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¿El ser humano es causa sui? Aristóteles y santo Tomás
Autor
Cúnsulo, Rafael R.
Resumen
“Liber est causa sui”, Thomas Aquinas states, following Aristotle, to clarify the outreach and limitations of man’s free will. Aquinas usually resorts to this maxim, taken from Aristotle’s first book of Metaphysics, to show that something, or someone, is free. It serves as a key premise to argument that man has freedom of choice (liberum arbitrium). The purpose of this research is to inquire on how the proposition liber est causa sui should be understood when found in the writings of Aristotle or Aquinas. Going back to this concept allows us to separate it from the Cartesian and Spinozan conceptions of the term causa sui when applied to God –and understood as a contradiction– or applied to man –and understood as selfcreation. “Liber est causa sui”, dirá Tomás de Aquino, siguiendo a Aristóteles, para esclarecer el alcance y el límite del libre albedrío en el ser humano. Tomás normalmente cita esta máxima, que recoge del primer libro de la Metafísica de Aristóteles, cuando tiene que mostrar que algo, o alguien, es libre. Desempeña un papel clave como premisa de su argumento para afirmar que el hombre tiene libre decisión (liberum arbitrium). El propósito de este trabajo es preguntar cómo debemos entender la proposición liber est causa sui cuando se lee en los escritos de Aristóteles y de Tomás. Retomar este concepto nos ayudará a distinguirla de la concepción cartesiana y spinoziana de la expresión causa sui aplicada a Dios y comprendida como una contradicción o aplicada al hombre y comprendida como una autocreación.