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Institutional linguistic landscape in Buenos Aires dialectal area: the language teaching promotion
Paisaje lingüístico institucional en el área dialectal bonaerense: la promoción de la enseñanza de lenguas
Registro en:
10.30972/clt.0154706
Autor
Hipperdinger, Yolanda; Universidad Nacional del Sur
Institución
Resumen
The study of the so-called linguistic landscape, that is, the socio-spatial distribution of the uses of the various languages and linguistic varieties –many times in contact–, is still in incipient development in Argentina. Most of the researchs that are being developed correspond to the Buenos Aires dialectal area, and the one whose results are presented in this article was carried out in the same area. Nevertheless, and differentiating ourselves from the practically exclusive interest in outdoor spaces, we deal in this paper with spaces with public access but architecturally interior: we approach the linguistic landscape that is usually called institutional, focusing the promotion of foreign language teaching in two higher education institutions (universities with public management) located in the city of Bahía Blanca, a reference point for the referred dialectal area. We register and analyze the way in which the offering of extracurricular foreign language classes is promoted in these institutions: on the one hand, we specify for which languages they are offered, and by which senders; on the other hand, we explore the promotion strategies that the different actors use, according to the language in question. El estudio del llamado paisaje lingüístico, esto es, la distribución socio espacial de los usos de las diversas lenguas y variedades lingüísticas –muchas veces en contacto–, es aún de desarrollo incipiente en la Argentina. La mayor parte de las investigaciones que se vienen desarrollando corresponden al área dialectal bonaerense, y en la misma área se llevó adelante la investigacióncuyos resultados se presentan en este artículo. No obstante, y frente a un interés prácticamente exclusivo por los espacios exteriores, nos ocupamos aquí de espacios de acceso público pero arquitectónicamente interiores: abordamos el paisaje lingüístico que suele llamarse institucional, enfocando la promoción de la enseñanza de lenguas extranjeras en dos instituciones de educación superior (universidades de gestión pública) ubicadas en la ciudad de Bahía Blanca, referencial para el área dialectal referida. Registramos y analizamos el modo en que se promociona en esas instituciones el ofrecimiento de clases extracurriculares de lenguas extranjeras: por un lado, precisamos para qué lenguas se las ofrece, y por parte de qué emisores; por otro lado, exploramos las estrategias de promoción que los distintos actores emplean, de acuerdo con la lengua de que se trata.