dc.contributorOvalle Carranza, Demetrio Arturo
dc.contributorSalazar Ospina, Oscar Mauricio
dc.contributorGIDIA: Grupo de Investigación y Desarrollo en Inteligencia Artificial
dc.creatorÁlvarez Lebrum, Santiago
dc.date.accessioned2021-02-25T21:11:01Z
dc.date.accessioned2022-09-21T17:51:19Z
dc.date.available2021-02-25T21:11:01Z
dc.date.available2022-09-21T17:51:19Z
dc.date.created2021-02-25T21:11:01Z
dc.date.issued2019-11-01
dc.identifierhttps://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/79311
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/3404011
dc.description.abstractDuring the last few years, there has been a growth in execution of collaborative activities within classrooms. The last, due to the teachers’ intention to enhance interaction between students, and to diversify the processes of knowledge acquisition and knowledge generation in order to take advantage of collaborative learning environments. However, there is no effective mechanism to integrate early detection and diagnosis of learning failures, with a model which evaluates and motivates students to interact at different stages of the process flow in order to improve learning. The objective of this master's thesis is to propose and validate a model based on the integration of different Artificial Intelligence techniques, such as ontologies, intelligent software agents and Awareness Services. The above, in order to solve problems that still persist in collaborative learning. The methodology used includes a representation of knowledge based on an ontological model, which allows to generate inferences for the most accurate recommendation of educational resources from the cognitive failures detected in each student during the development of a collaborative activity. On the other hand, the model incorporates intelligent agents in order to provide adaptability characteristics, tasks distribution and proactivity in the educational resources recommendation. Additionally, Awareness services are included with the aim of raise awareness in real time and to create awareness among students about their own performance and their work team. The model validation was carried out through the implementation of a serious collaborative game applied into real environment. Likewise, the performance evaluation was carried out through metrics applied to the implemented prototype. The obtained results show the benefits to integrate the previously mentioned technologies in order to optimize collaborative learning processes.
dc.description.abstractDurante los últimos años, se ha evidenciado un crecimiento en la ejecución de las actividades colaborativas en las aulas de clase, esto debido a la intención que tienen los profesores en potenciar la interacción entre estudiantes, y diversificar los procesos de adquisición y generación de conocimiento, aprovechando las ventajas de los entornos de aprendizaje colaborativo. Sin embargo, no existe un mecanismo efectivo que permita integrar una detección y diagnóstico temprano de fallas de aprendizaje, con un modelo que integre, evalúe y motive a interactuar a los estudiantes en diferentes etapas del proceso para así mejorar el aprendizaje. El objetivo de esta tesis de maestría, es proponer y validar un modelo basado en la integración de diferentes técnicas de la Inteligencia Artificial, como ontologías, agentes inteligentes de software y servicios de Awareness. Lo anterior, con el fin de solventar problemáticas que aún persisten en el aprendizaje colaborativo. La metodología empleada incluye una representación de conocimientos basada en un modelo ontológico, el cual permite generar inferencias para la recomendación más acertada de recursos educativos a partir de las fallas cognitivas detectadas en cada estudiante durante el desarrollo de una actividad colaborativa. Por otra parte, el modelo incorpora agentes inteligentes con el fin de brindar características de adaptabilidad, distribución de tareas y proactividad en los procesos de recomendación de recursos educativos. Adicionalmente, se incluyen servicios de Awareness con el objetivo de sensibilizar en tiempo real y crear consciencia en los estudiantes sobre el desempeño propio y de su equipo de trabajo. La validación del modelo fue realizada a través de la implementación de un juego serio colaborativo aplicado a un caso de estudio. Así mismo, se realizó la evaluación del desempeño a través de métricas aplicadas al prototipo implementado. Los resultados obtenidos evidencian los beneficios de integrar las tecnologías previamente mencionadas para optimizar los procesos de aprendizaje colaborativo.
dc.languagespa
dc.publisherMedellín - Minas - Maestría en Ingeniería - Ingeniería de Sistemas
dc.publisherUniversidad Nacional de Colombia - Sede Medellín
dc.relationJ. D. Peña, “El aprendizaje cooperativo y las competencias”, Rev. d’Innovació Docent Univ., vol. 2, pp. 1–9, 2010.
dc.relationR. D. Johnson y H. G. Gueutal, “Transforming HR through technology: The use of E-HR and HRIS in organizations”, Soc. Hum. Resour. Manag. Eff. Pract. Guidel. Ser. Alexandria, VA, 2011.
dc.relationA. Garrido, L. Morales, y I. Serina, “On the use of case-based planning for e-learning personalization”, Expert Syst. Appl., vol. 60, pp. 1–15, oct. 2016.
dc.relationJ. L. Moore, C. Dickson-Deane, y K. Galyen, “E-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same?”, Internet High. Educ., vol. 14, núm. 2, pp. 129–135, mar. 2011.
dc.relationV. D. Yannibelli y A. Amandi, “Forming well-balanced collaborative learning teams according to the roles of their members : An evolutionary approach”, pp. 265–270, 2011.
dc.relationA. Gómez Mujica y H. Acosta Rodríguez, “Acerca del trabajo en grupos o equipos”, Acimed, vol. 11, núm. 6, p. 0, 2003.
dc.relationV. Diaz, M. Brown, y J. Salmons, “Assessment of Collaborative Learning Project Outcomes”, Educ. Learn. Initiat., pp. 1–11, 2010.
dc.relationH.-Y. Y. Hong y F. R. Sullivan, “An idea-centered, principle-based design approach to support learning as knowledge creation”, Educ. Technol. Res. Dev., vol. 57, núm. 5, pp. 613–627, 2009.
dc.relationC. C. Sing, L. Wei-Ying, S. Hyo-Jeong, y C. H. Mun, Advancing Collaborative Learning with ICT: Coception, Cases and Design. Ministry of Education, Educational Technology Division, 2011.
dc.relationA. K. Larsen y G. O. Hole, Collaborative learning in e-learning. Virtual book e-pedagogy for teachers in higher education, 2009.
dc.relationR. F. Herrera, F. C. Muñoz, y L. A. Salazar, “Diagnóstico del Trabajo en Equipo en Estudiantes de Ingeniería en Chile”, Form. Univ., vol. 10, núm. 5, pp. 49–58, 2017.
dc.relationD. R. Krathwohl y L. W. Anderson, A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. Longman, 2009.
dc.relationLearning Technology Standards Committee of the IEEE, “1484.12.1-2002 - IEEE Standard for Learning Object Metadata”, IEEE. Institute of Electrical and Electronics Engineers, p. 32, 2002.
dc.relationP. Raju y V. Ahmed, “Enabling technologies for developing next-generation learning object repository for construction”, en Automation in Construction, 2012, vol. 22, pp. 247–257.
dc.relationT. Berners-Lee y J. Hendler, “Publishing on the semantic web”, Nature, vol. 410, núm. 6832. Nature Publishing Group, pp. 1023–1024, 26-abr-2001.
dc.relationK. A. De Graaf, P. Liang, A. Tang, W. R. Van Hage, y H. Van Vliet, “An exploratory study on ontology engineering for software architecture documentation”, Comput. Ind., vol. 65, núm. 7, pp. 1053–1064, sep. 2014.
dc.relationA. Fermoso, A. Salvador, y M. Sicilia, “Una ontología en OWL para la representación semántica de objetos de aprendizaje”, V Simp. Pluridiscip. sobre Diseño y Evaluación Contenidos Educ. Reutil. , SPDECE08, pp. 1–9, 2008.
dc.relationN. F. Noy y D. L. McGuinness, “Ontology Development 101: A Guide to Creating Your First Ontology”, Stanford Knowl. Syst. Lab., p. 25, 2001.
dc.relationO. Corcho, M. Fernández-López, A. Gómez-Pérez, y A. López-Cima, “Building legal ontologies with METHONTOLOGY and WebODE”, en Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 2005, vol. 3369 LNAI, pp. 142–157.
dc.relationC. Caicedo y M. Weiss, “The viability of spectrum trading markets”, IEEE Commun. Mag., vol. 49, núm. 3, pp. 46–52, 2011.
dc.relationD. A. Ovalle, O. M. Salazar, y N. D. Duque, “Modelo de recomendación personalizada en cursos virtuales basado en computación ubicua y agentes inteligentes”, Inf. Tecnol., vol. 25, núm. 6, pp. 131–142, 2014.
dc.relationÁ. Carrera, C. a. Iglesias, J. García-Algarra, y D. Kolařík, “A real-life application of multi-agent systems for fault diagnosis in the provision of an Internet business service”, J. Netw. Comput. Appl., vol. 37, núm. 1, pp. 146–154, 2014.
dc.relationK. Cañar y J. Heredia, “Diseño e implementación de un sistema adaptivo de recomendación de información basado en mashups”, Tecnol_ogica ESPO, 2009.
dc.relationS. C. Cazella, M. Nunes, y E. Reategui, “A Ciência da Opinião: Estado da arte em Sistemas de Recomendação”, André Ponce Leon F. Carvalho; Tomasz Kowaltowski..(Org.). Jorn. Atualização Informática-JAI, pp. 161–216, 2010.
dc.relationJ. Vera, A. O. Mamani, y K. Villalba, “Modelo de sistema de recomendación de Objetos de Aprendizaje en dispositivos móviles, caso: Desarrollo del pensamiento computacional”, en XX Congreso Internacional de Informática Educativa, TISE 2015. Nuevas Ideas en Informática Educativa (Santiago, Chile, 1-3 de diciembre de 2015), 2015, pp. 730–734.
dc.relationP. A. Rodríguez, N. D. Duque, y D. A. Ovalle, “Método Híbrido de Recomendación Adaptativa de Objetos de Aprendizaje basado en Perfiles de Usuario”, Form. Univ., vol. 9, núm. 4, pp. 83–94, 2016.
dc.relationT. S. Chen, C. S. Chang, J. S. Lin, y H. L. Yu, “Context-aware writing in ubiquitous learning environments”, en Proceedings - 5th IEEE International Conference on Wireless, Mobile, and Ubiquitous Technologies in Education, WMUTE 2008, 2008, pp. 67–73.
dc.relationM. Vlădoiu, “U-learning scenarios within context aware ubiquitous learning environments”, IJRRAS, vol. 8, núm. 2, 2011.
dc.relationM. M. Phahlane y R. M. Kekwaletswe, “Contextualized Framework for Ubiquitous Learning Support Using a Learning Management System”, Int. J. Comput. Inf. Technol., vol. 01, núm. 02, pp. 109–112, 2012.
dc.relationK. Palfreyman y T. Rodden, “A protocol for user awareness on the World Wide Web”, en Proceedings of the 1996 ACM conference on Computer supported cooperative work - CSCW ’96, 1996, pp. 130–139.
dc.relationA. Aguilera, C. A. Fúquene, y W. F. Ríos, “Aprende jugando: el uso de técnicas de gamificación en entornos de aprendizaje”, IM-Pertinente, vol. 2, núm. 1, pp. 125–143, 2014.
dc.relationS. K. Babu, M. L. McLain, K. Bijlani, R. Jayakrishnan, y R. R. Bhavani, “Collaborative Game Based Learning of Post-Disaster Management: Serious Game on Incident Management Frameworks for Post Disaster Management”, 2016 IEEE Eighth Int. Conf. Technol. Educ., pp. 80–87, 2016.
dc.relationL. El-ghouli y F. Khoukhi, “Contributions of Serious Games on Adaptive Learning Systems”, 2016 11th Int. Conf. Intell. Syst. Theor. Appl., pp. 1–6, 2016.
dc.relationA. Samadi, E. F. Hanaa, M. Qbadou, M. Youssfi, y F. Akef, “A syntactic and semantic multi-agent based question answering system for collaborative e-learning”, en Proceedings of the 2018 International Conference on Optimization and Applications, ICOA 2018, 2018, pp. 1–4.
dc.relationI. Matazi, A. Bennane, R. Messoussi, R. Touahni, I. Oumaira, y R. Korchiyne, “Multi-Agent System Based on Fuzzy Logic for E-Learning Collaborative System”, en International Symposium on Advanced Electrical and Communication Technologies, ISAECT 2018 - Proceedings, 2018, pp. 1–7.
dc.relationK. Mizukoshi, T. Oshima, Y. Mizuochi, y K. Yatsushiro, “A portable CSCL system ‘edutab box’ with an autonomous wireless network”, en SII 2016 - 2016 IEEE/SICE International Symposium on System Integration, 2016, pp. 640–645.
dc.relationR. W. X. Ee, K. Z. Yap, y K. Y. L. Yap, “Herbopolis – A mobile serious game to educate players on herbal medicines”, Complement. Ther. Med., vol. 39, pp. 68–79, ago. 2018.
dc.relationI. Champsas, I. Leftheris, T. Tsiatsos, T. Terzidou, y A. Mavridis, “OpenGames: A framework for implementing 3D collaborative educational games in OpenSim”, en Proc. 6th Eur. Conf. Games Based Learning, 2012, pp. 82–92.
dc.relationI. Leftheris, I. Champsas, T. Tsiatsos, T. Terzidou, y A. Mavridis, “Design and evaluation of a 3D collaborative game to support game based learning”, en Proceedings of the 6th European Conference on Games Based Learning, 2012, pp. 269–277.
dc.relationA. Mavridis y T. Tsiatsos, “Improving collaboration between students exploiting a 3D game”, en 2014 IEEE 14th International Conference on Advanced Learning Technologies, 2014, pp. 671–675.
dc.relationT. Terzidou, T. Tsiatsos, C. Miliou, y A. Sourvinou, “Agent Supported Serious Game Environment”, IEEE Trans. Learn. Technol., vol. 9, núm. 3, pp. 217–230, jul. 2016.
dc.relationC. S. González-González, P. A. Toledo-Delgado, V. Muñoz-Cruz, y P. V. Torres-Carrion, “Serious games for rehabilitation: Gestural interaction in personalized gamified exercises through a recommender system”, J. Biomed. Inform., vol. 97, p. 103266, sep. 2019.
dc.relationR. Proffitt, M. Sevick, C.-Y. Chang, y B. Lange, “User-centered design of a controller-free game for hand rehabilitation”, Games Health J., vol. 4, núm. 4, pp. 259–264, 2015.
dc.relationP. Rego, P. M. Moreira, y L. P. Reis, “Serious games for rehabilitation: A survey and a classification towards a taxonomy”, en 5th Iberian conference on information systems and technologies, 2010, pp. 1–6.
dc.relationF. Orooji y F. Taghiyareh, “Supporting participants in web-based collaborative learning activities from a holistic point of view: a tale of seven online and blended courses”, J. Comput. Educ., vol. 2, núm. 2, pp. 183–210, jun. 2015.
dc.relationI. S. Lin, T. Y. Li, F. C. Liang, y Y. T. Lin, “A Collaborative Learning System for Sharing 3D Models: 3D Model Co-learning Space”, en Proceedings - IEEE 17th International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2017, 2017, pp. 502–506.
dc.relationM. Freeman, “Peer Assessment by Groups of Group Work”, Assess. Eval. High. Educ., vol. 20, núm. 3, pp. 289–300, dic. 1995.
dc.relationO. M. Salazar, S. Álvarez, y D. A. Ovalle, “EOLo: A Serious Mobile Game to Support Learning Processes”, en Methodologies and Intelligent Systems for Technology Enhanced Learning, 2017, pp. 118–125.
dc.relationR. Poy-Castro, C. Mendaña-Cuervo, y B. González, “Diseño y evaluación de un juego serio para la formación de estudiantes universitarios en habilidades de trabajo en equipo”, RISTI - Rev. Ibérica Sist. e Tecnol. Informação, núm. E3, pp. 71–83, mar. 2015.
dc.relationS. Esnawy, “EFL/EAP Reading and Research Essay Writing Using Jigsaw”, Procedia - Soc. Behav. Sci., vol. 232, pp. 98–101, oct. 2016.
dc.relationD. Johnson, R. Johnson, y M. B. Stanne, “Cooperative learning methods: A meta-analysis”, 2000.
dc.relationA. Churches, “Bloom’s Taxonomy blooms digitally”, Tech Learn., vol. 196605124, pp. 1–6, 2008.
dc.relationS. Álvarez, O. M. Salazar, D. A. Ovalle, S. Álvarez, O. M. Salazar, y D. A. Ovalle, “Modelo basado en Agentes para la Detección de Fallas Cognitivas en Entornos de Aprendizaje Colaborativo”, Inf. tecnológica, vol. 29, núm. 5, pp. 289–298, oct. 2018.
dc.relationC. A. Valencia, P. A. Gaona-García, C. E. Montenegro-Marín, y A. C. Gómez-Acosta, “Modelo ontológico basado en web of confianza para analizar el uso de recursos en entorno de aprendizaje”, Iteckne, vol. 14, núm. 1, pp. 34–45, 2017.
dc.relationO. Corcho, M. Fernández-López, A. Gómez-Pérez, y A. López-Cima, “Construcción de ontologías legales con la metodología METHONTOLOGY y la herramienta WebODE”, en Web Semántica y ontologías jurídicas. Aplicaciones para el derecho en la nueva generación de la red, 2005, pp. 1–17.
dc.relationE. Ramos y H. Nuñez, “Ontologías: componentes, metodologías, lenguajes, herramientas y aplicaciones”, Caracas Lect. en Ciencias la Comput., 2007.
dc.relationU. Yadav, G. S. Narula, N. Duhan, V. Jain, y B. K. Murthy, “Development and Visualization of Domain Specific Ontology using Protege”, Indian J. Sci. Technol., vol. 9, núm. 16, may 2016.
dc.relationF. Lhafiane, A. Elbyed, y M. Bouchoum, “Multi-Agent System Architecture Oriented Prometheus Methodology Design for Reverse Logistics”, Int. J. Comput. Electr. Autom. Control Inf. Eng., vol. 9, núm. 8, pp. 1914–1920, 2015.
dc.relationH. Sun, J. Thangarajah, y L. Padgham, “Eclipse-based Prometheus Design Tool”, Proc. 2013 Int. Conf. Auton. agents multi-agent Syst., pp. 1769–1770, 2010.
dc.relationL. Padgham y M. Winikoff, Developing intelligent agent systems : a practical guide. John Wiley & Sons, 2004.
dc.rightsAtribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rightsAcceso abierto
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.titleModelo de aprendizaje colaborativo basado en ontologías, agentes inteligentes y servicios de awareness
dc.typeOtros


Este ítem pertenece a la siguiente institución