Artículo de revista
Design and construction of a quantitative model for the management of technology transfer at the Mexican elementary school system
Fecha
2018-01-01Registro en:
ISSN: 2248-8723
Autor
Alfaro Ponce, Mariel
Muñoz Ibañez, Crsitopher Antonio
Gayosso Mexia, Sonia
Institución
Resumen
Nowadays, schools in Mexico have financial autonomy to invest in infrastructure, although they must adjust their spending to national education projects. This represents a challenge, since it is complex to predict the effectiveness that an ICT (Information and Communication Technology) project will have in certain areas of the country that do not even have the necessary infrastructure to start up. To address this problem, it is important to provide schools with a System for Technological Management (STM), that allows them to identify, select, acquire, adopt and assimilate technologies. In this paper, the implementation of a quantitative model applied to a STM is presented. The quantitative model employs parameters of schools, regarding basic infrastructure such as essential services, computer devices, and connectivity, among others. The results of the proposed system are presented, where from the 5 possible points for the correct transfer, only 3.07 are obtained, where the highest is close to 0.88 with the availability of electric energy and the lowest is with the internet connectivity and availability with a 0.36 and 0.39 respectively which can strongly condition the success of the program. Hoy en día, las escuelas en México cuentan con autonomía financiera para hacer inversión en infraestrutura, aunque deben ajustar sus gastos a los proyectos nacionales de educación. Esto representa un reto, ya que resulta complejo preveer la efectividad que tendrá un proyecto en TIC (Tecnologías de la Información y la Comunicación) en ciertas zonas del país que ni siquiera cuentan con la infraestructura necesaria para su puesta en marcha. Para abordar este problema, es importante dotar a las escuelas de un Sistema de Gestión Tecnológica (STM) que les permita identificar, seleccionar, adquirir, adoptar y asimilar tecnologías. En este trabajo se presenta la implementación de un modelo cuantitativo aplicado a un STM. El modelo cuantitativo emplea parámetros de escuelas con respecto a infraestructura básica como servicios esenciales, dispositivos informáticos, conectividad, entre otros. Se presentan los resultados del sistema propuesto, donde de los 5 posibles puntos para la transferencia correcta sólo se obtienen 3,07, el más alto es cercano a 0,88 con la disponibilidad de energía eléctrica, y el menor es con la conectividad y disponibilidad de Internet con A 0,36 y 0,39 respectivamente, lo que puede condicionar fuertemente el éxito de los programas.