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Culture and identity in latin america: Influence of hybrid thinking
Cultura e identidad en Latinoamérica: influjo de un pensamiento híbrido
Autor
Rodríguez M., Pedro
Resumen
The purpose of this paper is to present an advance of research on the epistemological level, on the concepts "hybridity, culture and identity", from the reflection that such terms have been studied by different authors, without being able to consolidate them to define the Latin American reality. This contribution presents some initial considerations that arise from the confrontation of the ideas of the authors on the meaning of hybrid thinking, with particular reference to art and painting. From the methodological point of view, the work uses an interpretative-comparative approach and analysis and exegesis techniques to review the thinking of authors such as: García Canclini (1990), Bhabha (1994), Del Toro (2002), Cornejo Polar (2002) ), Chacón (2004) and Giddens (2002), among others. From the epistemological discussion it can be concluded that: a) from a process of interpretation and exegesis there are significant and symbolic indications of what among these lines will be called "hybrid thinking", typical of Latin American culture; b) research in hydrology allows us to explore and propose new perspectives to broaden the discussion around the issue and consolidate a theoretical-ideological set that allows us to understand what our Latin American identity is; c) finally, the terms "hybridity, culture and identity" are immersed in a reality that has transited, from the past to the present, by influences of hybrid thinking, which has not been fully accepted, but which continues to influence socio-cultural actions. Este trabajo tiene como propósito presentar un avance de investigación en el plano epistemológico, sobre los conceptos “hibridez, cultura e identidad”, a partir de la reflexión de que tales términos han sido estudiados por diversos autores, sin lograr consolidarlos, para definir la realidad latinoamericana. En esta contribución se presentan algunas consideraciones iniciales que nacen de la confrontación de las ideas de los autores sobre el significado del pensamiento híbrido, con particular referencia al arte y la pintura. Desde el punto de vista metodológico, el trabajo emplea un enfoque interpretativo-comparativo y las técnicas análisis y exégesis para revisar el pensamiento de autores como: García (1990), Bhabha (1994), Del Toro (2002), Cornejo (2002), Chacón (2004) y Giddens (2002), entre otros. A partir de la discusión epistemológica, se puede concluir que: a) desde un proceso de interpretación y exégesis se evidencian indicios significativos y simbólicos de lo que entre estas líneas se denominará "pensamiento híbrido", propio de la cultura latinoamericana; b) investigar en hidridez permite explorar y plantear nuevas perspectivas para ampliar la discusión en torno al tema y lograr consolidar un conjunto ideativo teórico que permita comprender lo que es nuestra identidad latinoamericana; c) finalmente, los términos “hibridez, cultura e identidad” se encuentran inmersos en una realidad que ha transitado, desde el pasado hasta la actualidad, por influjos de un pensamiento híbrido, que no se ha terminado de aceptar, pero que sigue influyendo en las acciones socio-culturales.