Thesis
Análisis de la demanda y oferta de la industria de refinación de petróleo en los Estados Unidos
Autor
Gonzalez, Emmanuelle
Institución
Resumen
El presente trabajo consiste en el análisis de la demanda y oferta de productos refinados en los Estados Unidos de América, haciendo particular énfasis sobre la gasolina en el período comprendido entre 2005 y 2010. Para ello se utilizaron datos estadísticos de la Administración de la Información de Energía (EIA, por sus siglas en inglés), del Departamento de Energía de los Estados Unidos (DOE), y de diversas agencias gubernamentales. El trabajo inicia con la caracterización del sector, incluyendo una descripción de los procesos y productos más importantes de esta industria y la distribución geográfica y configuración de las refinerías existentes. Seguidamente se analizaron las principales características de la oferta de productos refinados en los últimos 10 años, identificando las principales tendencias en capacidad de refinación, empresas operadoras y sus cuotas de mercado, niveles históricos de rentabilidad y crecimiento del sector. Especial interés fue colocado en el análisis del margen de refinación de los últimos 5 años, identificando las principales causas de variabilidad endógena y exógena. Consecutivamente se llevó a cabo un estudio desde el punto de vista de la demanda de gasolina, identificando las regiones de consumo, la elasticidad de la demanda respecto al precio, los principales métodos de transporte y mercadeo. Por último se realizó un análisis del impacto de la creciente producción de etanol; leyes cada vez más estrictas, orientadas a la protección del ambiente, han favorecido el uso del etanol mezclado con gasolina y la disminución efectiva del consumo de combustibles fósiles convencionales como gasolina y diesel. SUMMARY
Petroleum refining is one of the most important industries in the United States. Its wide variety of products provide for about 37% of the total energy consumed in the country, with a share of almost 90% in ground transportation fuels, comprising public and privately own vehicles (EIA 2011). The principal objective of this thesis is the characterization of the petroleum refining sector in the United States. Special emphasis is made in gasoline since it has the biggest share within the wide variety of petroleum products. The study is focused on the time period from 2005 to 2010. The first chapter is an introduction to the thesis and an overview of the objectives. The second chapter serves as a frame of the sector, describing the most common processes and the products involve in crude refining are described. U.S. refineries were classified in order of complexity and analysis was done attempting to explain variations between regions. A brief geographic description of the United States is included. The third chap ter describes the main characteristics of crude and petroleum products supply in the United States. Number and geographic distribution of the refineries, identification of the 10 most important refining companies, market share for each one of them and a concentration index of the sector, growth rate, and future tendencies in supply were considered. Special interest is placed in the historical analysis of the refining margins of the last 5 years, identifying the main endogenous and exogenous causes of variability. The fourth chapter refers to gasoline demand in the United States; the main factors influencing gasoline demand were discussed. A 5 year analysis was made, identifying middle term trend and seasonality. In this chapter there is also a review of different studies about gasoline elasticity. The most important transportation and marketing methods are described, including current tendencies in transportation. Finally, the influence of ethanol blending in gasoline demand is analyzed. In the fifth and lastchapter conclusions are presented.