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“Whoever Eats My Flesh and Drinks My Blood Remains in Me and I in Him”
Registro en:
10.53439/stdfyt48.24.2021.241-265
Autor
Colberg, Shawn Michael
Resumen
This study exposits Thomas’s teaching on Eucharistic reception, giving particular attention to his treatment of spiritual and sacramental eating as well as the res et sacramentum of the sacrament. It traces the theology of spiritual and sacramental reception in the Summa theologies’ magisterial teaching on the Eucharist, and it argues that, far from acting merely as an esoteric or artificial heuristic intended to manage theological tensions in his doctrine of the Eucharist, Thomas identifies spiritual eating as vital for understanding three significant biblical accounts of receiving the body and blood of Christ. Thomas’s biblical commentaries on the Gospel of Matthew’s Last Supper Narrative (26:26-30), the Gospel of John’s Bread of Life Discourse (John 6:22-71), and Saint Paul’s I Corinthians discussion of worthy reception (I Cor. 11:23-34) observe that the very truth of Jesus’ presence in the Eucharist –perfect in itself– makes sacramental and spiritual eating a decisive and scripturally operative difference for progress in the Christian life. Este estudio expone la enseñanza de Tomás sobre la recepción eucarística, prestando especial atención a su tratamiento de la comida espiritual y sacramental, así como al res et sacramentum del sacramento. Se rastrea la teología de la recepción espiritual y sacramental en la enseñanza magistral de la Suma teológica sobre la Eucaristía, y se argumenta que, lejos de actuar meramente como una heurística esotérica o artificial destinada a gestionar las tensiones teológicas en su doctrina de la Eucaristía, Tomás identifica la comida espiritual como vital para entender tres relatos bíblicos significativos sobre la recepción del cuerpo y la sangre de Cristo. Los comentarios bíblicos de Tomás sobre el relato de la Última Cena del Evangelio de Mateo (26:26-30), el discurso del Pan de Vida del Evangelio de Juan (Juan 6:22-71) y la disertación de San Pablo en I Corintios sobre la recepción digna (I Cor. 11:23-34) observan que la propia verdad de la presencia de Jesús en la Eucaristía -perfecta en sí misma- hace que el comer sacramental y espiritual sea una diferencia decisiva y bíblicamente operativa para el progreso en la vida cristiana.