Otro
Pido se me ampare en mi libertad Esclavizados, manumisos y rebeldes en el chocó (1710- 1810) bajo la lente colonial y contemporánea
Autor
Leal Chaparro, Bernardo
Institución
Resumen
This thesis explores the practices of slavery and the restrictions of labor, food and education imposed by slave owners who governed the colonial provinces of Nóvita and Citará, now Department of Chocó, between 1710 and 1810. It also investigates issues of subaltern agency. To confront the system, enslaved individuals and collectives worked for themselves, relied on family networks, and resorted to demand legal rights provided by the Spanish codes. They pleaded for protection and temporary shelter by State officials and bought their freedom. To improve, mitigate, or change their situation of captivity, they also combined strategies of opposition and consent.
This work investigates as well the production of the documentation for the area of study during the late colonial period, linking it to the exercise of power. It delves on the motivations and individuals who drafted these documents. The majority of these manuscripts were dictated by a few government officials and mine owners; they sought to bequeath and preserve property rights, to adopt measures to control and repress the population, and to tally and evaluate the slaves. Prejudice and biased representation accompanied these records, thus naturalizing and legitimizing slavery and
subjugation.
The last section of this study relates past issues of power and historiography to the present. It investigates contemporary production of memory of slavery and freedom in the Bebará River in Chocó. It reviews the content (actions and persons named) and the mnemonic devices (strategies to
remember and devices used to disseminate) used by some of the older in- habitants and contrasts them with the written records preserved in the archives. Este trabajo explora las prácticas de sujeción laboral, alimenticia y educativa impuestas por los esclavizadores en la gobernación del Chocó entre 1710 y 1810. De igual manera estudia las formas de agenciamiento de los esclavizados mediante el trabajo propio, las redes de parentesco y el uso de recursos legales como la petición de refugio y la compra de libertad; se detiene también en las estrategias de oposición y consentimiento orientadas a mejorar, atenuar o cambiar su situación de cautiverio en el Chocó en el período indicado.
Basado en el examen de los documentos coloniales sobre los esclavizados, indaga por el modo de producción y su uso como instrumentos de poder. Estudia quiénes escribían los documentos y los propósitos que impulsaban la producción de expedientes. Dentro de la copiosa producción documental de la época predominaron los escritos que dictaban unos pocos funcionarios y dueños de minas con el fin de legar y preservar los derechos de propiedad, adoptar medidas de control y represión sobre la población, censar y valorar las cuadrillas. En todos ellos prevalecían los prejuicios y sesgos para representar a los cautivos, “naturalizar” esas visiones y legitimar su sometimiento a los colonizadores.
El apartado final estudia la producción de las memorias contemporáneas sobre esclavización y libertad de algunos habitantes del río Bebará en el Chocó. Examina los contenidos (acciones y personajes evocados), los canales y componentes mnemotécnicos (hitos para recordar y dispositivos de difusión) para contrastarlos con los registros escritos depositados en los archivos