info:eu-repo/semantics/article
International festival “music without limits” as a reflection of new political forms of intercultural dialogue: Festival internacional «música sin límites» como reflejo de las nuevas formas políticas del diálogo intercultural
Registro en:
10.46398/cuestpol.4074.29
Autor
Hromchenko, Valerii
Bashmakova, Natalia
Tulyantsev, Andrey
Institución
Resumen
Using the comparative historical method, the purpose of this article was to detect the new political forms of intercultural dialogue at the time of the classical music festival. The international festival “Music without limits” has not been the subject of scientific research since the moment of its foundation twelve years ago, festival which has an annual presentation at the Dnipropetrovsk academy named after M. Glinka. The authors of this paper have discovered the series of new forms relating to intercultural dialogue in time, one of the most famous classical music festivals in the central region of Ukraine, in particular discrete (separate) form in connection with the celebration of holiday music, denotes a different presentation in time, concerts of general thematic or compositional-artistic features; repertoire-region form of festive movement, which concentrates the predominance of musical compositions of a certain region or country; permanent form of performance in terms of the presentation of masterpieces of the cycle of academic musical art, which is stipulated by the performance at a single concert of all compositions of the musical cycle. It is concluded that music, under certain political conditions, can represent a space for intercultural dialogue. Mediante el método histórico comparativo el propósito de este artículo fue detectar las nuevas formas políticas del diálogo intercultural en la época del festival de música clásica. El festival internacional «Música sin límites» no ha sido objeto de investigación científica desde el momento de su fundación hace doce años, festival que tiene una presentación anual en la academia de Dnipropetrovsk que lleva el nombre de M. Glinka. Los autores de este trabajo han descubierto la serie de nuevas formas relativas al diálogo intercultural en el tiempo, uno de los festivales de música clásica más famosos en la región central de Ucrania, en particular la forma discreta (separada) en relación con la celebración de música de festividad, denota una presentación diferente en el tiempo, conciertos de temática general o características compositivas-artísticas; forma repertorio-región de movimiento festivo, que concentra el predominio de composiciones musicales de determinada región o país; forma de ejecución permanente en cuanto a la presentación de obras maestras del ciclo del arte musical académico, que se estipula mediante la ejecución en un solo concierto de todas las composiciones del ciclo musical. Se concluye que la música, en determinadas condiciones políticas, puede representar un espacio para el diálogo intercultural.