dc.contributorMartínez Torres, Diana Carolina
dc.creatorCallejas Porto, Marcela
dc.date.accessioned2021-01-18T18:33:04Z
dc.date.available2021-01-18T18:33:04Z
dc.date.created2021-01-18T18:33:04Z
dc.identifierhttps://doi.org/10.48713/10336_30767
dc.identifierhttps://repository.urosario.edu.co/handle/10336/30767
dc.description.abstractWith the development of this project, it is sought to address the need to disseminate digital marketing strategies in the city of Barranquilla, in the high demand sector, more specifically in companies in the restaurant sector. According to El Heraldo in an interview with David de Nubila, an expert consultant in digital marketing, it is indicated that in the Caribbean Region there is currently an academic deficit in terms of issues related to digital marketing, and that this topic should be a priority today, since Most of the SMEs in the region have turned their back on it, and it is necessary for their growth at the level of digitization. (Daniela, 2018) As the restaurant sector is an industry that is mostly composed of small and medium-sized companies, with approximately 500 thousand restaurants in the category of micro-businesses in the country, (DANE, 2019) and being a representative union for the economy of the city of Barranquilla with 3,600 restaurants that represent 9% of the jobs in the city according to figures from DANE (Caribbean Region, 2020), it is selected as a study sample, for the analysis of the high demand sector. For this reason, the outlining of strategies based on influencers is proposed, as it is still a little-explored phenomenon, which has an interesting potential to boost businesses on a digital level. To understand a little better the role of the influencer, the theory of social networks by Lozares (1996), the consumer behavior of Pavlov (1927) and the study of the consumer by Martinez, Ruiz, Cruz and Verján (2015) will be taken as a theoretical reference. ). This project is expected to impact an environment where there are more than 67,000 companies according to figures from the Barranquilla Chamber of Commerce in 2017, of which 47% belong to 13 sectors that operate in high demand markets, and more specifically the 7.4% to the accommodation and restaurant sector; which have more than 3% average growth over GDP per year in the department (DANE, 2018).
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad del Rosario
dc.publisherEscuela de Administración
dc.publisherMaestría en Marketing
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAbierto (Texto Completo)
dc.rightsEL AUTOR, manifiesta que la obra objeto de la presente autorización es original y la realizó sin violar o usurpar derechos de autor de terceros, por lo tanto la obra es de exclusiva autoría y tiene la titularidad sobre la misma. PARGRAFO: En caso de presentarse cualquier reclamación o acción por parte de un tercero en cuanto a los derechos de autor sobre la obra en cuestión, EL AUTOR, asumirá toda la responsabilidad, y saldrá en defensa de los derechos aquí autorizados; para todos los efectos la universidad actúa como un tercero de buena fe. EL AUTOR, autoriza a LA UNIVERSIDAD DEL ROSARIO, para que en los términos establecidos en la Ley 23 de 1982, Ley 44 de 1993, Decisión andina 351 de 1993, Decreto 460 de 1995 y demás normas generales sobre la materia, utilice y use la obra objeto de la presente autorización. -------------------------------------- POLITICA DE TRATAMIENTO DE DATOS PERSONALES. Declaro que autorizo previa y de forma informada el tratamiento de mis datos personales por parte de LA UNIVERSIDAD DEL ROSARIO para fines académicos y en aplicación de convenios con terceros o servicios conexos con actividades propias de la academia, con estricto cumplimiento de los principios de ley. Para el correcto ejercicio de mi derecho de habeas data cuento con la cuenta de correo habeasdata@urosario.edu.co, donde previa identificación podré solicitar la consulta, corrección y supresión de mis datos.
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/co/
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Colombia
dc.sourceArora, A., Bansal, S., Kandpal, C., Aswani, R., & Dwivedi, Y. (2019). Measuring social media influencer index- insights from facebook, Twitter and Instagram. Journal of Retailing and Consumer Services, 49, 86–101. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2019.03.012
dc.sourceBasque Trade & Investment. (2020). Informe impacto de la Covid-19 en Colombia. Retrieved from https://www.semana.com/nacion/articulo/coronavirus-tiene-la-economia-colombiana-enemergencia-cuales-son-las-opciones/661550
dc.sourceBoerman, S. C. (2020). The effects of the standardized instagram disclosure for micro- and mesoinfluencers. Computers in Human Behavior, 103, 199–207. https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.09.015
dc.sourceCAF. (2017). Hacia la transformación digital de América Latina y el Caribe: El Observatorio CAF del Ecosistema Digital.
dc.sourceCámara de comercio de Barranquilla. (2018). Matriculados renovados 2016-2017
dc.sourceCámara de comercio de Bogotá. (2014). Clasificación industrial internacional uniforme de todas las actividades económicas.
dc.sourceCaparroso, J. (2020). La startup que quiere reemplazar corrientazos con ‘comida saludable.’ Forbes Colombia. Retrieved from https://forbes.co/2020/05/27/editors-picks/historia-defoody/
dc.sourceCOMCEC. (2017). Increasing Broadband Internet Penetration In the OIC Member Countries. Washington DC.
dc.sourceDANE. (2018). BOLETÍN TÉCNICO: Producto Interno Bruto (PIB) Primer trimestre de 2018. Bogotá D.C
dc.sourceDANE. (2019). Encuesta de Micronegocios (Emicron). Retrieved from https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/mercado-laboral/micronegocios
dc.sourceDaniela, P. (2018). Pymes se resisten al mercadeo en la web. El Heraldo.
dc.sourceDe Veirman, M., Cauberghe, V., & Hudders, L. (2017). Marketing through Instagram influencers: the impact of number of followers and product divergence on brand attitude. International Journal of Advertising, 36(5), 798–828. https://doi.org/10.1080/02650487.2017.1348035
dc.sourceDe Veirman, M., & Hudders, L. (2020). Disclosing sponsored Instagram posts: the role of material connection with the brand and message-sidedness when disclosing covert advertising. International Journal of Advertising, 39(1), 94–130. https://doi.org/10.1080/02650487.2019.1575108
dc.sourceGobernación Del Atlántico. (2016). PLAN DE DESARROLLO DEPARTAMENTO DEL ATLÁNTICO 2016 - 2019. BARRANQUILLA.
dc.sourceGutiérrez, A. (2020). Entrevista Cadena de Restaurantes Punto Multiple del Sabor. Barranquilla.
dc.sourceHinz, O., Skiera, B., Barrot, C., & Becker, J. U. (2011). Seeding Strategies for Viral Marketing: An Empirical Comparison. Journal of Marketing, 75, 55–71. https://doi.org/10.1509/jm.10.0088
dc.sourceHubspot. (2020). ¿Qué es el inbound marketing? Retrieved from https://www.hubspot.es/inboundmarketing
dc.sourceJin, S. V., & Muqaddam, A. (2019). Product placement 2.0: “Do Brands Need Influencers, or Do Influencers Need Brands?” Journal of Brand Management, 26(5), 522–537. https://doi.org/10.1057/s41262-019-00151-z
dc.sourceKemp, S. (2020). “Digital in 2020: global digital overview.” We are Social. Retrieved from https://wearesocial.com/digital-2020
dc.sourceKi, C. W. ‘Chloe,’ Cuevas, L. M., Chong, S. M., & Lim, H. (2020). Influencer marketing: Social media influencers as human brands attaching to followers and yielding positive marketing results by fulfilling needs. Journal of Retailing and Consumer Services, 55, 1–11. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102133
dc.sourceLi, Y. M., Lai, C. Y., & Chen, C. W. (2011). Discovering influencers for marketing in the blogosphere. Information Sciences, 181, 5143–5157. https://doi.org/10.1016/j.ins.2011.07.023
dc.sourceLinqia. (2019). The State of Influencer Marketing 2019. Retrieved from https://linqia.com/wpcontent/uploads/2019/04/Linqia-State-of-Influencer-Marketing-2019-Report.pdf
dc.sourceLozares, C. (1996). La teoria de redes sociales. Papers: Revista de Sociologia, 48, 103–126.
dc.sourceMartínez-López, F. J., Anaya-Sánchez, R., Fernández Giordano, M., & Lopez-Lopez, D. (2020). Behind influencer marketing: key marketing decisions and their effects on followers’ 88 responses. Journal of Marketing Management, 36(7–8), 579–607. https://doi.org/10.1080/0267257X.2020.1738525
dc.sourceMartínez, L., & Utirriaga, M. (2018). Entre el micro y el macro, así evoluciona el Influencer Marketing. In Llorente y Cuenca. Retrieved from http://www.brandmanic.com/nielsenconsumi
dc.sourceMartínez, O., Ruiz, J., Cruz, M., & Verján, R. (2015). El Comportamiento del Consumidor en Internet Bajo el Modelo Psicológico Social de Veblen. Revista Global de Negocios, 3(5), 101–121.
dc.sourceMessina, J., & Lindell, A. K. (2020). Instagram Advertisements Favor the Left Cheek. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 1–5. https://doi.org/10.1089/cyber.2020.0073
dc.sourceMINTIC. (2018). BOLETÍN TRIMESTRAL DE LAS TIC CIFRAS CUARTO TRIMESTRE DE 2017. Bogotá D.C.
dc.sourceMINTIC. (2020). Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC). Retrieved from https://www.mintic.gov.co/portal/inicio/5755:Tecnolog-as-de-la-Informaci-n-y-lasComunicaciones-TIC#:~:text=Las Tecnologías de la Información,%2C video e imágenes (Art.
dc.sourceMitchell, J. C. (1969). Social networks in urban situations: analyses of personal relationships in Central African towns. Manchester: Manchester University Press.
dc.sourceNguyen, H. T., Thai, M. T., & Dinh, T. N. (2017). A Billion-Scale Approximation Algorithm for Maximizing Benefit in Viral Marketing. IEEE/ACM Transactions on Networking, 25(4), 2419–2429. https://doi.org/10.1109/TNET.2017.2691544
dc.sourceNoguera, E. (2020). ¡Atlántico para la gente! Plan de desarrollo 2020-2023. Retrieved from https://www.atlantico.gov.co/index.php/politicas-planes/plandesarrollo/13308-plan-dedesarrollo-2020-2023
dc.sourcePavlov, I. P. (1927). Conditional reflexes: an investigation of the physiological activity of the cerebral cortex
dc.sourcePorter, M. E. (2006). Estrategia y ventaja competitiva Michael E. Porter ; traducción, Germán Orbegozo, Idoia Bengoechea, José Borja.
dc.sourceRegión Caribe. (2020). Sector de restaruantes, hoteles y comercio genera el 38% de los empleos en Barranquilla y soledad. DANE. Región Caribe. Retrieved from https://regioncaribe.com.co/sector-de-restaurantes-hoteles-y-comercio-genera-el-38-deempleos-en-barranquilla-y-soledad-dane/
dc.sourceRevista Dinero. (2020). La pandemia aceleró la digitalización de las empresas colombianas. Retrieved from https://www.dinero.com/empresas/articulo/la-pandemia-acelero-ladigitalizacion-empresarial-colombiana/290673
dc.sourceRitzer, G., Rodríguez, M. T. C., & Barbado, A. A. (1992). Teoría sociológica clásica. McGrawHill.
dc.sourceSamsing, C. (2018). ¿Qué es Inbound Marketing? Retrieved from Hubspot Latino America website: https://blog.hubspot.es/marketing/que-es-inbound-marketing-slide-share
dc.sourceSandelowski, M. (1995). Focus on Qualitative Methods Sample Size in Qualitative Research. Research in Nursing & Health, 18, 83.
dc.sourceSaunders, B., Sim, J., Kingstone, T., Baker, S., Waterfield, J., Bartlam, B., … Jinks, C. (2018). Saturation in qualitative research: exploring its conceptualization and operationalization. Quality and Quantity, 52(4), 1893–1907. https://doi.org/10.1007/s11135-017-0574-8
dc.sourceSuperintendencia de Industria y Comercio (SIC). (2020). GUÍA DE BUENAS PRÁCTICAS EN LA PUBLICIDAD A TRAVÉS DE INFLUENCIADORES. Retrieved from https://www.sic.gov.co/sites/default/files/files/2020/GUÍA DE BUENAS PRÁCTICAS EN LA PUBLICIDAD A TRAVÉS DE INFLUENCIADORES 005.pdf
dc.sourceThe European Advertising Standards Alliance (EASA). (2018). EASA BEST PRACTICE RECOMMENDATION ON INFLUENCER MARKETING. Retrieved from https://www.easaalliance.org/sites/default/files/EASA BEST PRACTICE RECOMMENDATION ON INFLUENCER MARKETING_2020_0.pdf
dc.sourceVeblen, T. (1899). The Theory of the Leisure Class: An Economic Study of Institutions. New York: The Macmillan Company.
dc.sourceWellman, B. (1983). Network analysis: Some basic principles. In Sociological theory (pp. 155– 200).
dc.sourceWindey, R. (2020). Entrevista Agencia Digital Windey Media. Pánama.
dc.sourceZineldin, M., & Philipson, S. (2007). Kotler and Borden are not dead: Myth of relationship marketing and truth of the 4Ps. Journal of Consumer Marketing, 24(4), 229–241. https://doi.org/10.1108/07363760710756011
dc.sourceinstname:Universidad del Rosario
dc.sourcereponame:Repositorio Institucional EdocUR
dc.subjectMercadeo digital
dc.subjectUso de influenciadores para el mercadeo
dc.subjectIndustria de los restaurantes
dc.subjectMercadeo de servicios de alimentación
dc.subjectPosicionamiento en redes sociales
dc.titleEstrategias de “marketing digital” basadas en el uso de “influencers” en empresas de alta demanda: un análisis desde la gestión comercial con plataformas TIC.
dc.typemasterThesis


Este ítem pertenece a la siguiente institución