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Self-efficacy at workplace: validation of spanish versions of Occupational Emotional, Social, and Task Self-efficacy Scales
Autoeficacia en el trabajo: validación de las versiones en español de las Escalas de Autoeficacia Ocupacional Emocional, Social y en la Tarea
Fecha
2022-04Registro en:
Robalino Guerra, Paulina Elizabeth; Musso, Mariel Fernanda; Self-efficacy at workplace: validation of spanish versions of Occupational Emotional, Social, and Task Self-efficacy Scales; Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Psicología; Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; 14; 1; 4-2022; 104-115
1852-4206
CONICET Digital
CONICET
Autor
Robalino Guerra, Paulina Elizabeth
Musso, Mariel Fernanda
Resumen
La autoeficacia es uno de los recursos más importantes en el trabajo. El objetivo fue adaptar las escalas “Occupational Emotional, Social, and Task Self-efficacy at Work”. Participaron 771 empleados argentinos, 58% fueron mujeres, de edades entre 18-76 años (M= 31.18; DE= 10.95) y 55% nivel universitario incompleto. Se administraron la versión traducida al español de las escalas de autoeficacia en el trabajo y el “Cuestionario de Autoeficacia Profesional”. Los resultados del AFE muestran tres factores que explican el 38% de la varianza de la autoeficacia laboral. Sin embargo, según el AFC el modelo de cuatro factores (autoeficacia en la tarea, social, emocional orientada hacia uno mismo y emocional orientada a otros) presenta mejor ajuste a los datos (CFI= .986; RMSEA= .028; SRMR= 0.057). Esta versión presenta una adecuada confiabilidad y validez en población trabajadora de Argentina. Se discuten las implicaciones para la investigación y evaluación en el ámbito organizacional. Self-efficacy is one of the most important resources in the workplace. We adapted “Occupational Emotional, Social, and Task Self-efficacy at Work scales” to Argentinian employees providing new validity evidence of the cross-cultural equivalence. 771 Argentine employees participated of bothgenders (58% women), aged between 18-76 years (M =31.18; SD = 10.95), and 55% of the participants had an incomplete university education level. Data were collected using a “Spanish version self-efficacy at work scales” and “Professional Self-Efficacy Questionnaire”. Exploratory Factor Analysis have found a three-factor structure explaining the 38% of the variance of self-efficacy at workplace. However, confirmatory factor analyses have demonstrated that the four factor solution presents a better fit (CFI = .986; RMSEA = .028; SRMR = 0.057). The Spanish version of the self-efficacy scale maintains the same original structure and demonstrate adequate reliability and validity for Argentinian workers. Implications for future organizational research and practice are discussed.
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