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Analysis of the implementation of the level of basic skills for emotional intelligence operations supervisors. Case: Pepsi-Cola C.A. Venezuela, Valencia Plant
Análisis del nivel de aplicación de las competencias básicas de la inteligencia emocional por supervisores de operaciones. Caso: Pepsi-Cola Venezuela C.A., planta Valencia
Autor
Núñez, Cristóbal E.
Pérez, Marynel S.
Fernández, Yorman D.
Del Canto, Ero
Resumen
This research has the purpose of analyzing the level of implementation of the core competencies of emotional intelligence monitors operations of the company Pepsi-Cola Venezuela CA Valencia plant to develop strategic proposals to close gaps and improve the climate in this way labor relation supervised and leveraging the strategic objectives of the organization. For the measurement was taken the instrument developed by Robert Cooper and Ayman Sawaf (2008) to objectively measure the level of development of each of the core competencies of emotional intelligence. Results from the instrument were analyzed using matrix DOFA from which they were drafted proposals to be considered by the company to ensure the optimum performance of the operations. The investigation and a descriptive study of field applied to a sample made up of finite monitors operations of the company in question. The main finding of the research is focused on providing the company with respect to a reference point for his team Supervisory opportunity to guide their strategies, which include training, competency assessment and feedback to achieve substantial improvements in leadership , Communication, organizational climate, motivation, continuous improvement, among others La presente investigación tiene como propósito analizar el nivel de aplicación de competencias básicas de la inteligencia emocional por supervisores de operaciones de la empresa Pepsi-Cola Venezuela C.A. Planta Valencia para elaborar propuestas estratégicas que conlleven al cierre de brechas y mejorar el clima laboral, las relaciones con los supervisados y apalancar los objetivos estratégicos de la organización. Para la medición se tomó el instrumento desarrollado por Ayman Sawaf y Robert Cooper (2008) que mide objetivamente el nivel de desarrollo de las competencias básicas de la inteligencia emocional. Los resultados fueron analizados utilizando la matriz DOFA a partir de la cual se elaboraron propuestas estratégicas a ser consideradas por la empresa a fin de garantizar el óptimo desempeño de las operaciones. La investigación fue un estudio descriptivo de campo aplicado a una muestra finita conformada por los supervisores de operaciones de la empresa en cuestión. El hallazgo principal de la investigación está referido a suministrar a la empresa una referencia respecto a los puntos de oportunidad de su equipo supervisorio a fin de orientar sus estrategias, entre las que destacan la capacitación, evaluación por competencias y feedback, para lograr mejoras substanciales en liderazgo, comunicación, clima organizacional, motivación, mejoramiento continuo, entre otros.