dc.contributor | Ramos-Caballero, Diana Marcela | |
dc.creator | Gonzalez Hernandez, Mateo Antonio | |
dc.date.accessioned | 2022-02-05T20:49:41Z | |
dc.date.accessioned | 2022-09-22T14:47:06Z | |
dc.date.available | 2022-02-05T20:49:41Z | |
dc.date.available | 2022-09-22T14:47:06Z | |
dc.date.created | 2022-02-05T20:49:41Z | |
dc.identifier | https://repository.urosario.edu.co/handle/10336/33572 | |
dc.identifier.uri | http://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3442082 | |
dc.description.abstract | Objective: To describe the contribution of the characteristics of the physical education class in the improvement of the cognitive functions of memory and attention in schoolchildren aged 6 - 14 years. Methodology: Review of the current scientific literature that includes articles in English indexed in the Scopus, Medline, Pubmed, and Dialnet databases using as search words: Physical education, cognitive functions, executive functions, children, physical activity, physical exercise. Results: A great scientific evidence of the contribution of physical activity in the development of cognitive functions in children and pre-adolescent population is reported.In turn, it is shown that the most relevant characteristics of the physical education class to improve cognitive functions are moderate to vigorous intensity activities and physical activity greater than 180 minutes per week. Conclusion: It is shown that the time established by educational institutions for physical activity is not enough to generate a report on the enhancement of cognitive functions of memory and attention in children and preadolescents. | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Universidad del Rosario | |
dc.publisher | Maestría en Actividad Física y Salud | |
dc.publisher | Escuela de Medicina y Ciencias de la Salud | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/ | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Restringido (Temporalmente bloqueado) | |
dc.rights | EL AUTOR, manifiesta que la obra objeto de la presente autorización es original y la realizó sin violar o usurpar derechos de autor de terceros, por lo tanto la obra es de exclusiva autoría y tiene la titularidad sobre la misma.
PARGRAFO: En caso de presentarse cualquier reclamación o acción por parte de un tercero en cuanto a los derechos de autor sobre la obra en cuestión, EL AUTOR, asumirá toda la responsabilidad, y saldrá en defensa de los derechos aquí autorizados; para todos los efectos la universidad actúa como un tercero de buena fe.
EL AUTOR, autoriza a LA UNIVERSIDAD DEL ROSARIO, para que en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, Ley 44 de 1993, Decisión andina 351 de 1993, Decreto 460 de 1995 y demás normas generales sobre la materia, utilice y use la obra objeto de la presente autorización.
--------------------------------------
POLITICA DE TRATAMIENTO DE DATOS PERSONALES. Declaro que autorizo previa y de forma informada el tratamiento de mis datos personales por parte de LA UNIVERSIDAD DEL ROSARIO para fines académicos y en aplicación de convenios con terceros o servicios conexos con actividades propias de la academia, con estricto cumplimiento de los principios de ley. Para el correcto ejercicio de mi derecho de habeas data cuento con la cuenta de correo habeasdata@urosario.edu.co, donde previa identificación podré solicitar la consulta, corrección y supresión de mis datos. | |
dc.rights | Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia | |
dc.source | Redolar Ripoll, Diego (2014) Neurociencia cognitiva. Buenos Aires; Madrid: Editorial Médica Panamericana; 978-84-9835-740-0; Consultado en: 2021/01/20/22:47:26. Disponible en: http://www.medicapanamericana.com/VisorEbookV2/Ebook/9788498357400. | |
dc.source | Pontifex, Matthew B; Raine, Lauren B; Johnson, Christopher R; Chaddock, Laura; Voss, Michelle W; Cohen, Neal J; Kramer, Arthur F; Hillman, Charles H (2011) Cardiorespiratory fitness and the flexible modulation of cognitive control in preadolescent children. En: J Cogn Neurosci. Vol. 23; No. 6; pp. 1332 - 1345; Disponible en: http://web.b.ebscohost.com.libproxy.furman.edu/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=48937820-5ee4-4329-8615-0326168903d5%40sessionmgr112&vid=5&hid=102. Disponible en: 10.1162/jocn.2010.21528. | |
dc.source | Wassenaar, T. M.; Wheatley, C. M.; Beale, N.; Salvan, P.; Meaney, A.; Possee, J. B.; Atherton, K. E.; Duda, J. L.; Dawes, H.; Johansen-Berg, H. (2019) Effects of a programme of vigorous physical activity during secondary school physical education on academic performance, fitness, cognition, mental health and the brain of adolescents (Fit to Study): study protocol for a cluster-randomised trial. En: Trials. Vol. 20; No. 189; pp. 1 - 14; 1745-6215; Disponible en: https://trialsjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13063-019-3279-6. Disponible en: 10.1186/s13063-019-3279-6. | |
dc.source | Chaddock, Laura; Erickson, Kirk I.; Prakash, Ruchika Shaurya; Kim, Jennifer S.; Voss, Michelle W.; VanPatter, Matt; Pontifex, Matthew B.; Raine, Lauren B.; Konkel, Alex; Hillman, Charles H.; Cohen, Neal J.; Kramer, Arthur F. (2010) A neuroimaging investigation of the association between aerobic fitness, hippocampal volume, and memory performance in preadolescent children. En: Brain Research. Vol. 1358; pp. 172 - 183; 00068993; Consultado en: 2021/01/20/22:19:57. Disponible en: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0006899310018317. Disponible en: 10.1016/j.brainres.2010.08.049. | |
dc.source | García-Laguna, Dayan Gabriela; García-Salamanca, Ginna Paola; Tapiero-Paipa, Yeinny Tatiana; Ramos C, Diana Marcela (2012) Determinantes de los estilos de vida y su implicación en la salud de jovenes universitarios. En: Hacia la Promoción de la Salud. Vol. 17; No. 2; pp. 169 - 185; Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3091/309126826012.pdf. | |
dc.source | Watson, Christine; Reilly, John J; Fisher, Abigail; McColl, John H; Boyle, James ME; Tomporowski, Phillip; Paton, James Y (2011) Effects of a physical education intervention on cognitive function in young children: randomized controlled pilot study. En: BMC Pediatrics. No. 97; pp. 1 - 9; Disponible en: https://bmcpediatr.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2431-11-97. Disponible en: 10.1186/1471-2431-11-97. | |
dc.source | Bikic, Aida; Leckman, James F.; Christensen, Torben; Bilenberg, Niels; Dalsgaard, Søren (2018) Attention and executive functions computer training for attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): results from a randomized, controlled trial. En: European Child and Adolescent Psychiatry. Vol. 27; No. 12; pp. 1563 - 1574; 1435165X; Disponible en: https://doi.org/10.1007/s00787-018-1151-y. Disponible en: 10.1007/s00787-018-1151-y. | |
dc.source | de Greeff, Johannes W.; Bosker, Roel J.; Oosterlaan, Jaap; Visscher, Chris; Hartman, E. (2018) Effects of physical activity on executive functions, attention and academic performance in preadolescent children: a meta-analysis. En: Journal of Science and Medicine in Sport. Vol. 21; No. 5; pp. 501 - 507; 18781861; Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.jsams.2017.09.595. Disponible en: 10.1016/j.jsams.2017.09.595. | |
dc.source | Aadland, Nyvoll Katrine; Ommundsen, Yngvar; Anderssen, Sigmund Alfred; Brønnick, Kolbjørn Selv\a ag; Moe, Vegard Fusche; Resaland, Geir K\a are; Skrede, Turid; Stavnsbo, Mette; Aadland, Eivind (2019) Effects of the Active Smarter Kids (ASK) Physical Activity School-based Intervention on Executive Functions: A Cluster-Randomized Controlled Trial. En: Scandinavian Journal of Educational Research. Vol. 63; No. 2; pp. 214 - 228; 14701170; Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00313831.2017.1336477. Disponible en: 10.1080/00313831.2017.1336477. | |
dc.source | Bigorra, Aitana; Garolera, Maite; Guijarro, Silvina; Hervás, Amaia (2016) Long-term far-transfer effects of working memory training in children with ADHD: a randomized controlled trial. En: European Child and Adolescent Psychiatry. Vol. 25; No. 8; pp. 853 - 867; 1435165X; Disponible en: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00787-015-0804-3. Disponible en: 10.1007/s00787-015-0804-3. | |
dc.source | Reloba, S.; Chirosa, L. J.; Reigal, R. E. (2016) Relation of physical activity, cognitive and academic performance in children: Review of current literature. En: Revista Andaluza de Medicina del Deporte. Vol. 9; No. 4; pp. 166 - 172; 18887546; Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.ramd.2015.05.008. Disponible en: 10.1016/j.ramd.2015.05.008. | |
dc.source | Allport, Alan (1993) Attention and control: Have we been asking the wrong questions? A critical review of twenty-five years. En: Attention and performance 14: Synergies in experimental psychology, artificial intelligence, and cognitive neuroscience. pp. 183 - 218; Cambridge, MA, US: The MIT Press; 978-0-262-13284-8; Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/1993-97600-008. | |
dc.source | Rabassa, Olga Bruna i; Rovira, María Teresa Roig; Sanclemente, Miguel Puyuelo; Plaja, Carme Junqué i; Hernández, Angel Ruano (2011) Rehabilitación neuropsicológica: intervención y práctica clínica. : Elsevier; 978-84-458-2066-7; Consultado en: 2021/06/04/20:48:45. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=685524. | |
dc.source | Estévez-González, A; García-Sánchez, C; Junqué, C (1997) La atención: una compleja función cerebral. En: Rev Neurol. Vol. 25; No. 148; pp. 1989 - 1997; Disponible en: https://doi.org/10.33588/rn.25148.97483. Disponible en: DOI: https://doi.org/10.33588/rn.25148.97483. | |
dc.source | Ramírez, William; Vinaccia, Stefano; Ramón Suárez, Gustavo (2004) El impacto de la actividad fisica y l deporte sobrela salud, la congicion, la socializacion y el rendimiento academico. En: Revista de Estudios Sociales. No. 18; pp. 67 - 75; Disponible en: https://revistas.uniandes.edu.co/doi/pdf/10.7440/res18.2004.06. | |
dc.source | Pirrie, A. Melissa; Lodewyk, Ken R. (2012) Investigating links between moderate-to-vigorous physical activity and cognitive performance in elementary school students. En: Mental Health and Physical Activity. Vol. 5; No. 1; pp. 93 - 98; 17552966; Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.mhpa.2012.04.001. Disponible en: 10.1016/j.mhpa.2012.04.001. | |
dc.source | Foulkes, Lucy; Blakemore, Sarah-Jayne (2018) Studying individual differences in human adolescent brain development. En: Nature Neuroscience. Vol. 21; No. 3; pp. 315 - 323; 1097-6256, 1546-1726; Consultado en: 2021/01/26/. Disponible en: 10.1038/s41593-018-0078-4. | |
dc.source | Janssen, I.; LeBlanc, A.G. (2010) Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth. En: International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. Vol. 7; pp. 40 1479-5868; Disponible en: http://www.embase.com/search/results?subaction=viewrecord&from=export&id=L50909736%5Cnhttp://www.ijbnpa.org/content/7/1/40%5Cnhttp://dx.doi.org/10.1186/1479-5868-7-40. | |
dc.source | Broadbent, D.E (1958) Perception and communication. London: Pergamon Press; | |
dc.source | Funes, Mª Jesús; Lupiáñez, Juan (2003) La teoría atencional de Posner: una tarea para medir las funciones atencionales de orientación, alerta y control cognitivo y la interacción entre ellas. En: Psicothema. Vol. 15; No. 2; pp. 260 - 266; Disponible en: http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=1055. | |
dc.source | Golden, C. J (2001) STROOP. Test de colores y palabras. Madrid: TEA Ediciones; | |
dc.source | Luria, A (1984) Atención y memoria., 1984. Barcelona: Kairos; | |
dc.source | Norman, D. A; Shallice, T; Davidson, R. J; Shapiro, D. E. (1986) Attention to action: Willed and automatic control of behaviour. En: Consciousness and Self Regulation. pp. 1 - 18; New York: Plenum Press; | |
dc.source | Periáñez, JA; Ríos-Lago, M; Barceló, F; Madrid, E; Ruz, M; Maestú, F; Ríos, M; Cabestrero, R (2007) Atención y neuroimagen. En: Neuroimagen: Técnicas y aplicaciones. Madrid: Masson-Elsevier; | |
dc.source | Posner, MI; Rothbart, MK; Milner, AD; Ruggg, MD (1991) Attentional mechanisms and conscious experience. En: The Neuropsychology of Consciousness. pp. 91 - 112; London: Academic Press; | |
dc.source | Fernández-Trespalacios, JL (2004) Procesos psicológicos básicos. Madrid: Editorial Sanz y Torres; | |
dc.source | García Sevilla, Julia; Fuentes Melero, Luis (2008) Manual de psicología de la atención: una perspectiva neurocientífica. pp. 208 Madrid: Editorial Síntesis, S.A; Consultado en: 2021/06/04/21:13:40. | |
dc.source | Londoño Ocampo, León P (2009) La atención: un proceso psicológico básico. En: Rev Facultad de Psicología Universidad Cooperativa de Colombia. Vol. 5; No. 8; pp. 91 - 100; Disponible en: https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/150730/555786.pdf?sequence=1&isAllowed=y. | |
dc.source | Perea, MV; Ardila, A (2009) Síndromes neuropsicológicos. Salamanca: Amarú Ediciones; | |
dc.source | Mir, Jaume Rosselló (1996) Psicología de la atención: introducción al estudio del mecanismo atencional. : Pirámide; 978-84-368-1071-4; Consultado en: 2021/06/05/14:55:15. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=144432. | |
dc.source | Rosselli, M; Ardila, A; Rosselli, M; Ardila, A; Pineda, D; Lopera, F (1997) Desarrollo cognoscitivo y maduración cerebral. En: Neuropsicología infantil. Avances en investigación, teoría y práctica. Medellín: Prensa Creativa; | |
dc.source | Sohlberg, M; Mateer, C (2001) Cognitive rehabilitation: an integrative neuropsychological approach: Introduction to cognitive rehabilitation. Nueva York: The Guilfords Press; | |
dc.source | Griffin, Ivan C.; Nobre, Anna C. (2003) Orienting attention to locations in internal representations. En: Journal of Cognitive Neuroscience. Vol. 15; No. 8; pp. 1176 - 1194; 0898-929X; Disponible en: https://direct.mit.edu/jocn/article/15/8/1176/3795/Orienting-Attention-to-Locations-in-Internal. Disponible en: 10.1162/089892903322598139. | |
dc.source | Rivas Navarro, M (2008) Procesos cognitivos y aprendizaje significativo. pp. 327 Madrid: Inspección de Educación; | |
dc.source | Téllez, H (2002) Atención, aprendizaje y memoria. México: Trillas; | |
dc.source | Trémols Montoya, Virginia (2009) Efectos de un entrenamiento cognitivo sobre los circuitos cerebrales en niños con trastorno por déficit de atención con hiperactividad a través de resonancia magnética funcional. Barcelona: Universidad Autónoma De Barcelona; Disponible en: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5592/vtm1de1.pdf?sequence=1&isAllowed=y. | |
dc.source | Mesulam, M.-Marsel (1985) Principles of Behavioral and Cognitive Neurology. pp. 405 Oxford ; New York: F.A. Davis; 978-0-19-513475-9; | |
dc.source | Ríos-Lago, M; Muñoz-Céspedes, J.M; Paúl-Lapedriza, N (2007) Alteraciones de la atención tras daño cerebral traumático: evaluación y rehabilitación. En: Revista Neurología. Vol. 44; No. 05; pp. 291 - 297; Disponible en: https://doi.org/10.33588/rn.4405.2006208. | |
dc.source | Velásquez Henao, Juan D (2015) Una Guía Corta para Escribir Revisiones Sistemáticas de Literatura Parte 4. En: Dyna. Vol. 82; No. 190; pp. 9 - 12; Disponible en: http://dx.doi.org/10.15446/dyna.v82n190.49511. Disponible en: 10.15446/dyna.v82n190.49511. | |
dc.source | Bayley, Nancy; Pinneau, Samuel R. (1952) Tables for predicting adult height from skeletal age: Revised for use with the greulich-pyle hand standards. En: The Journal of Pediatrics. Vol. 40; No. 4; pp. 423 - 441; 0022-3476, 1090-123X; Consultado en: 2021/06/04/15:54:42. Disponible en: https://www.jpeds.com/article/S0022-3476(52)80205-7/abstract. Disponible en: 10.1016/S0022-3476(52)80205-7. | |
dc.source | Corbetta, M.; Kincade, J. M.; Ollinger, J. M.; McAvoy, M. P.; Shulman, G. L. (2000) Voluntary orienting is dissociated from target detection in human posterior parietal cortex. En: Nature Neuroscience. Vol. 3; No. 3; pp. 292 - 297; 1097-6256; Disponible en: https://www.nature.com/articles/nn0300_292. Disponible en: 10.1038/73009. | |
dc.source | Desimone, Robert; Duncan, John (1995) Neural mechanisms of selective visual attention. En: Annual Review of Neuroscience. Vol. 18; No. 1; pp. 193 - 222; 0147-006X; Consultado en: 2021/06/04/21:01:20. Disponible en: https://www.annualreviews.org/doi/10.1146/annurev.ne.18.030195.001205. Disponible en: 10.1146/annurev.ne.18.030195.001205. | |
dc.source | Bench, C. J.; Frith, C. D.; Grasby, P. M.; Friston, K. J.; Paulesu, E.; Frackowiak, R. S.; Dolan, R. J. (1993) Investigations of the functional anatomy of attention using the Stroop test. En: Neuropsychologia. Vol. 31; No. 9; pp. 907 - 922; 0028-3932; Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/002839329390147R?via%3Dihub. Disponible en: 10.1016/0028-3932(93)90147-r. | |
dc.source | Chandler, Daniel J.; Lamperski, Carolyn S.; Waterhouse, Barry D. (2013) Identification and distribution of projections from monoaminergic and cholinergic nuclei to functionally differentiated subregions of prefrontal cortex. En: Brain Research. Vol. 1522; No. 19; pp. 38 - 58; 1872-6240; Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0006899313006392?via%3Dihub. Disponible en: 10.1016/j.brainres.2013.04.057. | |
dc.source | Chandler, Daniel J.; Waterhouse, Barry D.; Gao, Wen-Jun (2014) New perspectives on catecholaminergic regulation of executive circuits: evidence for independent modulation of prefrontal functions by midbrain dopaminergic and noradrenergic neurons. En: Frontiers in Neural Circuits. Vol. 8; pp. 53 1662-5110; Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4033238/. Disponible en: 10.3389/fncir.2014.00053. | |
dc.source | Charlton, R. A.; Landau, S.; Schiavone, F.; Barrick, T. R.; Clark, C. A.; Markus, H. S.; Morris, R. G. (2008) A structural equation modeling investigation of age-related variance in executive function and DTI measured white matter damage. En: Neurobiology of Aging. Vol. 29; No. 10; pp. 1547 - 1555; 1558-1497; Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0197458007001261?via%3Dihub. Disponible en: 10.1016/j.neurobiolaging.2007.03.017. | |
dc.source | Cooley, Eileen L.; Morris, Robin D. (1990) Attention in children: A neuropsychologically based model for assessment. En: Developmental Neuropsychology. Vol. 6; No. 3; pp. 239 - 274; 1532-6942(Electronic),8756-5641(Print); Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/1991-06943-001. Disponible en: 10.1080/87565649009540465. | |
dc.source | Corbetta, M.; Miezin, F. M.; Shulman, G. L.; Petersen, S. E. (1993) A PET study of visuospatial attention. En: The Journal of Neuroscience: The Official Journal of the Society for Neuroscience. Vol. 13; No. 3; pp. 1202 - 1226; 0270-6474; Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6576604/pdf/jneuro_13_3_1202.pdf. | |
dc.source | Durston, Sarah; Fossella, John A.; Mulder, Martijn J.; Casey, B. J.; Ziermans, Tim B.; Vessaz, M. Nathalie; VAN Engeland, Herman (2008) Dopamine transporter genotype conveys familial risk of attention-deficit/hyperactivity disorder through striatal activation. En: Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Vol. 47; No. 1; pp. 61 - 67; 0890-8567; Disponible en: https://www.jaacap.org/article/S0890-8567(09)62085-2/fulltext. Disponible en: 10.1097/chi.0b013e31815a5f17. | |
dc.source | Ekstein, Sivan; Glick, Benjamin; Weill, Michal; Kay, Barrie; Berger, Itai (2011) Down syndrome and attention-Deficit/hyperactivity disorder (ADHD). En: Journal of Child Neurology. Vol. 26; No. 10; pp. 1290 - 1295; 0883-0738; Consultado en: 2021/06/04/21:03:46. Disponible en: https://doi.org/10.1177/0883073811405201. Disponible en: 10.1177/0883073811405201. | |
dc.source | Garrido Gutiérrez, Isaac (2000) La motivación: mecanismos de regulación de la acción. En: REME. Vol. 3; No. 5-6; pp. 5 1138-493X; Consultado en: 2021/06/04/21:18:23. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1025378. | |
dc.source | Heilman, K. M.; Van Den Abell, T. (1980) Right hemisphere dominance for attention: the mechanism underlying hemispheric asymmetries of inattention (neglect). En: Neurology. Vol. 30; No. 3; pp. 327 - 330; 0028-3878; Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7189037/. Disponible en: 10.1212/wnl.30.3.327. | |
dc.source | Hillman, Charles H; Pontifex, Matthew B; Castelli, Darla M; Khan, Naiman A; Raine, L. B.; Scudder, Mark R.; Drollette, Eric S.; Moore, Roberth D.; Wu, Chien-Ting; Kamijo, Keita (2014) Effects of the FITKids Randomized Controlled Trial on Executive Control and Brain Function. En: Pediatrics. Vol. 134; No. 4; pp. 1063 - 1071; 0031-4005, 1098-4275; Consultado en: 2021/01/20/22:57:07. Disponible en: http://pediatrics.aappublications.org/cgi/doi/10.1542/peds.2013-3219. Disponible en: 10.1542/peds.2013-3219. | |
dc.source | Kanwisher, N.; Wojciulik, E. (2000) Visual attention: insights from brain imaging. En: Nature Reviews. Neuroscience. Vol. 1; No. 2; pp. 91 - 100; 1471-003X; Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11252779/. Disponible en: 10.1038/35039043. | |
dc.source | Kastner, S.; Ungerleider, L. G. (2000) Mechanisms of visual attention in the human cortex. En: Annual Review of Neuroscience. Vol. 23; pp. 315 - 341; 0147-006X; Disponible en: https://www.annualreviews.org/doi/full/10.1146/annurev.neuro.23.1.315. Disponible en: 10.1146/annurev.neuro.23.1.315. | |
dc.source | Fan, Jin; McCandliss, Bruce D.; Fossella, John; Flombaum, Jonathan I.; Posner, Michael I. (2005) The activation of attentional networks. En: NeuroImage. Vol. 26; No. 2; pp. 471 - 479; 1053-8119; Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1053811905000984?via%3Dihub. Disponible en: 10.1016/j.neuroimage.2005.02.004. | |
dc.source | Faraone, Stephen V.; Mick, Eric (2010) Molecular genetics of attention deficit hyperactivity disorder. En: The Psychiatric Clinics of North America. Vol. 33; No. 1; pp. 159 - 180; 1558-3147; Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2847260/. Disponible en: 10.1016/j.psc.2009.12.004. | |
dc.source | Gilmore, John H.; Shi, Feng; Woolson, Sandra L.; Knickmeyer, Rebecca C.; Short, Sarah J.; Lin, Weili; Zhu, Hongtu; Hamer, Robert M.; Styner, Martin; Shen, Dinggang (2012) Longitudinal development of cortical and subcortical gray matter from birth to 2 years. En: Cerebral Cortex. Vol. 22; No. 11; pp. 2478 - 2485; 1047-3211; Consultado en: 2021/06/04/15:50:38. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3464410/. Disponible en: 10.1093/cercor/bhr327. | |
dc.source | Heilman, K. M.; Bowers, D.; Valenstein, E.; Watson, R. T. (1986) The right hemisphere: neuropsychological functions. En: Journal of Neurosurgery. Vol. 64; No. 5; pp. 693 - 704; 0022-3085; Disponible en: https://thejns.org/view/journals/j-neurosurg/64/5/article-p693.xml. Disponible en: 10.3171/jns.1986.64.5.0693. | |
dc.source | Mesulam, M. M. (1986) Frontal cortex and behavior. En: Annals of Neurology. Vol. 19; No. 4; pp. 320 - 325; 0364-5134; Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ana.410190403?sid=nlm%3Apubmed. Disponible en: 10.1002/ana.410190403. | |
dc.source | Kastner, Sabine; O'Connor, Daniel H.; Fukui, Miki M.; Fehd, Hilda M.; Herwig, Uwe; Pinsk, Mark A. (2004) Functional imaging of the human lateral geniculate nucleus and pulvinar. En: Journal of Neurophysiology. Vol. 91; No. 1; pp. 438 - 448; 0022-3077; Consultado en: 2021/06/04/21:32:09. Disponible en: https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/jn.00553.2003. Disponible en: 10.1152/jn.00553.2003. | |
dc.source | Larson, R.; Richards, M. H. (1991) Daily companionship in late childhood and early adolescence: changing developmental contexts. En: Child Development. Vol. 62; No. 2; pp. 284 - 300; 0009-3920; Disponible en: https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-8624.1991.tb01531.x?sid=nlm%3Apubmed. Disponible en: 10.1111/j.1467-8624.1991.tb01531.x. | |
dc.source | Martínez, A.; Anllo-Vento, L.; Sereno, M. I.; Frank, L. R.; Buxton, R. B.; Dubowitz, D. J.; Wong, E. C.; Hinrichs, H.; Heinze, H. J.; Hillyard, S. A. (1999) Involvement of striate and extrastriate visual cortical areas in spatial attention. En: Nature Neuroscience. Vol. 2; No. 4; pp. 364 - 369; 1546-1726; Consultado en: 2021/06/05/02:46:12. Disponible en: https://www.nature.com/articles/nn0499_364. Disponible en: 10.1038/7274. | |
dc.source | Mesulam, M. M. (1990) Large-scale neurocognitive networks and distributed processing for attention, language, and memory. En: Annals of Neurology. Vol. 28; No. 5; pp. 597 - 613; 0364-5134; Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ana.410280502?sid=nlm%3Apubmed. Disponible en: 10.1002/ana.410280502. | |
dc.source | Mir, Jaume Rosselló; Roca, Enric Munar (2004) Resolviendo el puzzle de la atención visual: ¿Hacia la desintegración del “homúnculo”?. En: Psicothema. Vol. 16; No. 1; pp. 64 - 69; 1886-144X(Electronic),0214-9915(Print); Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2009-03001-001. | |
dc.source | Poorthuis, Rogier B.; Mansvelder, Huibert D. (2013) Nicotinic acetylcholine receptors controlling attention: behavior, circuits and sensitivity to disruption by nicotine. En: Biochemical Pharmacology. Vol. 86; No. 8; pp. 1089 - 1098; 1873-2968; Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0006295213004188?via%3Dihub. Disponible en: 10.1016/j.bcp.2013.07.003. | |
dc.source | Posner, M. I.; Dehaene, S. (1994) Attentional networks. En: Trends in Neurosciences. Vol. 17; No. 2; pp. 75 - 79; 0166-2236; Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0166223694900787?via%3Dihub. Disponible en: 10.1016/0166-2236(94)90078-7. | |
dc.source | Posner, M. I.; Driver, J. (1992) The neurobiology of selective attention. En: Current Opinion in Neurobiology. Vol. 2; No. 2; pp. 165 - 169; 0959-4388; Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0959438892900067?via%3Dihub. Disponible en: 10.1016/0959-4388(92)90006-7. | |
dc.source | Posner, M. I.; Petersen, S. E. (1990) The attention system of the human brain. En: Annual Review of Neuroscience. Vol. 13; pp. 25 - 42; 0147-006X; Disponible en: https://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev.ne.13.030190.000325. Disponible en: 10.1146/annurev.ne.13.030190.000325. | |
dc.source | Rabbitt, Patrick; Scott, Marietta; Lunn, Mary; Thacker, Neil; Lowe, Christine; Pendleton, Neil; Horan, Mike; Jackson, Alan (2007) White matter lesions account for all age-related declines in speed but not in intelligence. En: Neuropsychology. Vol. 21; No. 3; pp. 363 - 370; 0894-4105; Disponible en: https://content.apa.org/record/2007-06185-010. Disponible en: 10.1037/0894-4105.21.3.363. | |
dc.source | Ramos Galarza, Carlos Alberto; Pérez Salas, Claudia Paz (2015) Relación entre el modelo híbrido de las funciones ejecutivas y el trastorno por déficit de atención con hiperactividad. En: Psicología desde el Caribe. Vol. 32; No. 2; pp. 299 - 314; 0123-417X, 2011-7485; Consultado en: 2021/06/04/15:34:19. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21341030008. | |
dc.source | Ríos, Marcos; Periáñez, José A.; Muñoz-Céspedes, Juan M. (2004) Attentional control and slowness of information processing after severe traumatic brain injury. En: Brain Injury. Vol. 18; No. 3; pp. 257 - 272; 0269-9052; Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02699050310001617442. Disponible en: 10.1080/02699050310001617442. | |
dc.source | Ruiz Rodríguez, Emilio (2013) Cómo mejorar la atención de los niños con síndrome de down. En: Revista Síndrome de Down. Vol. 30; pp. 63 - 75; 1132-1911; Consultado en: 2021/06/05/15:02:15. Disponible en: http://riberdis.cedd.net/handle/11181/3887. | |
dc.source | Schneider, Walter; Shiffrin, Richard M. (1977) Controlled and automatic human information processing: I. Detection, search, and attention. En: Psychological Review. Vol. 84; No. 1; pp. 1 - 66; 1939-1471(Electronic),0033-295X(Print); Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/1977-20305-001. Disponible en: 10.1037/0033-295X.84.1.1. | |
dc.source | Tamnes, Christian K.; Herting, Megan M.; Goddings, Anne-Lise; Meuwese, Rosa; Blakemore, Sarah-Jayne; Dahl, Ronald E.; Güroğlu, Berna; Raznahan, Armin; Sowell, Elizabeth R.; Crone, Eveline A.; Mills, Kathryn L. (2017) Development of the cerebral cortex across adolescence: A multisample study of inter-related longitudinal changes in cortical volume, surface area, and thickness. En: J Neurosci. Vol. 37; No. 12; pp. 3402 - 3412; 1529-2401; Disponible en: 10.1523/JNEUROSCI.3302-16.2017. | |
dc.source | Vijayakumar, Nandita; Allen, Nicholas B.; Youssef, George; Dennison, Meg; Yücel, Murat; Simmons, Julian G.; Whittle, Sarah (2016) Brain development during adolescence: A mixed-longitudinal investigation of cortical thickness, surface area, and volume. En: Human Brain Mapping. Vol. 37; No. 6; pp. 2027 - 2038; 1097-0193; Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6867680/. Disponible en: 10.1002/hbm.23154. | |
dc.source | Raz, Amir; Buhle, Jason (2006) Typologies of attentional networks. En: Nature Reviews Neuroscience. Vol. 7; No. 5; pp. 367 - 379; 1471-0048; Consultado en: 2021/06/05/14:44:56. Disponible en: https://www.nature.com/articles/nrn1903. Disponible en: 10.1038/nrn1903. | |
dc.source | Sawyer, Susan M; Afifi, Rima A; Bearinger, Linda H; Blakemore, Sarah-Jayne; Dick, Bruce; Ezeh, Alex C; Patton, George C (2012) Adolescence: a foundation for future health. En: The Lancet. Vol. 379; pp. 1630 - 1640; 01406736; Consultado en: 2021/06/04/15:42:45. Disponible en: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0140673612600725. Disponible en: 10.1016/S0140-6736(12)60072-5. | |
dc.source | Seipel, Andrew T.; Yakel, Jerrel L. (2010) The frequency-dependence of the nicotine-induced inhibition of dopamine is controlled by the α7 nicotinic receptor. En: Journal of Neurochemistry. Vol. 114; No. 6; pp. 1659 - 1666; 1471-4159; Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2945408/. Disponible en: 10.1111/j.1471-4159.2010.06883.x. | |
dc.source | Sibley, Benjamin A.; Etnier, Jennifer L. (2003) The Relationship Between Physical Activity and Cognition in Children: A Meta-Analysis. En: Pediatric Exercise Science. Vol. 15; No. 3; pp. 243 08998493; Consultado en: 2021/08/10/16:25:54. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/235913924_The_Relationship_between_Physical_Activity_and_Cognition_in_Children_A_Meta-Analysis. Disponible en: 10.1515/ijsl.2000.143.183. | |
dc.source | Gutiérrez Duarte, Socorro Alonso; Ruiz León, Mara (2018) Impacto de la educación inicial y preescolar en el neurodesarrollo infantil. En: IE Revista de investigación educativa de la REDIECH. Vol. 9; No. 17; pp. 33 - 51; 2448-8550; Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2448-85502018000200033&lng=es&nrm=iso&tlng=es. | |
dc.source | Donnelly, Joseph E.; Hillman, Charles H.; Castelli, Darla; Etnier, Jennifer L.; Lee, Sarah; Tomporowski, Phillip; Lambourne, Kate; Szabo-Reed, Amanda N. (2016) Physical Activity, Fitness, Cognitive Function, and Academic Achievement in Children: A Systematic Review. En: Medicine and Science in Sports and Exercise. Vol. 48; No. 6; pp. 1197 - 1222; 1530-0315; Disponible en: 10.1249/MSS.0000000000000901. | |
dc.source | Gunnell, Katie E.; Poitras, Veronica J.; LeBlanc, Allana; Schibli, Kylie; Barbeau, Kheana; Hedayati, Nina; Ponitfex, Matthew B.; Goldfield, Gary S.; Dunlap, Charlotte; Lehan, Emily; Tremblay, Mark S. (2019) Physical activity and brain structure, brain function, and cognition in children and youth: A systematic review of randomized controlled trials. En: Mental Health and Physical Activity. Vol. 16; pp. 105 - 127; 17552966; Consultado en: 2021/08/12/09:46:17. Disponible en: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1755296618300528. Disponible en: 10.1016/j.mhpa.2018.11.002. | |
dc.source | Montoya, Diana; Benítez, Liliana (2009) Bases neuropsicológicas del desarrollo cognoscitivo entre el nacimiento y los doce años. En: MedUNAB. Vol. 12; No. 3; pp. 157 - 174; Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Diana-Montoya-11/publication/41391629_Bases_neuropsicologicas_del_desarrollo_cognoscitivo_entre_el_nacimiento_y_los_doce_anos/links/5d9a7919458515c1d39c424b/Bases-neuropsicologicas-del-desarrollo-cognoscitivo-entre-el-nacimiento-y-los-doce-anos.pdf. | |
dc.source | Brusco, L,I (2018) Funciones Cognitivas. En: Salud Mental y Cerebro. pp. 13 Argentina: AKADIA; | |
dc.source | Viramonte, Magdalena Viramonte de (2008) Comprension Lectora: Dificultades Estratigicas en Resolucion de Preguntas Inferenciales. pp. 180 Buenos Aires: Ediciones Colihue SRL; 978-950-581-659-0; | |
dc.source | Robertson, Lee T. (2002) Memory and the Brain. En: Journal of Dental Education. Vol. 66; No. 1; pp. 30 - 42; 00220337; Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.0022-0337.2002.66.1.tb03506.x. Disponible en: 10.1002/j.0022-0337.2002.66.1.tb03506.x. | |
dc.source | Fuenmayor, Gloria; Villasmil, Yeriling (2008) La percepción, la atención y la memoria como procesos cognitivos utilizados para la comprensión textual. pp. 187 - 202; 1317-102X; | |
dc.source | Awh, E.; Vogel, E. K.; Oh, S. -H. (2006) Interactions between attention and working memory. En: Neuroscience. Vol. 139; No. 1; pp. 201 - 208; 0306-4522; Consultado en: 2021/08/19/05:27:55. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306452205008985. Disponible en: 10.1016/j.neuroscience.2005.08.023. | |
dc.source | Stefanatos, Gerry A.; Wasserstein, Jeanette (2001) Attention Deficit/Hyperactivity Disorder as a Right Hemisphere Syndrome. En: Annals of the New York Academy of Sciences. Vol. 931; No. 1; pp. 172 - 195; 1749-6632; Consultado en: 2021/08/19/11:27:36. Disponible en: https://nyaspubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1749-6632.2001.tb05779.x. Disponible en: 10.1111/j.1749-6632.2001.tb05779.x. | |
dc.source | Harris, P.; Allegri, R.F.; Dillon, C.; Serrano, C.M.; Loñ, L.; Villar, V.; Lopez Amalfara, L.; Butman, J.; Taragano, F.E. (2005) Cognition in dysthymia. En: Vertex (Buenos Aires, Argentina). Vol. 16; No. 61; pp. 165 - 169; | |
dc.source | López Pastor, Víctor Manuel; Pérez Brunicardi, Dario; Manrique Arribas, Juan Carlos; Monjas Aguado, Roberto (2015) Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI (Challenges of Physical Education in XXI Century). En: Retos. No. 29; pp. 182 - 187; 1988-2041, 1579-1726; Consultado en: 2021/08/19/13:44:43. Disponible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/42552. Disponible en: 10.47197/retos.v0i29.42552. | |
dc.source | Frossard, Matheus Lima; Stieg, Ronildo; Santos, Wagner dos (2021) Prácticas evaluativas en tres cursos de educación física en Sudamérica. En: Alteridad. Vol. 16; No. 2; pp. 211 - 222; 1390-8642, 1390-325X; Consultado en: 2021/09/09/12:05:54. Disponible en: https://alteridad.ups.edu.ec/index.php/alteridad/article/view/2.2021.04. Disponible en: 10.17163/alt.v16n2.2021.04. | |
dc.source | Montoya, Luis Ramón Guerrero (2010) Lifestyle and Good Health. En: Educere. Vol. 14; No. 48; pp. 13 - 19; Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/356/35616720002.pdf. | |
dc.source | Arufe Giráldez, Víctor; Cachón Zagalaz, Javier; Zagalaz Sánchez, María Luisa; Sanmiguel-Rodríguez, Alberto; González Valero, Gabriel (2020) Equipamiento y uso de Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en los hogares españoles durante el periodo de confinamiento. Asociación con los hábitos sociales, estilo de vida y actividad física de los niños menores de 12 años. En: Revista Latina. No. 78; pp. 183 - 204; 1138-5820; Consultado en: 2021/09/09/13:01:09. Disponible en: http://nuevaepoca.revistalatinacs.org/index.php/revista/article/view/233. Disponible en: 10.4185/RLCS-2020-1474. | |
dc.source | Tomporowski, Phillip D.; McCullick, Bryan; Pendleton, Daniel M.; Pesce, Caterina (2015) Exercise and children's cognition: The role of exercise characteristics and a place for metacognition. En: Journal of Sport and Health Science. Vol. 4; No. 1; pp. 47 - 55; 20952546; Consultado en: 2021/09/09/13:16:19. Disponible en: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S2095254614001203. Disponible en: 10.1016/j.jshs.2014.09.003. | |
dc.source | Riquelme-Uribe, Daniel (2013) Ejercicio físico y su influencia en los procesos cognitivos. En: Revista Motricidad y Persona: serie de estudios. Vol. 13; pp. 69 - 74; Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4736022. | |
dc.source | Kamijo, Keita; Pontifex, Matthew B.; O’Leary, Kevin C.; Scudder, Mark R.; Wu, Chien-Ting; Castelli, Darla M.; Hillman, Charles H. (2011) The effects of an afterschool physical activity program on working memory in preadolescent children. En: Developmental Science. Vol. 14; No. 5; pp. 1046 - 1058; 1467-7687; Consultado en: 2021/09/09/13:29:45. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-7687.2011.01054.x. Disponible en: 10.1111/j.1467-7687.2011.01054.x. | |
dc.source | Associations between executive attention and objectively measured physical activity in adolescence: Findings from ALSPAC, a UK cohort | Elsevier Enhanced Reader. Consultado en: 2021/09/09/13:46:49. Disponible en: https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S1755296613000501?token=1BEE436A474CCACA4B57E903F881DFA9C84FCA8729C1279EE0C0DFB52A9A791962B29400C46F3D8E64162EE5CC65E3CD&originRegion=us-east-1&originCreation=20210909134638. | |
dc.source | Khan, Naiman A.; Hillman, Charles H. (2014) The Relation of Childhood Physical Activity and Aerobic Fitness to Brain Function and Cognition: A Review. En: Pediatric Exercise Science. Vol. 26; No. 2; pp. 138 - 146; 0899-8493, 1543-2920; Consultado en: 2021/09/16/08:44:09. Disponible en: https://journals.humankinetics.com/view/journals/pes/26/2/article-p138.xml. Disponible en: 10.1123/pes.2013-0125. | |
dc.source | Haapala, Eero (2012) Physical Activity, Academic Performance and Cognition in Children and Adolescents. A Systematic Review. En: Baltic Journal of Health and Physical Activity. Vol. 4; No. 1; 2080-9999, 2080-1297; Consultado en: 2021/09/16/08:54:17. Disponible en: http://bjhpa.journalstube.com/view/abstract/id/10402. Disponible en: 10.2478/v10131-012-0007-y. | |
dc.source | Hillman, Charles H.; Kamijo, Keita; Scudder, Mark (2011) A review of chronic and acute physical activity participation on neuroelectric measures of brain health and cognition during childhood. En: Preventive Medicine. Vol. 52; pp. S21 - S28; 00917435; Consultado en: 2021/09/16/08:59:49. Disponible en: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0091743511000521. Disponible en: 10.1016/j.ypmed.2011.01.024. | |
dc.source | Kamijo, Keita; Pontifex, Matthew B.; O’Leary, Kevin C.; Scudder, Mark R.; Wu, Chien-Ting; Castelli, Darla M.; Hillman, Charles H. (2011) The effects of an afterschool physical activity program on working memory in preadolescent children: Fitness and working memory in children. En: Developmental Science. Vol. 14; No. 5; pp. 1046 - 1058; 1363755X; Consultado en: 2021/09/16/09:04:35. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-7687.2011.01054.x. Disponible en: 10.1111/j.1467-7687.2011.01054.x. | |
dc.source | Booth, J.N.; Tomporowski, Phillip; Boyle, James ME; Ness, A.R; Joinson, C; Leary, S.D (2013) Associations between executive attention and objectively measured physical activity in adolescence: Findings from ALSPAC, a UK cohort. En: Mental Health and Physical Activity. Vol. 6; No. 3; pp. 212 - 219; Consultado en: 2021/09/16/09:07:22. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1755296613000501. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2013.09.002. | |
dc.source | Lopez Pastor, V M; Gea Fernandez, J M; Innovación, discurso y racionalidad en educación física. revisión y prospectiva. En: Rev.int.med.cienc.act.fís.deporte. Vol. 10; No. 38; pp. 245 - 269; Disponible en: http://cdeporte.rediris.es/revista/revista38/artinnovacion154.pdf. | |
dc.source | Ma, J.k.; Gurd, B.j.; Mare, L.l. (2015) Four minutes of in-class high-intensity interval activity improves selective attention in 9- to 11-year olds. En: Applied Physiology, Nutrition and Metabolism. Vol. 40; No. 3; pp. 238 - 244; 17155320; Consultado en: 2021/09/20/13:57:50. Disponible en: http://ez.urosario.edu.co/login?url=https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edselc&AN=edselc.2-52.0-84924291820&lang=es&site=eds-live&scope=site. Disponible en: 10.1139/apnm-2014-0309. | |
dc.source | Hillman, C. H.; Pontifex, M. B.; Castelli, D. M.; Khan, N. A.; Raine, L. B.; Scudder, M. R.; Drollette, E. S.; Moore, R. D.; Wu, C.-T.; Kamijo, K. (2014) Effects of the FITKids Randomized Controlled Trial on Executive Control and Brain Function. En: PEDIATRICS. Vol. 134; No. 4; pp. e1063 - e1071; 0031-4005, 1098-4275; Consultado en: 2021/09/20/15:28:58. Disponible en: http://pediatrics.aappublications.org/cgi/doi/10.1542/peds.2013-3219. Disponible en: 10.1542/peds.2013-3219. | |
dc.source | Ma, Jasmin K.; Le Mare, Lucy; Gurd, Brendon J. (2015) Four minutes of in-class high-intensity interval activity improves selective attention in 9- to 11-year olds. En: Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism. Vol. 40; No. 3; pp. 238 - 244; 1715-5312, 1715-5320; Consultado en: 2021/09/20/15:57:00. Disponible en: http://www.nrcresearchpress.com/doi/10.1139/apnm-2014-0309. Disponible en: 10.1139/apnm-2014-0309. | |
dc.source | instname:Universidad del Rosario | |
dc.source | reponame:Repositorio Institucional EdocUR | |
dc.subject | Educación física | |
dc.subject | Funciones cognitivas | |
dc.subject | Memoria | |
dc.subject | Atención | |
dc.subject | Niños | |
dc.subject | Actividad física | |
dc.title | Funciones cognitivas de memoria y atención en la clase de educación física de escolares entre 6-14 años. Revisión de la literatura actual | |
dc.type | masterThesis | |