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Mortuary Rituals and the Suttee among Mapuche Chiefdoms of Pampa-Patagonia: The Double Human Burial of Chimpay (Argentina)
Fecha
2020-12-11Registro en:
de Jong, Ingrid Lilia; Serna, Alejandro; Mange, Emiliano; Prates, Luciano Raúl; Mortuary Rituals and the Suttee among Mapuche Chiefdoms of Pampa-Patagonia: The Double Human Burial of Chimpay (Argentina); Cambridge University Press; Latin American Antiquity; 31; 4; 11-12-2020; 838-852
1045-6635
CONICET Digital
CONICET
Autor
de Jong, Ingrid Lilia
Serna, Alejandro
Mange, Emiliano
Prates, Luciano Raúl
Resumen
This article discusses a Mapuche Indigenous mortuary context of the nineteenth century from the middle valley of the Negro River in northern Patagonia, Argentina, which is characterized by a double burial of a man and a woman. The use of both archaeological and ethnohistorical data allows us to hypothesize that the burial is of a man with a high status in the political and military hierarchy (cacique or capitanejo) and that the corpse of the woman was one of his wives who was sacrificed so she could accompany the man in his trip to Allhue Mapu, the land of souls. We contextualize this site with existing knowledge about the suttee practice in the Pampas and Norpatagonia during the eighteenth and nineteenth centuries. This case is an example of the burial ritual known as suttee that occurred between the last decades of Indigenous autonomy (1850–1880) and the first decades after the state conquest of their territory (1880–1900). En este artículo se discute un contexto mortuorio indígena Mapuche del siglo diecinueve hallado en el valle medio del río Negro (norte de la Patagonia, Argentina) y caracterizado por el entierro doble de un hombre y una mujer. La articulación entre los datos arqueológicos y etnohistóricos nos permite hipotetizar que este entierro es el resultado del ritual funerario de un hombre con cierta jerarquía política y militar (cacique o capitanejo) y que el cadáver de la mujer habría sido incluido como resultado del sacrificio de una de sus esposas para acompañar al hombre en su viaje al Allhue Mapu o tierra de las almas. La interpretación de este sitio implicó su contextualización dentro del conocimiento existente en torno a la práctica del suttee en las Pampas y Norpatagonia durante los siglos dieciocho y diecinueve. Concluimos que este sitio podría ser el resultado de un ritual de entierro conocido como suttee y que este evento se produjo entre las últimas décadas de la autonomía indígena (1850–1880) y las primeras décadas luego de la conquista estatal de sus territorios (1880–1900).