Trabajo de grado - Pregrado
Sembrando Sueños, Cosechando Vida. Didactic Sequence for the Production of an Audio-visual Product About the Cultivation Process of Vegetables Grown at Home by Escuela Nueva Students from the Rural School Patio Bonito in La Celia, Risaralda
Registro en:
Universidad Tecnológica de Pereira
Repositorio Institucional Universidad Tecnológica de Pereira
Autor
Caldón Embus, Ana María
Quintero Rincón, Harold Stiven
Institución
Resumen
A lo largo de la historia colombiana, la zona rural ha sido uno de los sectores menos favorecidos en términos de educación. Esto se debe a la falta de apoyo que el gobierno les ha proporcionado y a la lejanía de sus territorios con respecto a las principales ciudades del país. En el campo del inglés como segunda lengua, pocos recursos han sido destinados a desarrollar las competencias en segunda lengua de la población rural. Por esta razón, esta secuencia didáctica será diseñada para estudiantes de contextos rurales inmersos en aulas multigrado, pertenecientes a una comunidad campesina del departamento de Risaralda. Esta busca guiar a los estudiantes en la producción audiovisual de un texto oral en el que den una explicación detallada del proceso de sembrado y cultivo de vegetales plantados en casa. Se tendrá en consideración la modalidad Escuela Nueva al momento de diseñar el material para ayudar a los estudiantes a llevar a cabo la tarea integradora, que busca exponer a los aprendices a un uso auténtico del inglés en su propio contexto. Along Colombian history, the countryside has been one of the less favored sectors in terms of education. This is due to the lack of support that the government has provided them to increase their educational levels, and the remoteness of their territories from the main cities in the country. In the field of English as a second language, few resources have been directed to develop second language competencies in rural populations. For this reason, this didactic sequence was designed for students from a rural setting immersed in a multigrade classroom in the department of Risaralda. It aimed to guide students to produce an audio-visually recorded oral text, in which they give a detailed explanation of the seeding and cultivation process of vegetables grown at home. The characteristics of the modality Escuela Nueva were taken into consideration while designing the material that helped students to achieve the integrative task, which exposed learners to an authentic use of English in their own context. Pregrado Licenciado(a) en Bilingüismo con Énfasis en Inglés Table of Content Abstract ............................................................................................................................................ 4 Resumen ........................................................................................................................................... 5 Justification ..................................................................................................................................... 7 Objectives ....................................................................................................................................... 11 General Objective ....................................................................................................................... 11 Teaching Objectives ................................................................................................................... 11 Learning Objectives ................................................................................................................... 11 Theoretical Framework .................................................................................................................. 12 Literature Review ....................................................................................................................... 12 Conceptual Framework .............................................................................................................. 18
Didactic Sequence ..............................................................................................................................18
Escuela Nueva Program .....................................................................................................................19
Audio-visual Product ..........................................................................................................................20 Methodology .................................................................................................................................. 22 Type of Project ........................................................................................................................... 22 Context and Participants ............................................................................................................. 22 Researcher’s Role ....................................................................................................................... 23 Instructional Design ................................................................................................................... 23