dc.creatorHuertas Gómez, Isabella
dc.date.accessioned2021-05-06T18:27:53Z
dc.date.accessioned2022-09-22T14:57:58Z
dc.date.available2021-05-06T18:27:53Z
dc.date.available2022-09-22T14:57:58Z
dc.date.created2021-05-06T18:27:53Z
dc.date.issued2021-04-22
dc.identifier2463-1914
dc.identifierhttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/31379
dc.identifierhttps://doi.org/10.12804/issne.2463-1914_10336.31379_fdj
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3443797
dc.description.abstractIn the last few years, globalization, new systems of government under governance schemes and the growth of international power networks have led to a change in the role of the traditional State, thus generating a mutation in the functions and form of performance the power that once characterized it. One of the trends that has taken force is the regulatory governance, promoted mainly by international organizations such as Organization for Economic Cooperation and Development, which are committed to the modification of national legal systems in search of market liberalization, self-control of industries and privatization of the provision of services of general public interest. To achieve these objectives, different actors of the global scenario have insistently promoted the use of legal transplants, seeking that states around the World hold government policies that are standardized and apparently efficient, which manage to generate the necessary environments for a strong international market and a form of governing power that applies governance theories such as those of the New Public Management or regulation. This article examines theoretically the concepts proposed, arguing that the implementations that Colombia has made of the OCDE recommendations under de logics of regulatory governance could be considered failed legal transplants, for not considering elements of social essence and of the legal culture of the State at the time of making the legislation incorporation into the national scheme. In the last chapter, i analyze the case of the Price Framework Agreements managed by Colombia Compra Eficiente, as a transplanted inclusion of the recommendations of the Organization for Economic Cooperation and Development, explaining the particular implications in the current social organization of the country.
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad del Rosario
dc.relationDocumento de Investigación, Facultad de Jurisprudencia, EISSN: 2463-1914, No.83 (Mayo 2021.) 49 pp.
dc.relationNo. 83
dc.relationDocumento de Investigación, Facultad de Jurisprudencia
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/co/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 Colombia
dc.sourceAlviar-García, H., & Lamprea-Montealegre, E. (Eds.). (2016). El Estado regulador en Colombia (1ª ed. en español). Facultad de Derecho, Universidad de los Andes.
dc.sourceBlanco-Contreras, S. (2016). Los trasplantes institucionales en el campo del derecho. Una nueva perspectiva para la nueva economía institucional. Iberian Journal of the History of Economic Thought, 3(2), 170-187. https://doi.org/10.5209/IJHE.54624
dc.sourceCabrera-Jiménez, M. F. (2014). El estado de bienestar en el marco del sistema capitalista. ¿Tiene futuro o es inviable en el sistema globalizado actual? Suma de Negocios, 5(10), 49-58. https://doi.org/10.1016/S2215-910X(14)70009-6
dc.sourceCabinet Office. (2020). Transforming public procurement [CP 353]. OGL.
dc.sourceCarbonell-Sánchez, M., Cruz-Parcero, J. & Vásquez, R. (Comp.). (2000). Derechos sociales y derechos de las minorías. UNAM.
dc.sourceCárdenas-Gracia, J. (2015, enero-junio). Las características jurídicas del neoliberalismo. Cuestiones Constitucionales, 32, 3-44. https://doi.org/10.1016/j.rmdc.2016.03.001
dc.sourceColombia Compra Eficiente, CCE. (2013). Guía para entender los Acuerdos Marco. https://www. colombiacompra.gov.co/manuales-guias-y-pliegos-tipo/manuales-y-guias/guia-paraentender- los-acuerdos-marco
dc.sourceFalla, A. (2003). Las nuevas agencias reguladoras «Ni muy muy ... Ni tan tan». Ius estveritas, 27, 169-178.
dc.sourceFazio-Vengoa, H. (2018). ¿Qué es la globalización?: Contenido, explicación y representación. Departamento de Historia, Universidad de los Andes.
dc.sourceGalvis-Castro, F. A. (2021). La ocde: un perfil crítico. Razón Crítica, 10, 211-235. https://doi. org/10.21789/25007807.1568
dc.sourceGiraldo-Saavedra, A. (2012). La función reguladora del Estado y el Derecho. Revista de Investigaciones UNAD, 11(1), 255-280. https://doi.org/10.22490/25391887.783
dc.sourceGoig-Martínez, J. M. (2016). La ocde en la era de la Globalización: Desarrollo e Influencia. Revista de de Derecho UNED, 19, 111-149. https://doi.org/10.5944/rduned.19.2016.18492
dc.sourceGurría, Á. (2011). La ocde, a los 50 de su creación: logros, retos y decisiones futuras. Revista de Economía Mundial, 28, 29-38. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86622163002
dc.sourceKoop, C., & Lodge, M. (2017). What is regulation? An interdisciplinary concept analysis. Regulation & Governance, 11(1), 95-108. https://doi.org/10.1111/REGO.12094
dc.sourceLatorre, I. (2014). La política de mejora regulatoria: Oportunidades y desafíos para Colombia. Revista de Derecho Público, 33, 1-35. https://doi.org/10.15425/redepub.33.2014.25
dc.sourceLegrand, P. (1997). The impossibility of legal transplants. Maastricht Journal of European and Comparative Law, 4(2), 111-124.
dc.sourceLevi-Faur, D. (2010, febrero). Regulation & Regulatory Governance. Jerusalem forum on regulation & governance. The Hebrew University, Jerusalem, Israel.
dc.sourceLópez-López, E. (2014, junio-diciembre). Pluralismo Juridico una propuesta paradigmática para repensar el derecho. Revista Umbral, 1(4), 31-64. https://www.researchgate.net/ publication/342926895_Pluralismo_Juridico_una_propuesta_paradigmatica_para_repensar_ el_derecho
dc.sourceLópez-Medina, D. E. (2004). Teoría impura del derecho: La transformación de la cultura jurídica latinoamericana. Legis.
dc.sourceMartell, L. (2007). The Third Wave in Globalization Theory. International Studies Review, 9(2), 173-196.
dc.sourceMiller, J. M. (2003, otoño). A Typology of Legal Transplants: Using Sociology, Legal History and Argentine Examples to Explain the Transplant Process. The American Journal of Comparative Law, 51(4), 839-885. https://doi.org/10.2307/3649131
dc.sourceMontoya-Domínguez, E., & Rojas-Robles, R. (2016). Elementos sobre la gobernanza y la gobernanza ambiental. Gestión y Ambiente, 19(2), 302-317. https://doi.org/10.15446/ ga.v19n2.58768
dc.sourceMorin, J.-F., & Gold, E. (2014). An Integrated Model of Legal Transplantation: The Diffusion of Intellectual Property Law in Developing Countries. International Studies Quarterly, 58. https://doi.org/10.2139/ssrn.2335531
dc.sourceocde. (2011). Directrices de la ocde sobre el Gobierno Corporativo de las Empresas Públicas. Autor. https://www.oecd.org/daf/ca/corporategovernanceofstate-ownedenterprises/48632643.pdf
dc.sourceocde. (2014). Combatiendo la colusión en los procesos de contratación pública en Colombia. Informe del Secretariado sobre el Marco Jurídico y las Prácticas de Contratación Pública en Colombia. Autor. https://www.oecd.org/daf/competition/2014_Fighting%20Bid%20Rigging% 20Colombia_SPA.pdf
dc.sourceocde. (2016a). Principios de Gobierno Corporativo de la ocde y del G20. Autor. http://dx.doi. org/10.1787/9789264259171-es
dc.sourceocde. (2016b). Towards Efficient Public Procurement in Colombia: Making the Difference. Autor. http://dx.doi.org/10.1787/9789264252103-en
dc.sourceocde. (2016c). Public governance and territorial development directorate Public Governance Committee. Making the Difference in Public Services Delivery: The Review of the Colombian Public Procurement System. Meeting of the Working Party of the Leading Practitioners on Public Procurement. Autor
dc.sourcePavón-Mediano, A. (2020). Agencies’ formal independence and credible commitment in the Latin American regulatory state: A comparative analysis of 8 countries and 13 sectors. Regulation & Governance, 14(1), 102-120. https://doi.org/10.1111/rego.12187
dc.sourcePuello-Socarrás, J. F. (2013). Ocho tesis sobre el neoliberalismo (1973-2013). Revista Espacio Crítico, 4-18.
dc.sourceReyes, M. (2014, octubre). The Challenges of Legal Transplants in a Globalized Context: A Case Study on ‘Working’ Examples. Social Science Research Network, SSRN. https:// papers.ssrn.com/abstract=2530811
dc.sourceSáez, R. (2010). La ocde y el ingreso de Chile. Estudios Internacionales, 43(166), 93-112. http://www.jstor.org/stable/41392063
dc.sourceScott, C. (2017). The regulatory state and beyond. En Daros, P. (Ed.), Regulatory Theory: Foundations and applications (pp. 265-288). https://doi.org/10.22459/rt.02.2017.16
dc.sourceSlaughter, A. M. (2004). A New World Order. Princeton University Press. https://press.princeton. edu/books/paperback/9780691123974/a-new-world-order
dc.sourceStiglitz, J. E. (1999). Promoting Competition and Regulatory Policy: With Examples from Network Industries. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/citations?doi=10.1.1.202.8782
dc.sourceTarziján, J., & Paredes-Molina, R. (2006). Organización industrial para la estrategia empresarial. Pearson Educación.
dc.sourceTenjo-Galarza, F. (s. f.). Stiglitz y la intervención del Estado en la economía. https://www. banrep.gov.co/docum/Lectura_finanzas/pdf/StiglitzElTiempo.pdf
dc.sourceTerracciano, A. (2018). Development trajectories of regulatory quality: the experiences of OECD, European Union and the case of Italy (Tesis de maestría). Università Luiss Guido Carli. Roma, Italia.
dc.sourceTeubner, G., Krasner, S. D. & Sassen, S., (2010). Estado, soberanía y globalización. Siglo del Hombre; Universidad de los Andes; Pontificia Universidad Javeriana.
dc.sourceValencia-Tello, D. C. (2015). El estado en la era de la globalización y las nuevas tecnologías. Grupo Editorial Ibáñez.
dc.sourceValencia-Tello, D. C. (2020, enero-abril). Pluralismo Jurídico. Análisis de tiempos históricos. Revista Derecho del Estado, 45. https://doi.org/10.18601/01229893.n45.05
dc.sourceVan Hoecke, M. (2014). Legal culture and legal transplants. Law, Society and Community: Socio-Legal Essays in Honour of Roger Cotterrell, 273-291.
dc.sourceVeggeland. N. (2016). The narrative of the modernized regulatory state. Horyzonty Polityki, 7(21), 99-118. https://doi.org/10.17399/HP.2016.072103
dc.sourceVega-García, A. (2014). El soft law en la fiscalidad internacional (Tesis doctoral). Universitat Pompeu Fabra. http://www.tdx.cat/handle/10803/279394
dc.sourceSaavedra-Velazco, R. E. (2011). El método y el rol de la Comparación Jurídica Observaciones en torno a su impacto en la mutación y en la adaptación jurídica. Advocatus, 0(25), 193-244. https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/604662
dc.sourceVicher, D. (2014). La influencia de la ocde en la elaboración de la política económica. Ola Financiera, 7(18), 114-132. http://dx.doi.org/10.22201/fe.18701442e.2014.18.45606
dc.sourceZuleta, M. M., Saavedra, V., & Medellín, J. C. (2018). Fortalecimiento del sistema de compra pública para reducir e
dc.sourceinstname:Universidad del Rosario
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional EdocUR
dc.subjectRegulación económica en Colombia
dc.subjectGobernanza regulatoria en Colombia
dc.subjectAcuerdos marco de precios en Colombia
dc.subjectOCDE (Organización de Cooperación para el Desarrollo Económico)
dc.subjectLiberación de los mercados del estado regulador
dc.subjectAnálisis del programa Colombia Compra Eficiente
dc.subjectAnálisis del impacto de recomendaciones de la OCDE en Colombia
dc.subjectImpacto de las Directrices de la OCDE sobre el Gobierno Corporativo de las Empresas Públicas
dc.titleTrasplantes jurídicos en la era global: análisis de los efectos de la implementación de la gobernanza regulatoria en Colombia
dc.typeworkingPaper


Este ítem pertenece a la siguiente institución