info:eu-repo/semantics/article
Selfknowledge in physical education and healthy life: a pedagogical overview
Visión pedagógica del autoconocimiento en educación física y vida saludable
Autor
Méndez Arias, Aristides Ezequiel
Rojas Caruci, Miryelis Jacqueline
Morales de Muñoz , Rosa
Resumen
A teacher conception´s interpretation about self-knowledge is shown, to increase, cognoscitively and deeply, some ideas related to a pedagogical viewpoint from Physical Education in preschool-age children in daily motor practice to reach a healthy life. The researchers and two voluntarily involved preschool teachers´ world conception is not dogmatic. Everything shown was studied from the emergent interpretative paradigm, carried out with a phenomenological glance through recurrent interviews and observations. Scientific criteria and fiability merits were strengthened in transcript returning. Triangulation and narrative contrastings were also carried out. So, self-knowledge is made up of and interior capacity or sovereignty from the integral self to perceive, feel and understand idiosyncratic, conscious, lived reality with interaction in dignity with others in vital physical and spiritual shared spaces in the human evolutionary continuum of the thinking being who makes grounded decisions. En esta investigación se presenta una interpretación de concepción docente sobre el autoconocimiento, con el fin de acrecentar cognoscente y profundamente las nociones de una visión pedagógica desde la Educación Física en niños en edad escolar, en la práctica motriz diaria para lograr una vida saludable. La concepción de mundo de los investigadores y dos maestras de Educación Inicial involucradas voluntariamente no es dogmática. Todo lo presentado se estudió dentro del paradigma interpretativo emergente con mirada fenomenológica a través de entrevistas y observaciones recurrentes. Los criterios y méritos de credibilidad científica se afianzaron en la devolución de transcripciones. Hubo procesos de triangulación y contrastación de narrativas. La concepción del autoconocimiento se constituye en capacidad interna o soberanía del ser integral de percibir, sentir y comprender la realidad idiosincrásica, consciente, vivida, de interacción en dignidad con los demás en espacios vitales físicos y espirituales compartidos en el continuum evolutivo humano del ser pensante que toma decisiones fundamentadas.