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Razones teológico-metafísicas del realismo aristotélico medieval
Autor
Filippi, Silvana
Resumen
The introduction of the Aristotelian corpus into the medieval Christian world during the XII and XIII centuries contributed notably to the vindication of the value of sensible data as a means to achieve intelligible knowledge. Indeed, the Platonism which the first Christian thinkers were familiar with, denied that the sensible could give way to true knowledge. However, this meant, at the same time, that sensible things did not have sufficient ontological consistency. And since Christianity taught the dignity of all that was created, Aristotelian philosophy provided it with a conception of the sensible much closer to its own principles. However, this confidence in concrete reality as an object even of intelligible knowledge ceased to exist towards the end of the Middles Ages and with it, the gnoseological realism characteristic of medieval Christian thought. La introducción del corpus aristotélico en el mundo cristiano medieval durante los siglos XII y XIII contribuyó notablemente a reivindicar el valor de los datos sensibles para conducir al conocimiento inteligible. En efecto, el platonismo con el que los primeros pensadores cristianos estuvieron bien familiarizados, negaba que lo sensible pudiera dar lugar a un verdadero conocimiento. Sin embargo, esto significaba, al mismo tiempo, que las cosas sensibles no tenían suficiente consistencia ontológica. Y puesto que el cristianismo enseñaba la dignidad de todo lo creado, la filosofía aristotélica vino a proveerle de una concepción de lo sensible mucho más afín con sus propios principios. Esta confianza en la realidad concreta como objeto de conocimiento incluso inteligible acabó, no obstante, hacia fines de la Edad Media, y con ella, el realismo gnoseológico característico del pensamiento cristiano medieval.