dc.contributorAyvar Campos, Francisco Javier
dc.creatorGuitrón Pérez, Miguel Ángel
dc.date.accessioned2019-10-01T15:26:56Z
dc.date.accessioned2022-10-14T14:08:12Z
dc.date.available2019-10-01T15:26:56Z
dc.date.available2022-10-14T14:08:12Z
dc.date.created2019-10-01T15:26:56Z
dc.date.issued2013-08
dc.identifierhttp://bibliotecavirtual.dgb.umich.mx:8083/xmlui/handle/DGB_UMICH/970
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/4242124
dc.description.abstractThe present research aims to analyze the competitiveness of the automotive industry in Mexico, Germany and the United States, the comparison between them as well as the influence of the Total Factor Productivity during the period 2000 – 2010. For this purpose a comparative analysis of competitiveness was performed using the Revealed Comparative Advantage Index proposed by Balassa (1965) and Vollrath (1991). Furthermore, a measure of productivity was also elaborated to evaluate to what extent determined the competitiveness, the index of Total Factor Productivity is used, also the Partial Productivities of labor and capital, methodology proposed by Hernández Laos (1993). In the analysis of the results of the Revealed Competitiveness of the automotive industry in Mexico, Germany and the United States shows that Germany has generally greater Revealed Competitiveness relative to Mexico and the United States. However, we could see that there is one only sector where Mexico presented an advantage over the United States and Germany, the manufacture of vehicles. This result is related to the Total Factor Productivity index presented in this division and it shows that the Partial Productivity has been excelled above the average in the three countries of this study. On the basis of these results the hypothesis is confirmed denoting that productivity has influenced the competitiveness of the automotive industry and its divisions in Mexico, Germany and the United States.
dc.description.abstractLa presente investigación tiene por objeto analizar la competitividad de la industria automotriz de México, Alemania y Estados Unidos, así́ como la influencia de la Productividad Total de los Factores en la misma durante el periodo 2000 – 2010. Para cumplir tal fin se realizó́ un análisis comparativo de la competitividad utilizando el Índice de Ventajas Comparativas Reveladas, propuesto por Balassa (1965) y Vollrath (1991). Por otro lado, para medir la productividad y analizar en qué medida determinó a la competitividad, se utilizó́ el índice de la Productividad Total de los Factores y las Productividades Parciales de trabajo y capital; metodología propuesta por Hernández Laos (1993). En el análisis de los resultados de la Competitividad Revelada de la industria automotriz de México, Alemania y Estados Unidos se observa que en términos generales Alemania presenta una mayor competitividad revelada con relación a México y Estados Unidos. Sin embargo, cabe resaltar que México presentó una ventaja respecto a dichos países fue en la división de manufactura de automóviles, dicho resultado se vincula con los índices presentados en la PTF de esta división. En cuanto al índice de la Productividad Total de los Factores, se pudo analizar que en los tres países sobresalió́ el factor trabajo. Teniendo como base estos resultados se comprueba la hipótesis de la presente investigación denotando así́ que la productividad incidió́ en la competitividad de la industria automotriz y sus divisiones de México, Alemania y Estados Unidos.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectinfo:eu-repo/classification/cti/5
dc.subjectININEE-M-2013-1190
dc.subjectSector automotriz
dc.subjectProductividad
dc.subjectVCR
dc.subjectPTF
dc.titleCompetitividad y productividad de la industria automotriz: un análisis comparativo entre México, Alemania y Estados Unidos, 2000-2010
dc.typeTesis


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