dc.relation | Alcalay, L., & Milicic, N. (2005). Alianza Efectiva Familia-Escuela: Un Programa Audiovisual para Padres. PSYKHE, 14(2), 149–161.
Allchin, D. (2003). Scientific Myth-Conceptions. Science Education, 87(3), 329–351. https://doi.org/10.1002/sce.10055
Barton, A. C., & Tan, E. (2010). We be burnin’! agency, identity, and science learning. Journal of the Learning Sciences, 19(2), 187–229. https://doi.org/10.1080/10508400903530044
Basu, J., Barton, A. C., Clairmont, N., & Locke, D. (2011). Youth Voices Challenging the Outcomes of Science Education. En Democratic Science Teaching: Building the Expertise to Empower Low Income Minority Youth in Science (pp. 21–40). Rotterdam: Sense Publishers.
Basu, J., Barton, A. C., Tan, E., & Jhonson, V. (2011). Introduction. En Democratic Science Teaching: Building the Expertise to Empower Low Income Minority Youth in Science (pp. 1–19). Rotterdam: Sense Publishers.
Bell, P., Lewestein, B., Shouse, A., & Feder, M. (2009). Learning Science in Informal Environments: Theoretical Perspectives. En Learning Science in Informal Environments: People, Places, and Pursuits (pp. 27–53). Washington D.C.: National Academy of Sciences.
Bilal, D. (2011). Memorias del Foro Comunicación de la Ciencia: Responsabilidades de la Comunidad Científica y los Medios. Children´s Interaction with Google and other Adult like Search Engines: Cognitive Challenges in Information Seeking an Use, 187–193.
Blown, E. J., & Bryce, T. G. K. (2017). Switching Between Everyday and Scientific Language. Research in Science Education, 47(3), 621–653. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9520-3
olívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de educación, 339(339), 119–146.
Bonil Gargallo, J., & Pujol Vilallonga, R. M. (2011). Educación científica a propósito de la palabra crisis. Enseñanza de las Ciencias, 29(2), 251–262.
Campbell, T., Wang, S. K., Hsu, H. Y., Duffy, A. M., & Wolf, P. G. (2010). Learning with Web Tools, Simulations, and Other Technologies in Science Classrooms. Journal of Science Education and Technology, 19(5), 505–511. https://doi.org/10.1007/s10956-010-9217-8
Carrascosa, J., Gil Pérez, D., Vilches, A., Gil-Perez, D., Vilches Peña, A., & Valdés, P. (2006). Papel de la Actividad Experimental en la Educación Científica. Caderno Catarinense de Ensino de Física, 23(2), 157–181.
Chona Duarte, G., Arteta Vargas, J., Martínez, S., Ibáñez Córdoba, X., Pedraza, M., & Fonseca Amaya, G. (2018). ¿Qué competencias científicas promovemos en el aula? Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (20), 62–79. https://doi.org/10.17227/ted.num20-1061
Elliott, J. (2000). ¿En qué consiste la Investigación - Acción en la escuela? En La Investigación - Acción en Educación (4a ed., pp. 23–27). Madrid: Morata.
Emdin, C. (2012). Reality Pedagogy and Urban Science Education: Towards a Comprehensive Understanding of the Urban Science Classroom. En Second International Handbook of Science Education (pp. 59–68). https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9041-7
Evagorou, M., & Osborne, J. (2010). The Role of Language in the Learning and Teaching of Science. En Good practice in science teaching (p. 256). New York: Open University Press.
Ferrés, J. (1992). Vídeo y Educación. Barcelona: Paidós.
Ferrés, J. (2008). La Educación como Industria del Deseo: un Nuevo Estilo Comunicativo. Barcelona.
García, G., Serrato, E., & Samboní, T. (2018). Valores Democráticos En Escenarios De Aprendizaje De Las Matemáticas Conexiones Entre La Diversidad Y La Cultura Juvenil. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 2(43), 207–221.
Hernández, C. (2001). Aproximación a un Estado del Arte de la Enseñanza de las Ciencias en Colombia. En Estados del Arte de la Investigación en Educación y Pedagogía en Colombia 1989-1999. Bogotá D.C.: ICFES.
Holland, D., Lachiottte Jr, W., Skinner, D., & Cain, C. (1998). Identity and Agency in Cultural Worlds. Londres: Harvard University Press.
IED Colegio El Rodeo. (2015). Proyecto Educativo Institucional IED Colegio El Rodeo.
Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior (ICFES). (2019). Resultados para entidades territoriales (ET). Recuperado 7 de diciembre de 2018, de http://www2.icfesinteractivo.gov.co/resultados-saber2016-web/pages/publicacionResultados/agregados/saber11/resultadosSecretarias.jsf#No-back-button
Ito, M., Horst, H. A., Bittanti, M., Herr-Stephenson, B., Lange, P. G., & Pascoe, C. J. (2009). Living and learning with new media: Summary of findings from the Digital Youth Project. Digital Media, (November), 1–121.
Izquierdo, M. (2017). Atando cabos entre contexto, competencias y modelización ¿Es posible enseñar ciencias a todas las personas? Modelling in Science Education and Learning, 10(1), 309–326. https://doi.org/10.4995/msel.2017.6637
Izquierdo, M., Sanmartí, N., & Espinet, M. (1999). Fundamentación y Diseño de las Prácticas Escolares de Ciencias Experimentales. Enseñanza de las Ciencias, 17(1), 45–59.
Joint Center Research European Commission. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens. With eight proficiency levels and examples of use. En Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/38842
Joyce, L. (2002). School, Family and Community Partnerships. En School, Family and Community Partnerships: Your Handbook for Action (2a ed., pp. 5–40). Thousand Oaks: Corwin Press INC.
Karahan, E., & Roehrig, G. (2015). Constructing Media Artifacts in a Social Constructivist Environment to Enhance Students’ Environmental Awareness and Activism. Journal of Science Education and Technology, 24(1), 103–118. https://doi.org/10.1007/s10956-014-9525-5
Kemmis, S., & McTaggart, R. (2005). Participatory Action Research: Communicative Action and the Public Sphere. En The Sage handbook of qualitative research (3a ed., pp. 559–663). Thousand Oaks: SAGE Publications.
Lee, Y.-J. (2012). Identity-Based Research in Science Education. En Second International Handbook of Science Education (pp. 35–45). https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9041-7
Lemke, J. L. (2001). Articulating communities: Sociocultural perspectives on science education. Journal of Research in Science Teaching, 38(3), 296–316. https://doi.org/10.1002/1098-2736(200103)38:3<296::AID-TEA1007>3.0.CO;2-R
Lewenstein, B. V. (2015). Identifying what matters: Science education, science communication, and democracy. Journal of Research in Science Teaching, 52(2), 253–262. https://doi.org/10.1002/tea.21201
Lozano, J. F., Boni, A., Peris, J., & Hueso, A. (2012). Competencies in Higher Education : A Critical Analysis. Journal of Philosophy, 46(1), 132–147.
Maxwell, J. (2013). Goals: Why are you doing this study? En Qualitative Research Design: An Interactive Approach (3a ed.). Washington D.C.: SAGE Publications.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Estándares básicos de competencias en Lenguaje, Matemáticas,Ciencias y Ciudadanas. Bogotá D.C.: Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2018). Sistema de Matrícula Estudiantil de Educación Básica y Media. Recuperado 7 de diciembre de 2018, de https://www.sistemamatriculas.gov.co/simat/app
Molina, M., Carriazo, J., & Farias, D. (2009). Dinamizando el proceso de enseñanza - aprendizaje de la química. Las Demostraciones Químicas como una Opción para Cambiar la Forma Tradicional de Enseñar Química. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 1118–1124. https://doi.org/https://doi.org/10.17227/01203916.205
Mora, W. M., & Parga, D. L. (2005). Evaluación por competencias y estándares de competencia en el campo de la enseñanza de las ciencias y la educación ambiental. Enunciación, 10(1), 73–84.
Nasir, S., & Hand, V. (2008). From the Court to the Classroom: Opportunities for Engagement, Learning, and Identity in Basketball and Classroom Mathematics. Journal of the Learning Sciences, 17(2), 143–179. https://doi.org/10.1080/10508400801986082
Niño, L. S., & Gama, L. A. (2014). Los estándares en el currículo y la evaluación: ¿relaciones de medición, control y homogenización o, posibilidad de formación, diversidad y evaluación crítica? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(3), 162–176. https://doi.org/10.6018/reifop.16.3.186781
Nussbaum, M. (2011). Crear Capacidades: Propuesta para el Desarrollo Humano.
O´Neill, T. (2011). Improvisation with/in Science: Expanding Worlds and Lives. En Democratic Science Teaching: Building the Expertise to Empower Low Income Minority Youth in Science (pp. 41–54). Rotterdam: Sense Publishers.
Oficina de las Naciones Unidas contra la Droga y el Delito (UNODC). (2016). Estudio de consumo de sustancias psicoactivas en Bogotá, D.C.
Organization for Economic Cooperation and Development (OCDE). (2003). Definición y Selección de Competencias Clave: Resumen Ejecutivo (p. 20). p. 20.
Orozco, J. C. (2004). Estándares, enseñanza de las ciencias y control político del saber. Nodos y nudos: revista de la Red de Calificación de educadores, 2(17), 4–15.
Polman, J. L., & Hope, J. M. G. (2014). Science news stories as boundary objects affecting engagement with science. Journal of Research in Science Teaching, 51(3), 315–341. https://doi.org/10.1002/tea.21144
Programme for International Student Assestment. (2006). PISA 2006: Science Competencies for Tomorrow’s World (Vol. 1). https://doi.org/10.1787/9789264040014-en
Programme for International Student Assestment. (2016). PISA 2015 Results: Excellence and Equity in Education. https://doi.org/10.1787/9789264266490-en
Rees, S., Kind, V., & Newton, D. (2018). The Development of Chemical Language Usage by “Non-traditional” Students: the Interlanguage Analogy. Research in Science Education. https://doi.org/10.1007/s11165-018-9801-0
Rodríguez, G. (2012). “La revista digital” como estrategia didáctica para el aprendizaje de las interacciones entre los organismos y su entorno. Universidad Nacional de Colombia.
Science Education Resource Center at Carleton College. (2018). Process of science: Misconceptions. Recuperado de https://serc.carleton.edu/35728
Secretaria Distrital de Planeación. (2011). Monografía Localidad de San Cristóbal 2011. Bogotá D.C.
Smith, D. K. (2014). iTube, YouTube, WeTube: Social Media Videos in Chemistry Education and Outreach. Journal of Chemical Education, 91(10), 1594–1599. https://doi.org/10.1021/ed400715s
Tobin, K. (2012). Sociocultural perspectives on science education. En C. J. McRobbie (Ed.), Second International Handbook of Science Education (Vol. 1, pp. 3–18). https://doi.org/10.1007/978-1-4020-9041-7
Triana, A. (2013). Lo sociocultural Vs la matemática escolar. Construcción de una secuencia didáctica para la enseñanza de la estadística descriptiva univariada. Universidad Nacional de Colombia.
Walker, M. (2013). Framing Social Justice in Education : What Does the ’ Capabilities ’ Approach. British Journal of Educational Studies, 51(2), 168–187.
Yoon, S. (2008). Using memes and memetic processes to explain social and conceptual influences on student understanding about complex socio-scientific issues. Journal of Research in Science Teaching, 45(8), 900–921.
https://doi.org/10.1002/tea.20256
Zahn, C., Schaeffeler, N., Giel, K. E., Wessel, D., Thiel, A., Zipfel, S., & Hesse, F. W. (2014). Video clips for YouTube: Collaborative video creation as an educational concept for knowledge acquisition and attitude change related to obesity stigmatization. Education and Information Technologies, 19(3), 603–621. https://doi.org/10.1007/s10639-013-9277-5
Zimmerman, H. T. (2012). Participating in science at home: Recognition work and learning in biology. Journal of Research in Science Teaching, 49(5), 597–630. https://doi.org/10.1002/tea.21014 | |