre de la Licenciatura en Desarrollo Humano de la Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado periodo (2013 2) ; el método aplicado para la interpretación de los resultados correspondió al análisis del discurso (Casalmilgia y Tuson, 2001), en nuestro contexto investigativo, las dimensiones abordadas fueron la habilidad verbal, manejo de los argumentos y la pertinencia de la estrategia. También se tomaron en cuenta las dimensiones propias del análisis del discurso oral estas son: dimensión temática y dimensión enunciativa. Entre las consideraciones finales se destaca que el Circulo de Lectura es una experiencia que permite el desarrollo de las habilidades de razonamiento verbal y escrito como dimensiones del pensamiento crítico de los estudiantes, ya que se toman en cuenta las fases de la lectura y los altos grados de abstracción y reflexión que esta permite.