info:eu-repo/semantics/article
Semiotic systems, culture and early mathematical knowledge
Sistemas semióticos, cultura y conocimiento matemático temprano
Fecha
2015-02-26Registro en:
Martí, Eduardo; Scheuer, Nora; Semiotic systems, culture and early mathematical knowledge; Taylor & Francis Ltd; Estudios de Psicologia; 36; 1; 26-2-2015; 1-17
0210-9395
1579-3699
CONICET Digital
CONICET
Autor
Martí, Eduardo
Scheuer, Nora
Resumen
In this introduction to the issue Semiotic tools in early mathematical knowledge, we offer a theoretical perspective that provides meaning to the different contributions. We begin by reviewing three perspectives bearing an important influence on the study of mathematical development in childhood (the Piagetian, the information processing and the neonativist perspectives). Next, we underscore the need for developmental studies in this domain to consider the semiotic component, and hence the socio-cultural component, in depth. The contributions that form this volume — a theoretical article, five papers and four short reports of empirical studies and a review of an instructional approach — illustrate different ways of including the semiotic component in the study of children’s mathematical knowledge. En esta introducción del monográfico titulado Instrumentos semióticos en el conocimiento matemático temprano se ofrece una perspectiva teórica que da sentido a las diferentes aportaciones reunidas. Tras la revisión de tres perspectivas influyentes en el estudio del desarrollo matemático (la perspectiva de Piaget, la perspectiva del procesamiento de la información y la perspectiva neonativista), se defiende la necesidad de que los estudios en este campo consideren en profundidad el componente semiótico, y por tanto, el componente socio-cultural. Con los trabajos del presente monográfico —un artículo teórico, cinco artículos y cuatro reportes de estudios empíricos y una reseña de un modelo de enseñanza— se ilustran diferentes maneras de incluir el componente semiótico en el estudio del desarrollo matemático en la niñez.