dc.contributorRuíz Stull, Miguel Orozimbo
dc.contributorUNIVERSIDAD DE CHILE
dc.date.accessioned2021-10-12T14:09:45Z
dc.date.accessioned2022-10-19T00:35:20Z
dc.date.available2021-10-12T14:09:45Z
dc.date.available2022-10-19T00:35:20Z
dc.date.created2021-10-12T14:09:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifierhttp://hdl.handle.net/10533/252996
dc.identifier21130813
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/4484244
dc.description.abstractIn this research, based on Jean-Louis Déotte and the idea of the museum as aesthetics’ apparatus and origin, we seek to approach the philosophical status of the paramuseal. For this, we place ourselves in the conceptual basis of Institutional Critique, and in particular in the theoretical and curatorial proposal of Martí Peran. These frameworks place us in a "critique of everyday life" and a philosophy of culture. In Chapter I, we establish with the Institutional Critique the tensioning from the subversive place of art, questioning both the fulfilment of the promise, as the philosophical statute of the modern museum. The broad foundation is the crisis of representation, of the surface and of the subject. In Chapter II we present the conceptual bases and the philosophical questionings around the museum as déottian aesthetics apparatus, developing the ontological characters, tecno-poietics and aesthetics. We close with “the promise” of the museum, the one that the Institutional Critique detects unfulfilled, and that the paramuseal reveals. In Chapter III we carry out theoretical discussions, establishing relations and “tests” of the aesthetic apparatus, in general, and of the projective museum in particular, in order to establish a propositive approach facing the philosophical characteristics of the paramuseal. Finally, we understand it as a technical device of the aesthetics museal apparatus that operates as critical guard and supposes a sensitive exercise in the individual and collective experience. On one instance, it raises again the philosophical ideas of surface, subject and representation and thanks to its dynamics and heterotopological characteristics, promotes new cartographies, places an in-transit subject, and facilitates the problematic representation of local historicities. On another instance, it happens in a quotidian present that recovers abandoned futures and works as an input in the subversion of the artistic occurrence, that in its aesthetical and political quality, is differentiating and profanatory.
dc.description.abstractEn esta investigación, y a partir de Jean-Louis Déotte y la idea del museo como aparato y origen de la estética, buscamos aproximarnos al estatuto filosófico de lo paramuseal. Para esto, nos enfocamos en las bases conceptuales de la Crítica Institucional y, en particular, en la propuesta teórica y curatorial de Martí Peran. Estos marcos nos sitúan dentro de una “crítica de la vida cotidiana” y una filosofía de la cultura. En el capítulo I instalamos, con la Crítica Institucional, la puesta en tensión desde el lugar subversivo del arte, cuestionando tanto el cumplimiento de la promesa como el estatuto filosófico del museo moderno. El sustento amplio es la crisis de la representación, de la superficie y el sujeto. En el capítulo II presentamos las bases conceptuales y los cuestionamientos filosóficos, en torno al museo como aparato estético déottiano, desarrollando los caracteres ontológicos, tecno-poiético y estético. Cerramos con “la promesa” del museo, aquella que la Crítica Institucional detecta incumplida, y lo paramuseal pone de manifiesto. En el capítulo III realizamos discusiones teóricas, estableciendo relaciones y “puestas a prueba” del aparato estético, en general, y del museo proyectivo en particular, para luego establecer una aproximación propositiva frente a las características filosóficas de lo paramuseal. Finalmente, lo entendemos como un dispositivo técnico del aparato estético museal, que opera como vigilante crítico, y supone un ejercicio sensible en la experiencia individual y colectiva. Por una parte, replantea las ideas filosóficas de superficie, sujeto y representación que, gracias a sus características dinámicas y heterotopológicas, promueve nuevas cartografías, instala un sujeto en tránsito y facilita la re-presentación problemática de historicidades locales. Por otra parte, ocurre en un presente cotidiano que recupera futuros abandonados, haciendo de input en la subversión del acontecimiento artístico que, en su cualidad estética y política, es diferencial y profanadora.
dc.relationhttps://drive.google.com/file/d/1CRK8yWiV8bxM5AbOwK6WyeLsaj31X_b2/view?usp=sharing
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement//21130813
dc.relationinfo:eu-repo/semantics/dataset/hdl.handle.net/10533/93488
dc.relationinstname: Conicyt
dc.relationreponame: Repositorio Digital RI2.0
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile
dc.titleTowards the philosophical status of the paramuseal Discussions in flight between the Museum as an aesthetic apparatus and Institutional Criticism


Este ítem pertenece a la siguiente institución