Trabajo de grado - Pregrado
The way contextual conditions affect pre-service teacher's performance when using ICTs in the english language classes
Autor
Castro Chaparro, Daniel Eduardo
Arango Ortiz, Laura Vanessa
Institución
Resumen
<p>Apart from the teacher's competence, the teaching setting encompasses multiple elements that affect the development of the classes. Previous efforts on this topic reached the term “contextual conditions” for the elements present in the setting of the class that affect the efficacy of the teaching. However, the implications of the contextual conditions when using ICTs in classes remain to be determined. The main objective of this investigation is to determine how these contextual conditions affect pre-service teachers’ performance while using ICTs in English language classes. This research was carried out under the interpretive paradigm and the qualitative approach. The method was a descriptive case study where data collection was made through the semi-structured interview and field diary techniques. Thematic analysis was implemented to both instruments applied. The population was made up of 8 (eight) pre-service teachers when doing their pedagogical practicum; where each one, shared their experiences and thoughts regarding their practices in remote teaching. Through the analysis was observed that even when pre-service teachers have prepared their classes, those contextual factors (internet loss, background/students noise, parents' interruptions, among others) affected mainly teacher‘s motivation, and in some cases, they could not even have the classes.</p> Más allá de la competencia del docente, el entorno de enseñanza engloba múltiples elementos que afectan el desarrollo de las clases. Esfuerzos previos sobre este tema llegaron al término “condiciones contextuales” para los elementos presentes en el entorno de la clase que afectan la eficacia de la enseñanza. Sin embarg o, quedan por determinar las implicaciones de las condiciones contextuales al utilizar las TIC en las clases. El objetivo principal de esta investigación es determinar cómo estas condiciones contextuales afectan el desempeño de los profesores practicantes al usar las TIC en las clases de lengua inglesa. Esta investigación se realizó bajo el paradigma interpretativo y el enfoque cualitativo. El método fue un estudio de caso descriptivo donde la recolección de datos se realizó a través de las técnicas de entr evista semiestructurada y diario de campo. Se implementó el análisis temático a los dos instrumentos aplicados. La población estuvo conformada por 8 (ocho) docentes en formación al momento de realizar su práctica pedagógica, donde cada una compartió sus ex periencias respecto a sus prácticas en la enseñanza a distancia. Ambos instrumentos fueron analizados mediante el análisis temático. A través del análisis se observó que aun cuando los futuros docentes han preparado sus clase s, esos factores contextuales ( pérdida de internet, ruidos ambientales y de los estudiantes, interrupciones de los padres, entre otros) afectaron principalmente la motivación de los profesores, e incluso en algunos casos ellos no pudieron tener las clases.